• 0

Klopt deze berekening belastingen?

Hoi,

 

Ik probeer de belasting een beetje te begrijpen. Klopt dit?

 

Winst volgens mijn boekhouding: 20.000

 

Zelfstandigenaftrek 7.222 -

Startersaftrek 2.110 -


Winst voor de MKB-vrijstelling 10668

MKB-winstvrijstelling van 12% 1280 -


Belastbare fiscale winst uit onderneming 9388

 

Over deze 9388 euro wordt het volgende geheven:

 

Inkomensafhankelijke bijdrage ZVW, 4,95% 465

Inkomstenbelasting 33,45% 3140


Belastingdruk EUR 3605

 

Vrij besteedbaar inkomen: 20.000 - 3.605 = 16.395 euro.

 

Ben ik nog iets vergeten?

 

(Ik vind het vooralsnog te veel moeite me met de oudedagsreserve bezig te houden, en zie het nut niet echt)

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dankje voor jullie antwoorden :)

 

Ok, met de algemene heffingskorting en arbeidskorting toegevoegd wordt het dit:

 

Winst volgens mijn boekhouding: 20.000

 

Zelfstandigenaftrek 7.222 -

Startersaftrek 2.110 -


Winst voor de MKB-vrijstelling 10668

MKB-winstvrijstelling van 12% 1280 -


Belastbare fiscale winst uit onderneming 9388

 

Over deze 9388 euro wordt het volgende geheven:

 

Inkomensafhankelijke bijdrage ZVW, 4,95% 465

Inkomstenbelasting 33,45% 3140


Subytotaal belastingdruk 3605

Algemene heffingskorting 1.987 -

Arbeidskorting 0 -


Belastingdruk EUR 1.618

 

Vrij besteedbaar inkomen: 20.000 - 1.618 = 18.382 euro.

 

Hoi P.J.: Ik heb geen dure spullen, dus kan ik niks afschrijven :'( En dankje voor de tip, ik zal eens naar de voorwaarden voor de aftrek voor s&o werk kijken.

 

Hoi Peter, ik heb (als ik de onderneming start) geen echte of fictieve dienstbetrekking, dus de arbeidskorting is dan niet op mij van toepassing?

Link naar reactie
  • 0

Zekerheidshalve nog even het wetsartikel:

 

Artikel 8.11 Wet IB 2001. Arbeidskorting

 

1. De arbeidskorting geldt voor de belastingplichtige die met tegenwoordige arbeid winst uit een onderneming, loon of resultaat uit een werkzaamheid geniet.

 

Gewoon recht op arbeidskorting dus...

Link naar reactie
  • 0

Het valt me ook op dat je geen bijtellingen krijgt van een auto of van de WOZ. En ook geen renteaftrek of zo. Let op dat je wel een voorberekening kunt maken, maar dat je beter de eindconclusie aan een deskundige over kunt laten. Die voorberekening hoeft niet persé superprecies te zijn, maar wel handig om er naartoe te werken en rekening te houden met de stappen in de ondernemersaftrek. Met een enkel eurotje verschil kun je zomaar ruim 1000 euro minder ondernemersaftrek hebben. Dat is zuur, dus kun je beter wat ruim buiten de marges plannen.

Link naar reactie
  • 0

Berekende IB: 3.140

Af: Alg. Heff.krt. 1.987

Af: Arb.krt. 1.489

Saldo nihil (negatief bedrag wordt niet uitbetaald, wel eventueel te verrekenen door fiscale partner)

 

De premie ZVW dient wél te worden voldaan.

 

Overigens kan de winst uit onderneming niet los gezien worden van de rest van de aangifte IB, dus andere fiscale posten als een eigen woning, lijfrente, etc. hebben direct invloed op deze berekening.

Link naar reactie
  • 0

Dankjullie wel voor jullie reacties :)

 

Jammergenoeg heb ik geen dingen als een eigen huis of auto, dus die kan ik niet meenemen.

 

 

Saldo nihil

 

Ik heb even gezocht, maar kon het niet vinden: tot welk bedrag spreek je hier van een nihil saldo? Het is vast een te laag bedrag om rekening mee te houden (13 euro)?

Link naar reactie
  • 0

Dankjullie wel voor jullie reacties :)

 

Jammergenoeg heb ik geen dingen als een eigen huis of auto, dus die kan ik niet meenemen.

 

 

Saldo nihil

 

Ik heb even gezocht, maar kon het niet vinden: tot welk bedrag spreek je hier van een nihil saldo? Het is vast een te laag bedrag om rekening mee te houden (13 euro)?

 

De heffingskortingen kun je verrekenen tot maximaal het bedrag van de te betalen inkomstenbelasting. Aangezien de heffingskortingen hoger zijn dan de te betalen inkomstenbelasting, resteert een bedrag aan heffingskorting dat niet kan worden verrekend.

Link naar reactie
  • 0

Ik bedoel, stel ik zou meer winst maken en volledig gebruik maken van de heffingskortingen. Stel er zou dan 1000 euro overblijven dat belast kan worden, is dat vast niet meer nihil, maar welk bedrag is nog wel nihil?

 

Beetje een triviale vraag.

Link naar reactie
  • 0

Nu is het verschil dus 336 (3.140 -/- 1.987 -/- 1489). Als je meer winst zou maken, dan zou je dus meer gebruik kunnen maken van de heffingskortingen. Ik schat in dat je nog wel 1.000 euro winst kunt maken, voordat je belasting gaat betalen. Die berekening kun je maken, net zoals je dat met de winst van 20.000 hebt gedaan.

 

Link naar reactie
  • 0

Misschien vind iemand het handig.

 

Bijgevoegd het excel bestand dat ik gemaakt heb om de inkomstenbelasting 2010 te berekenen.

 

Deze berekening kun je pas maken nadat je hebt berekend / weet wat je winst volgens uw boekhouding is (dat is dus een aparte berekening).

 

Je gebruikt het bestand door na deze opmerking "INPUT (voor beide berekeningen)" je winst voor de ondernemersaftrek in te vullen.

 

 

(Ik heb geen rekening gehouden met hogere belastingschijven bij hogere winst, en ik heb geen maximum gegeven aan het bedrag waarover de 4,95 bijdrage ZVW wordt betaald. Misschien heb ik ook nog wel andere dingen verkeerd gedaan)

inkomstenbelasting_2010.xls

Link naar reactie
  • 0

XiaoDi, heb het even vluchtig door gekeken en heb een hele kleine opmerking:

 

Als de winst voor MKB-winstvrijstelling negatief is, dan is het geen 12% aftrek, maar een "bijtelling" van 12%. De MKB-winstvrijstelling verlaagd dan als het ware je verlies.

 

Als je in je rekenmodel €11.000 als input invult geeft excel een winst voor MKB-vrijstelling van €-537. De MKB-winstvrijstelling is dan €-64,44. In excel komt de belastbare winst dan uit op €-472,66 maar dit moet €-601,44 zijn. Wellicht dat je dit nog kan aanpassen?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 149 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.