• 0

Levering weigeren

Discrimineren mag niet dat weten we allemaal, maar deze vraagstelling gaat over waar de grens ligt.

 

Mag je al ondernemer weigeren bepaalde goederen aan bepaalde mensen te leveren.

 

Bijvoorbeeld:

Je wilt geen goederen leveren aan een instanties die regelrecht onder het bewind van een bepaald land staan. Zoals een ambassade.

Ik weet dat ik mag weigeren spullen te verhuren aan een ambassade om de simpele reden dat het geen Nederlands grondgebied is en dat het Nederlands recht ook niet van toepassing is. Maar hoe zit dat met leveren buiten dat grondgebied?

 

Ik heb ooit een conflict gehad (om 25 euro), welke door een ambassade niet betaald werd. Mijn rechtsbijstand verzekering zag er geen heil in omdat het een internationale zaak zou worden en de kosten ten op zichte van de baten in geen verhouding tot elkaar stonden.

 

In mijn vraagstelling heb ik het niet alleen over ambassades buiten hun grondgebied maar ook voor andere bedrijven/instanties die regelrecht voor een overheid werken.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Kun je niet gewoon in je leveringsvoorwaarden opnemen dat de klant van onbesproken gedrag dient te zijn en geen banden mag hebben met regimes van discutabel allooi (of zoiets) (artikel 31 ofzo, die nooit gelezen wordt maarje wel handvatten geeft om leveringen te weigeren, zo die er al niet zijn).

 

Frans

 

Ik denk dat je letterlijk kunt verwijzen naar de zakenrestrictie van EZ. Er zijn regimes en landen waar je geen exportvergunning voor krijgt. Maar waarschijnlijk hebben die landen hier ook geen ambassade.

Link naar reactie
  • 0

Nee daar gaat het niet om. Het gaat er meer om dat ik het niet eens ben met het bewind.

 

Het conflict met die ambassade was een hele andere ambassade.

 

De offerte aanvraag ligt er nog niet, maar gezien het feit dat wij heel veel werk bij ambassades doen, is de kans reeel aanwezig dat de aanvraag vroeger of later een keer komt.

Link naar reactie
  • 0

Een iets andere kwestie is hier te vinden: artikel. Een drukkerij wilde niet leveren aan een homo organisatie omdat dat niet strookte met hun geloofsovertuiging.

 

De reden om een levering te weigeren is een andere dan hierboven genoemd wordt, de uitspraak van de rechter is echter ook voor dit topic van toepassing:

 

,,Dit doet echter niet af aan het gegeven dat aanbieders geen verplichting hebben om bepaalde goederen te vervaardigen of te verkopen, ongeacht de reden waarom zij bepaalde goederen niet willen vervaardigen of verkopen.''

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 261 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.