• 0

Feedback op constructie

Beste lezer,

 

Aangezien mijn achtergrond 'slechts' technisch is, wil hier graag om feedback vragen op een constructie zoals ik die bedacht heb. Bij voorbaat mijn excuses voor de wellicht wat cryptische omschrijving, maar zoals veel starters op dit forum ben ik nog niet in een stadium dat ik mijn verhaal volledig de wereld in wil schieten.

 

Het betreft een constructie waarbij ik leveranciers exclusiviteit wil bieden in ruil voor een investering vooraf. Het voorstel is als volgt:

- Leverancier krijgt de garantie dat ik 20 (deel)systemen alleen bij hem afneem.

- Leverancier stelt eerste prototype gratis ter beschikking, mag zijn eigendom blijven.

- Leverancier doet _vooraf_ een investering ter grootte van zijn winstmarge over 15 systemen.

 

De investeringen van meerdere leveranciers zal ik gebruiken om ontwikkeling van de gehele technische installatie te financieren. Mijn team en ik zijn hier verantwoordelijk voor en dit zal nog ongeveer 8 maanden in beslag nemen. De leveranciers werken dus hoofdzakelijk 'build to print'.

 

Vanuit oogpunt van de leverancier is het dus 15 maal kostenneutraal werken voor 5 maal normale winst. Uiteraard met een lange termijn relatie als doel, echter wil ik de exclusiviteit na 20 deelsystemen laten vervallen om zodoende weer een onderhandelingspositie te hebben. Ik schat binnen 2.5 a 3 jaar de 20 systemen af te kunnen nemen.

 

Naast de gebruikelijke overwegingen, verwacht ik zelf dat de investeringsbereidheid sterk af zal hangen van de verhouding 15/20. Ik begrijp dat dit bijzonder lastig te beantwoorden is zonder extra details, maar ik ben van mening dat eerst de getallen moeten kloppen en daarna pas alle andere voorwaarden voor de 'klik'. Laat maar weten welke details nog ontbreken om de vraag te kunnen beantwoorden.

 

Graag zou ik jullie feedback op deze deal hebben. Klinkt dit als een goede deal of niet? Moet ik de verhoudingen nog tweaken?

 

 

Alvast bedankt.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo ar,

 

Als ik het goed begrijp wil je een technische installatie in elkaar zetten. Je hebt de diverse componenten gedefinieerd en uitgetekend. Als die installatie gebouwd is, ga je die aanbieden aan de markt en hoop je hem een aantal keer te kunnen verkopen. Je zoekt nu leveranciers die tevens geinteresseerd zijn in financiering van jouw onderneming.

 

Stel één van die componenten is XYZ. Dan zoek je dus een leverancier die XYZ - op eigen kosten - voor jou wil bouwen op basis van jouw tekening, het prototype gratis levert, de winstmarge op 15 van die componenten vooraf in jou investeert, de eerste 15 componenten tegen inkoopprijs aan jou levert en er vervolgens t.z.t. nog 5 mag leveren tegen de reguliere verkoopprijs. Stel dat je verkooppatroon constant is, dan lever je de eerste installatie over ca. 1 jaar af en vervolgens verkoop je er elke maand 1.

 

De leverancier krijgt dus uit zijn investering over ca. 2,5 jaar zijn eerste "winst", mits jouw verkoopprognose klopt. Als je succesvol bent, is zijn enige garantie de winst op 5 componenten, want een verdere verplichting ga je niet aan.

 

Mijn eerste vraag zou dus zijn hoe groot de totale investering van die leverancier is (kosten van ontwikkeling en levering prototype en 15 keer de winstmarge op XYZ). Vervolgens wat dan t.z.t. de reguliere winstmarge op die 5 componenten is. Op basis van die twee kun je bepalen of het voor die leverancier mogelijk interessant is.

 

Uiteindelijk telt maar één ding: wat is het rendement op zijn investering en welk risico loopt hij daarbij.

