• 0

Internationale rechtsvorm?

Ik ben onlangs als ZZp-er begonnen als international adviseur en doe dat parttime naast mijn vaste baan.

Voor een aantal wat grotere projecten is het de bedoeling om met een Zwitserse collega in te tekenen, ieder voor een gedeelte van de job. Omdat we complementerende ervaring en expertise hebben kunnen we sommige opdrachtgevers meer aanbieden dan wanneer we alleen zouden opereren.

Echter, opdrachtgevers werken natuurlijk het liefst samen met één bedrijf.

De enige mogelijkheid die ik heb kunnen vinden is de SE (Europese naamloze vennootschap), maar deze is niet mogelijk voor een eenmanszaak.

Zijn er mogelijkheden om met een buitenlandse partner (Zwitserse dus in mijn geval) een rechtsvorm op te zetten (maatschap of i.d.)?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ja, in principe kan dat in iedere vorm, Nederlands en/of Zwitsers. Een SE heeft weinig toegevoegde waarde boven een BV, NV of Zwitserse rechtspersoon, omdat Zwitserland geen EU-lid is. Een VOF/maatschap of Zwitserse personenvennootschap is ook een mogelijkheid. Wellicht maakt dat wel de belastingheffing wat moeilijker, omdat een van beiden dan met een (voor hem) in het buitenland gevestigde onderneming te maken krijgt.

 

Het is ook mogelijk om een samenwerkingsverband aan te gaan waarbij de ene partner een natuurlijk persoon is en de andere een rechtspersoon. Wat de beste optie echter is, is zo echter niet te zeggen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 1

Een gezamenlijke rechtsvorm over de grens is best gecompliceerd, ik zou daar alleen aan beginnen als de samenwerking structureel is. Ik begrijp dat je niet iedere opdracht gaat samenwerken met deze Zwitsere partner.

 

Ik zat eerder te denken aan een onderlinge afspraak dat jullie elkaar zullen inschakelen bij bepaalde projecten, als associate. Je kunt dan naar de klant toe de expertise van beide partijen verkopen, maar formeel is één van jullie steeds de opdrachtnemer, en die schakelt de ander in als onderaannemer. Je kunt dan per land of per klant bepalen wie de hoofdaannemer zal zijn. De klant zal dat niets uitmaken, zolang je maar kunt leveren. Onderling kun je de winst verdelen zoals je zelf wilt, door de facturering van onderaannemer aan hoofdaannemer.

 

Als het structurele vormen begint aan te nemen kun je altijd nog een gezamenlijke rechtsvorm overwegen.

 

 

 

 

 

 

Advocaat contractenrecht en overnames: www.beverwijkvangilst.nl

Link naar reactie
  • 0

Een gezamenlijke rechtsvorm over de grens is best gecompliceerd, ik zou daar alleen aan beginnen als de samenwerking structureel is. Ik begrijp dat je niet iedere opdracht gaat samenwerken met deze Zwitsere partner.

 

Ik zat eerder te denken aan een onderlinge afspraak dat jullie elkaar zullen inschakelen bij bepaalde projecten, als associate. Je kunt dan naar de klant toe de expertise van beide partijen verkopen, maar formeel is één van jullie steeds de opdrachtnemer, en die schakelt de ander in als onderaannemer. Je kunt dan per land of per klant bepalen wie de hoofdaannemer zal zijn. De klant zal dat niets uitmaken, zolang je maar kunt leveren. Onderling kun je de winst verdelen zoals je zelf wilt, door de facturering van onderaannemer aan hoofdaannemer.

 

Als het structurele vormen begint aan te nemen kun je altijd nog een gezamenlijke rechtsvorm overwegen.

 

 

Bedankt voor de antwoorden. We gaan nog even andere constructies onderzoeken.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 182 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.