• 0

Kleine toko maar wel BV?

Ik zit mij te oriënteren op het starten van een bedrijf, waarbij natuurlijk ook de te kiezen rechtsvorm nader bekeken wordt.

 

Nu lees ik altijd wel dat het voor starters c.q. kleine ondernemingen het niet echt interessant om een BV te starten, dit in verband met minder aftrekmogelijkheden. Maar wat als die aftrekposten mij niet zoveel interesseren?

 

Situatie:

Ik wil een dag of twee minder gaan werken en deze tijd in mijn bedrijf stoppen. Ik blijf verder een uur of ~30 in loondienst, en ik kan veel verlofdagen die ik heb mijn werkgever benutten om in mijn bedrijf te steken, mocht dat nodig zijn. Dus ik kom denk ik niet echt in aanmerking voor de zelfstandigenaftrek.

 

Daarnaast wil ik de behaalde winsten niet opeten, maar gewoon in de BV (of een holding) laten staan. Mijn dienstverband bij mijn werkgever levert namelijk voldoende op om van te teren. Uit dat oogpunt leek een BV mij toch het handigst. Het idee is dat ik met dat geld weer verder kan investeren in de BV en dat ik wellicht later kan overgaan naar een full-time ondernemerschap.

 

Ook het gevoel van zekerheid ivm beperkte aansprakelijkheid en de betrouwbare naam richting klanten lijken mij een voordeel. Het verplicht te storten kapitaal heb ik en kan ik in de BV('s) zetten.

 

Daarom dus mijn voorkeur voor de BV. Maar zeker ben ik hier niet van. Zo denk ik in de eerste jaren een bescheiden winst te behalen, zeg 15K op jaarbasis. Is dit bedrag veel te laag ten opzichte van de kosten voor het ophouden van een BV? Het geeft niet als ik wat centjes kwijt ben aan een accountant... Daarnaast zit ik lastig met het verplichte DGA salaris. 41.000 kan ik dus nooit behalen, maar ik las dat bij part-time ondernemers, of bij een te lage winst, men dit salaris kan laten aanpassen. Hoe soepel is de Belastingdienst hiermee, of welke met welke rekenformule werken zij?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het is niet voordelig, dat is duidelijk.

 

Qua risico moet je een afweging maken, is 15k op jaarbasis voldoende rendement om uberhaupt risico te lopen?

 

Wat betreft doorstromen naar fulltime ondernemerschap: Je kan ook dan nog een BV oprichten, een eenmanszaak naar een BV is een vrij standaard procedure.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Omdat je werkzaamheden verricht voor de BV dien je toch een salaris aan jezelf uit te keren. Ik denk niet dat de Belastingdienst akkoord gaat met een salaris van nihil als er wel werkzaamheden worden verricht binnen de BV. Je kan wel in vooroverleg gaan met de Belastingdienst om een lager salaris dan de € 41.000 overeen te komen.

 

Bij een eenmanszaak voldoe je inderdaad niet aan het urencriterium echter per 1-1-2010 kom je dan wel in aanmerking voor de MKB winstvrijstelling. Dus over de eerste 12% ben je geen belasting verschuldigd. Neem dit wel mee bij je afweging

Link naar reactie
  • 0

Ebia,

 

De jaarlijkse kosten van een bv hoeven niet heel hoog te zijn, als je de boekhouding zelf doet en alleen hulp nodig hebt bij de aangifte vennootschapsbelasting (en eventueel je prive IB aangifte daarnaast) moet je voor 500euro klaar kunnen zijn. als je de boekhouding ook uitbesteed zal je totaal ergens Verder heb je alleen de jaarlijkse kvk bijdrage van een paar tientjes..

 

De oprichtingskosten van een bv komen ergens tussen de 1500-3000 euro voor een bv. dit is erg afhankelijk van de comlexiteit van statuten en evt aandeelhoudersovereenkomst in jou geval zal het 1 bv met 1 aandeelhouder zijn dus relatief eenvoudig dus eerder richting 1500 gaan het zal vast goedkoper kunnen, maar je komt over als het type die het liever goed heeft als goedkoop..

 

Voor wat betreft het fictief loon heeft Joost Rietveld een prima column geschreven begin dit jaar. Lees die nog eens dan weet je alles over fictief loon ;)

Maar je kunt in elk geval een op basis van part time ondernemerschap meestal ook een part time salaris vast laten stellen.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Qua risico moet je een afweging maken, is 15k op jaarbasis voldoende rendement om uberhaupt risico te lopen?

 

Wat betreft doorstromen naar fulltime ondernemerschap: Je kan ook dan nog een BV oprichten, een eenmanszaak naar een BV is een vrij standaard procedure.

 

Ik begrijp je opmerking omtrent het risico niet helemaal. Bedoel je het risico om aansprakelijk gesteld te kunnen worden vanwege handelen vanuit de BV? Of bedoel je het ondernemersrisico wat je loopt, dit ten aanzien of de Belastingdienst je wel aanmerkt als ondernemer?

 

Als je opmerking is ten aanzien van mijn eerste stelling: Ik speel liefst op safe. Ondernemen is natuurlijk risico's nemen, maar als ik wel eens de horror verhalen lees van privé faillissement dan wordt ik daar niet vrolijk van. Het niet aansprakelijk gesteld kunnen worden op mijn privé vermogen zie ik dan ook als iets waar ik veel waarde aan hecht. Ik ga overigens niet werken met voorraden of kredieten, tevens ik hoef geen vreemd vermogen aan te trekken. Dus ja, het gaat misschien wat dat betreft wel te ver en heb ik waarschijnlijk meer aan een goede aansprakelijkheidsverzekering. (Ik wil ICT diensten gaan aanbieden, waar mijn kennis het belangrijkste werkkapitaal is.)