 

Groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Hoi John,

 

Bedankt voor je reactie!

 

Zoals je het verwoord is de investering hoger dan ik bedoelde. De leverancier levert alle componenten tegen reguliere verkoopprijs. Hij investeert vooraf alleen een bedrag ter hoogte van 15maal zijn winstmarge per systeem om exclusiviteit te verkrijgen. Dat klinkt beter dan dat hij mijn project moet financieren ;)

 

Dus:

Investering is 15 maal winstmarge, met als risico dat ik niet / te traag afneem. De leverancier begint pas winst te maken nadat ik 15 systemen bij hem heb afgenomen, maar heeft de garantie dat ik minstens 20 systemen bij hem afneem, met kans op meer uiteraard.

 

In mijn vorige bericht gebruikte ik de term 'kostenneutraal' niet helemaal juist...

 

Overigens vraag ik de leverancier al zijn 1-malige kosten te amortiseren over 20 systemen.

 

Het rendement voor de leverancier vind ik moeilijk te definiëren voor deze situatie, maar is misschien wel het proberen waard.

 

 

Groeten.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hierbij een poging om het rendement te bepalen.

 

Aannames:

- Gegarandeerde afname: 20 systemen

- Investering winstmarge over 15 systemen

- Kostprijs (zonder 1-malige kosten) 100Eur

- 1-malige kosten 1000Eur (amortisatie over 20)

- Marge 20%

 

Hieruit volgt dan:

- Totale kostprijs = 100+1000/20 = 150Eur

- Verkoopprijs = 150 + 20% = 180Eur

 

Investering = 15 * (180-150) = 450Eur

Winst over 20 systemen = 20 * (180-150) = 600Eur

 

Het rendement lijkt mij dan 600Eur - 450Eur, oftewel 33%.

 

Het rendement is in deze constructie geheel onafhankelijk van kostprijs, 1-malige kosten en marge. Het is volledig afhankelijk van de verhouding 15/20. Maak ik hier bijvoorbeeld 15/30 van, dan is het rendement al 100%...

 

Lijkt dit ergens op?

 

 

Groet.

Link naar reactie
  • 0

Ik had eigenlijk verwacht dat je met bedragen van enkele 10-duizenden euro's per leverancier zou aankomen ...

 

Ik hoop dat ik het goed doe:

 

De investering is niet 450, maar 1450. Die initiële 1000 is namelijk ook een investering.

De winst na verkoop van 20 systemen is 20 * (180-100) = 1600.

Na 3 jaar heeft die leverancier dus 150 euro rendement = ca. 10%, dus grofweg 3% per jaar.

 

Had hij die energie in een klant gestoken die geen investering nodig had, dan had hij 20 systemen kunnen produceren voor 100 euro en die kunnen verkopen voor 120 euro. Dus 400 euro winst.

 

Los van de precieze getallen en percentages, als het inderdaad om dit soort bedragen gaat zijn die in mijn optiek voor een leverancier niet interessant om risico voor te lopen.

Link naar reactie
  • 0

;D bedragen zijn inderdaad fictief, ~ factor 200 te laag. Maar dit rekent makkelijker :)

 

Je hebt inderdaad gelijk met de investering van die 1000, die moet er nog bij. Dit zijn overigens tooling en engineering kosten en de tooling is niet voor andere klanten inzetbaar.

 

Rekening houdend met het juiste investeringsbedrag en gewijzigde verhoudingen van 15/20 naar 10/20 kom ik op een roi van 23%, bijna 8% per jaar. Vraag is nu alleen waar ik mee aan kan komen natuurlijk...

 

Op de eerste plaats wil ik graag een voorstel doen met een goede roi voor de leverancier, daarnaast zijn er voldoende bijkomende zaken om een potentiële leverancier over de streep te trekken. Zo zal hij bijvoorbeeld niet snel business voor 20 systemen hebben.

 

 

Groet,

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 192 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.