• 0

Als je iets gratis doet is BTW volledig aftrekbaar!

In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

BTW volledig aftrekbaar door samenhang tussen betaalde en gratis activiteiten ondernemer

 

Een BTW-plichtige ondernemer kan betaalde BTW voor de aanschaf van goederen en diensten in aftrek brengen. Das duidelijk !

Iemand die gratis activiteiten verricht, is geen ondernemer en heeft geen recht op aftrek van betaalde BTW. Ook duidelijk!

Maar nu komt het :

Verricht je als BTW-plichtige ondernemer

activiteiten deels tegen vergoeding en deels niet dan kun je onder bepaalde omstandigheden toch voor alle activiteiten ondernemer zijn. Hierdoor kun je alle betaalde BTW in aftrek brengen. Hof Arnhem besliste onlangs hierover. In deze "zaak" waren de totale activiteiten – zowel gratis als tegen vergoeding - afhankelijk van elkaar en als één geheel te beschouwen.

Het complete bericht en meer belastingnieuws kun je vinden op de http://www.pwcglobal.com/nl/dut/ins-sol/issues/news_summaries.html] Belastingnieuws site van PricewaterhouseCoopers

 

Doe er je voordeel mee! Misschien valt de gratis activiteit "deelname in het fourm en dus andere ondernemers verder helpen" ook onder de BTW-aftrek?!?

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hmmm... op de nieuwspagina (http://www.pwcglobal.com/nl/dut/ins-sol/issues/news_summaries.html) van PWC werkt het linkje niet naar het artikel.

 

Maar hoe moet ik dit lezen? Ik begrijp het niet helemaal. Hoe kan ik BTW aftrekken van activiteiten waar ik geen kosten voor heb gemaakt? Hier heb ik toch ook geen BTW over betaald....

 

Of zie ik iets over het hoofd?

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie
  • 0

Een onderneming die zowel prestaties tegen een vergoeding als gratis prestaties verricht, kan onder bepaalde omstandigheden inderdaad de BTW verrekenen op de kosten die zij maakt ten aanzien van de gratis verrichte diensten. Dit is slechts mogelijk als met de gratis prestaties een economisch belang is gemoeid.

 

Men spreekt in dit kader van een economisch belang, indien de gratis prestaties in een verhouding van wederzijdse afhankelijkheid samenhangen met de prestaties die tegen vergoeding worden verricht. Deze wederzijdse afhankelijkeid wordt aanwezig geacht, als het bestaan van de gratis prestaties is verbonden aan de prestaties tegen vergoeding.

 

In de praktijk blijkt het vaak lastig de bovengenoemde samenhang aan te tonen.

 

Als voorbeeld van een door de rechter geaccepteerde vorm van samenhang, noem ik het volgende voorbeeld:

 

Een openbaar vervoeronderneming verzorgt busvervoer tegen vergoeding. Daarnaast exploiteert zij een veerpont, waarvan gratis gebruik kan worden gemaakt.

 

Nog even reagerend op de vraag van Kleverlaan van 7 juni: Je kunt inderdaad in dit geval slechts BTW verrekenen, indien je ten aanzien van de gratis activiteiten kosten hebt gemaakt, waarop BTW rust.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 149 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.