• 0

BTW vraag: combinatie van prestaties

Ik heb de volgende vraag:

 

De dakkapel van mijn werkkamer is aan een onderhoudsbeurt toe (lekkage gehad van de winter). Nu heb ik een offerte opgevraagd bij een aannemer die verschillende werkzaamheden aan de kajuit zal verrichten die ook weer in verschillende tarieven qua BTW vallen. Hij zal de bedekking gaan vervangen op de kajuit (19%) maar zal daarnaast ook isolatiemateriaal plaatsen (6%) en neemt meteen het buitenschilderwerk (6%)van de kajuit mee. (woning is ouder dan 2 jaar).

Hij brengt in zijn offerte 19% BTW in rekening over alle werkzaamheden.

 

Nu heb ik een aantal vragen hierover:

A)   Mag ik de BTW over de werkzaamheden aan de kajuit in vooraftrek nemen voor het deel waarin mijn werkkamer zich bevindt? Zo ja, gelden hier specifieke regels/voorwaarden voor?

B)   Er is sprake van een combinatie van prestaties voor de BTW. Dient de aannemer deze per werkzaamheid te splitsen naar hoog en laag tarief of kan het werk als een geheel worden beschouwd waarin het verhoudingsgewijs dominante deel van de werkzaamheden (=6%) leidend is voor het te hanteren BTW tarief voor alle werkzaamheden aan de kajuit?

 

Ik kijk uit naar jullie antwoorden,

 

Alex

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 1

Dag Alex

 

Als het om een werkruimte gaat, dan rest de vraag of die voor de BTW als zakelijk te beschouwen is. Gelukkig kennen we in de OB wet het zelfstandigheidscriterium werkruimte niet, zodat de BTW op de dakkapel (indien die enkel dienstbaar is aan de werkkamer) terug te vragen is als voorbelasting.

 

De aannemer dient de diensten te splitsen en dus de factuur op te maken zoals je al omschreven hebt.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 222 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.