Jump to content
Rembo72
Verberg

Investeringen in inventaris tbv nieuwe zaak in 1e jaar naar v/w of balans

vraag

We zijn in 2008 een nieuwe zaak begonnen. Daarvoor hebben we veel bedrijfsmiddelen aangeschaft. deze bedrijfsmiddelen kosten per stuk veelal minder dan 450 euro en dus zegt de belastingdienst dat ik ze meteen als kosten op zou moeten nemen. Daarmee zou ik een heel groot verlies in 2008 gaan krijgen en een lagere inventaris om op af te schrijven in 2009.

 

Bovendien zou ik geen investeringsaftrek mogen claimen voor al deze aanschaf.

 

Geld de 450 euro bepaling ook in het eerste jaar of is het dan redelijk en billijk om alles op te tellen en de aanschaf als 1 geheel te behandelen.

 

In dat geval zou eea naar de balans gaan en kan ik er op af gaan schrijven in latere jaren. Als ik de kosten nu ineens neem heb ik een grotere verliespost in 2008 , volgens mij wordt die dan verrekend tov betaalde belasting in voorgaande jaren waarin sprake was van een dienstverband waaruit loon werd genoten.

 

Wie weet wat ik moet doen en beste kan doen?

 

Remco

Link to post
Share on other sites

6 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Ik assembleer een computer die ik aanschaf vrijwel altijd zelf. Alle onderdelen van een computer apart zijn minder dan EUR 450. Bij navraag bij de belastingdienst zei men toen dat dit als 1 aanschaf kon worden gezien als alles redelijk binnen dezelfde termijn is aangeschaft.

 

Misschien geldt dit bij jou ook wel? Kun je iets aangeven wat voor soort produkten het zijn en of ze wellicht iets met elkaar te maken hebben zoals ik hierboven beschrijf?

 

Als je in jaar 1 verlies draait, en in jaar 2 winst, kun je het verlies van het eerste jaar aftrekken van de winst van het tweede jaar. Zoek hier maar eens op verliesverrekening. Op zich hoeft het dan niet zo'n groot probleem te zijn, maar het is natuurlijk niet leuk het eerste jaar met een verlies te beginnen..

 

Groet,

Phoebe

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Phoebe heeft inderdaad gelijk:

 

Als de losse onderdelen als een geheel te zien zijn, dan mag je de bedragen opstellen. Naast haar voorbeeld van een pc:

- tafel met stoelen;

- diverse kasten voor opslag;

- telefooncentrale met losse toestellen;

- camera met groothoeklens

 

Hopelijk is dit bij jou van toepassing.

 

groet

Joost


Denariusadvies.nl : Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
Ik assembleer een computer die ik aanschaf vrijwel altijd zelf.

 

Bedoel je dat je als bedrijfsactivitiet computers assembleert ? Of, dat je computers hebt gekocht die je geassebleemrd hebt ?

 

Als het de eerste optie is, dan heb je het over vooraad goederen die na gebruik ( assemblage ) in de V&W terecht komen als inkoopwaarde omzet. En hierop is uiteraard geen afschrijving van toepassing. ( tenminste, geen 5 x 20 % ). Dan is het dus een ander verhaal.

 

Laat het maar even weten

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Voor de investeringsaftrek geldt de 450 euro als absolute grens - waarbij je zoals gezegd wel onderdelen van een bedrijfsmiddel mag samenvoegen. Je moet dan wel aannemelijk maken dat die onderdelen inderdaad bij elkaar horen.

 

Voor het activeren als bedrijfsmiddel op de balans is die 450 echter slechts een richtlijn. De hoofdregel is dat alle bedrijfsmiddelen dienen te worden geactiveerd en afgeschreven, de uitzondering is dat relatief kleine bedragen rechtstreeks als kosten genomen mogen worden. Om overzicht te kunnen houden, gebruiken veel mensen die 450 ook daarvoor als grens, maar bij een kleine onderneming is het ook pleitbaar om een lagere grens aan te houden. Uiteindelijk zal het allemaal niet heel erg veel uitmaken, zolang je er maar rekening mee houdt dat je een eenmaal vastgestelde grens niet 'zomaar' mag wijzigen, daar moet wel een goede reden voor zijn. Omdat je normaal gesproken maximaal 20% per jaar af mag schrijven, kan een lagere grens uiteindelijk dus minder voordelig zijn.


Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ik assembleer een computer die ik aanschaf vrijwel altijd zelf.

 

Bedoel je dat je als bedrijfsactivitiet computers assembleert ? Of, dat je computers hebt gekocht die je geassebleemrd hebt ?

 

Als het de eerste optie is, dan heb je het over vooraad goederen die na gebruik ( assemblage ) in de V&W terecht komen als inkoopwaarde omzet. En hierop is uiteraard geen afschrijving van toepassing. ( tenminste, geen 5 x 20 % ). Dan is het dus een ander verhaal.

 

Laat het maar even weten

 

Ik heb het over de computer die ik voor mijn bedrijf gebruik. Ik ontwikkel software als bedrijfsactiviteit, ik verkoop de computers niet (behalve op het moment dat ze oud en verrot zijn ;D).

 

Groet,

Phoebe

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er is 1 lid online en 56 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept