• 0

eigen kledingmerk produceren in nederland?

Ik lees op HL heel wat over mensen die hun kleding in het buitenland te laten maken, maar dat dit met kleine aantallen niet rendabel is.

Nu wil ik onder andere in mijn winkel mijn eigen kledingmerk verkopen. Maar nu heb ik geen idee met wat voor soort kosten ik in Nederland te maken krijg.

Werken ze in de naaiateliers in Nederland op uurtarief of op stuks en aan wat voor bedragen moet ik dan denken. De kleding die ik ontworpen heb is niet een simpel t-shirt of zoiets maar kleding waar wel degelijk een beetje meer kennis voor nodig is omdat het gebaseerd is op de verschillende figuren van een vrouw (en baby/peuters) dus ik heb een lijn voor vrouwen met een "appel-figuur" , "peer-figuur" enz.

Ik wil nog wel prijzen kunnen hanteren die voor (lage) middenklasse te betalen is, omdat mijn winkel vooral gericht is op (jonge) moeders en kinderen to 5 jaar, dus is het dan ook nog rendabel om het in Nederland te laten maken?

Heeft iemand ervaring met Nederlandse naaiateliers en kan iemand mij eventueel een goed (niet te duur) adres geven.

 

groetjes,

Joyce

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Joyce,

 

Kleding produceren in Nederland is heel erg moeilijk. Het is alleen rendabel wanneer je grote aantallen kunt laten maken.

En dan kun je het net zo goed in een ander land laten produceren.

Ik heb hier ervaring mee. De uurlonen zijn hoog, en de stoffen zijn duur (vooral kleine afnames).

 

Wat nog het grootste nadeel is, is dat er niet erg veel stof leveranciers zijn die stof kunnen leveren voor b.v. 30/50 stuks.

Je moet echt stof afnemen voor ongeveer 100/200 stuks wil het interessant zijn.

Dit zorgt ervoor dat je echt een beperkte keuze hebt in de materialen en dus ook echt beperkingen hebt op je collectie.

 

Mocht je vragen hebben dan hoor ik dit graag!

 

 

Groet,

 

Niels

 

 

Link naar reactie
  • 0

Zoals Nesch aangeeft is het niet rendabel om kleding in Nederland te produceren.

Tenzij je een exclusieve kleding gaat produceren willen mensen er wel wat voor betalen.

Aangezien je voor de middenklasse wilt produceren zul je weinig winst van overhouden.

Je kunt in het buitenland voor de zelfde kwaliteit goedkoper produceren, en dat is de reden waarom de textielindustrie in Nederland bijna 'dood' is.

Link naar reactie
  • 0

Hallo allemaal,

 

voor een praktische opdracht van m&o moesten we een ondernemingsplan maken. ik heb er met een vriendin voor gekozen om een eigen kledingwinkel op te richten met zelf ontworpen kleding. ik moet nu de inkoopwaarde vd omzet berekenen. ik moet dus weten hoeveel het produceren van kledingstukken ongeveer kost. heeft iemand enig idee wat de productiekosten per kledingstuk ongeveer zijn? ikhoooop echt dat iemand kan helpen want loop echt vast en het moet vrijdag 7 jan aanstaande af zijn ??? hulp is dus nodig

 

xxxxxxxx

Link naar reactie
  • 0

In nederland is men verplicht een minimaal uur loon te betalen. En arbeidskrachten in nederland zijn erg duur ten opzichte van de lage lonen landen.

 

Toch zijn er in nederland veel kledingbranches gestationeerd, Nederland ligt erg centraal en iseen belasting paradijsvoor multinationals.

 

Bedrijven Zoals Tommy Hillfigger hebben hun designers bijvoorbeeld in europeese landen om hun kleding te ontwerpen en deze kleding ontwerpen worden dan via internet bijvoorbeeld naar landen zoals China, vietnam en bangladesh verstuurd om deze daar tegen de laagst mogelijk kosten te laten produceren.

 

Op deze manier blijft de kostprijs optimaal laag maar weten deze bedrijven precies wat er op de marktspeelt aan trends e.d.

 

(transport kosten zijn over zee ook belachelijk laag. de transport kosten per t-shirt op een volle zee-container ligt bijv. op ongeveer 0,5 cent)

 

 

Misschien kun je je t-shirts goedkoop inkopen en je eigen ontwerpen op de t-shirts laten printen? op deze manier kun je tegen een toch relatief lage prijs toch je eigen tshirts in de markt zetten.

 

Een soort customizing.

 

Het concept van Suitesupply is wel interessant wil je toch wat onderscheid bieden.

 

Link naar reactie
  • 0

In nederland is men verplicht een minimaal uur loon te betalen. En arbeidskrachten in nederland zijn erg duur ten opzichte van de lage lonen landen.

 

Toch zijn er in nederland veel kledingbranches gestationeerd, Nederland ligt erg centraal en iseen belasting paradijsvoor multinationals.

 

Bedrijven Zoals Tommy Hillfigger hebben hun designers bijvoorbeeld in europeese landen om hun kleding te ontwerpen en deze kleding ontwerpen worden dan via internet bijvoorbeeld naar landen zoals China, vietnam en bangladesh verstuurd om deze daar tegen de laagst mogelijk kosten te laten produceren.

 

Op deze manier blijft de kostprijs optimaal laag maar weten deze bedrijven precies wat er op de marktspeelt aan trends e.d.

 

(transport kosten zijn over zee ook belachelijk laag. de transport kosten per t-shirt op een volle zee-container ligt bijv. op ongeveer 0,5 cent)

 

 

Misschien kun je je t-shirts goedkoop inkopen en je eigen ontwerpen op de t-shirts laten printen? op deze manier kun je tegen een toch relatief lage prijs toch je eigen tshirts in de markt zetten.

 

Een soort customizing.

 

Het concept van Suitesupply is wel interessant wil je toch wat onderscheid bieden.

 

 

okee. bedankt voor de info. hier kan ik wel wat mee denk ik. ik weet wel voldoende :) :) thankss!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 268 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.