Jump to content
faucon
Verberg

Internationale rechtsvorm?

vraag

Ik ben onlangs als ZZp-er begonnen als international adviseur en doe dat parttime naast mijn vaste baan.

Voor een aantal wat grotere projecten is het de bedoeling om met een Zwitserse collega in te tekenen, ieder voor een gedeelte van de job. Omdat we complementerende ervaring en expertise hebben kunnen we sommige opdrachtgevers meer aanbieden dan wanneer we alleen zouden opereren.

Echter, opdrachtgevers werken natuurlijk het liefst samen met één bedrijf.

De enige mogelijkheid die ik heb kunnen vinden is de SE (Europese naamloze vennootschap), maar deze is niet mogelijk voor een eenmanszaak.

Zijn er mogelijkheden om met een buitenlandse partner (Zwitserse dus in mijn geval) een rechtsvorm op te zetten (maatschap of i.d.)?

3 answers to this question

Recommended Posts

• 0
  • Rate this answer

Ja, in principe kan dat in iedere vorm, Nederlands en/of Zwitsers. Een SE heeft weinig toegevoegde waarde boven een BV, NV of Zwitserse rechtspersoon, omdat Zwitserland geen EU-lid is. Een VOF/maatschap of Zwitserse personenvennootschap is ook een mogelijkheid. Wellicht maakt dat wel de belastingheffing wat moeilijker, omdat een van beiden dan met een (voor hem) in het buitenland gevestigde onderneming te maken krijgt.

Het is ook mogelijk om een samenwerkingsverband aan te gaan waarbij de ene partner een natuurlijk persoon is en de andere een rechtspersoon. Wat de beste optie echter is, is zo echter niet te zeggen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

• 1
  • Rate this answer

Een gezamenlijke rechtsvorm over de grens is best gecompliceerd, ik zou daar alleen aan beginnen als de samenwerking structureel is. Ik begrijp dat je niet iedere opdracht gaat samenwerken met deze Zwitsere partner.

Ik zat eerder te denken aan een onderlinge afspraak dat jullie elkaar zullen inschakelen bij bepaalde projecten, als associate. Je kunt dan naar de klant toe de expertise van beide partijen verkopen, maar formeel is één van jullie steeds de opdrachtnemer, en die schakelt de ander in als onderaannemer. Je kunt dan per land of per klant bepalen wie de hoofdaannemer zal zijn. De klant zal dat niets uitmaken, zolang je maar kunt leveren. Onderling kun je de winst verdelen zoals je zelf wilt, door de facturering van onderaannemer aan hoofdaannemer.

Als het structurele vormen begint aan te nemen kun je altijd nog een gezamenlijke rechtsvorm overwegen.

Advocaat contractenrecht en overnames: www.beverwijkvangilst.nl

• 0
  • Rate this answer

Een gezamenlijke rechtsvorm over de grens is best gecompliceerd, ik zou daar alleen aan beginnen als de samenwerking structureel is. Ik begrijp dat je niet iedere opdracht gaat samenwerken met deze Zwitsere partner.

Ik zat eerder te denken aan een onderlinge afspraak dat jullie elkaar zullen inschakelen bij bepaalde projecten, als associate. Je kunt dan naar de klant toe de expertise van beide partijen verkopen, maar formeel is één van jullie steeds de opdrachtnemer, en die schakelt de ander in als onderaannemer. Je kunt dan per land of per klant bepalen wie de hoofdaannemer zal zijn. De klant zal dat niets uitmaken, zolang je maar kunt leveren. Onderling kun je de winst verdelen zoals je zelf wilt, door de facturering van onderaannemer aan hoofdaannemer.

Als het structurele vormen begint aan te nemen kun je altijd nog een gezamenlijke rechtsvorm overwegen.

Bedankt voor de antwoorden. We gaan nog even andere constructies onderzoeken.