 

Ook je advies om een eenmanszaak om te vormen naar BV neem ik graag ter harte. Hier had ik natuurlijk al aan gedacht, ik zal denk ik op basis van financiële prognoses hierin een keuze moeten maken. Moeilijk is natuurlijk om daarin een goede en reële prognose van te maken, ik ga pionieren op een aantal gebieden, potentiële klanten heb ik (nog) niet.

 

Omdat je werkzaamheden verricht voor de BV dien je toch een salaris aan jezelf uit te keren. Ik denk niet dat de Belastingdienst akkoord gaat met een salaris van nihil als er wel werkzaamheden worden verricht binnen de BV. Je kan wel in vooroverleg gaan met de Belastingdienst om een lager salaris dan de € 41.000 overeen te komen.

 

Bij een eenmanszaak voldoe je inderdaad niet aan het urencriterium echter per 1-1-2010 kom je dan wel in aanmerking voor de MKB winstvrijstelling. Dus over de eerste 12% ben je geen belasting verschuldigd. Neem dit wel mee bij je afweging

 

In vooroverleg? Je bedoelt nog voor de aanvang van de onderneming gaan praten bij de Belastingdienst en daarover nu al een uitsluitsel verwachten? Of is dat pas mogelijk (kort) na de start?

 

Bedankt voor je tip over de MKB winstvrijstelling.

 

De jaarlijkse kosten van een bv hoeven niet heel hoog te zijn, als je de boekhouding zelf doet en alleen hulp nodig hebt bij de aangifte vennootschapsbelasting (en eventueel je prive IB aangifte daarnaast) moet je voor 500euro klaar kunnen zijn. als je de boekhouding ook uitbesteed zal je totaal ergens Verder heb je alleen de jaarlijkse kvk bijdrage van een paar tientjes..

 

De oprichtingskosten van een bv komen ergens tussen de 1500-3000 euro voor een bv. dit is erg afhankelijk van de comlexiteit van statuten en evt aandeelhoudersovereenkomst in jou geval zal het 1 bv met 1 aandeelhouder zijn dus relatief eenvoudig dus eerder richting 1500 gaan het zal vast goedkoper kunnen, maar je komt over als het type die het liever goed heeft als goedkoop..

 

Voor wat betreft het fictief loon heeft Joost Rietveld een prima column geschreven begin dit jaar. Lees die nog eens dan weet je alles over fictief loon ;)

Maar je kunt in elk geval een op basis van part time ondernemerschap meestal ook een part time salaris vast laten stellen.

De boekhouding wilde ik inderdaad zelf doen, die zal niet zo ingewikkeld zijn. Mijn privé IB aangifte doe ik niet eens, heb geen woning of andere bijzondere kosten, dus de schatting van de Belastingdienst is altijd wel goed ;) Je bent wel verplicht je jaarrekening te deponeren, maar moet deze ook persé nagekeken zijn door een registeraccountant? Of is dat alleen raadzaam om te doen, om problemen te voorkomen als het niet mocht kloppen?

 

De oprichtingsakte ja, die is wel pittig, maar komt gelukkig niet elk jaar terug, dat scheelt. Bedankt voor je link naar die column, erg handig om te weten. Wat ik eruit opmaak is dat ik een inkomen naar verhouding zou kunnen laten betalen; dus bijv 2/5 van dat fictief loon, maar dat zou in mijn geval waarschijnlijk betekenen dat ik over de gehele winst toch IB verschuldigd ben. Dat maakt het er niet echt interessanter op.

Link naar reactie
  • 0

[

Omdat je werkzaamheden verricht voor de BV dien je toch een salaris aan jezelf uit te keren. Ik denk niet dat de Belastingdienst akkoord gaat met een salaris van nihil als er wel werkzaamheden worden verricht binnen de BV. Je kan wel in vooroverleg gaan met de Belastingdienst om een lager salaris dan de € 41.000 overeen te komen.

 

Bij een eenmanszaak voldoe je inderdaad niet aan het urencriterium echter per 1-1-2010 kom je dan wel in aanmerking voor de MKB winstvrijstelling. Dus over de eerste 12% ben je geen belasting verschuldigd. Neem dit wel mee bij je afweging

 

 

In vooroverleg? Je bedoelt nog voor de aanvang van de onderneming gaan praten bij de Belastingdienst en daarover nu al een uitsluitsel verwachten? Of is dat pas mogelijk (kort) na de start?

 

Bedankt voor je tip over de MKB winstvrijstelling.

 

 

Als de BV opgericht is kan je met de Belastingdienst in overleg gaan en de situatie uitleggen dat een salaris van € 41.000,- niet reeel is in jouw situatie. Je kan dan een voorstel doen om tot een lager salaris te komen, dit kan in toekomst discussie voorkomen met de Belastingdienst. Het verschilt namelijk per inspectie hoe ze hiermee omgaan is mijn ervaring

Link naar reactie
  • 0

Wellicht een beetje offtopic, maar ik maak van dichtbij een nare situatie mee; vandaar mijn volgende opmerking:

Weet je huidige werkgever van je plannen af en kom je niet in de knel met een eventueel concurrentiebeding?

 

In ieder geval: heel veel succes toegewenst!

 

Hartelijke groet,

 

Katinka

Gelukkig heb ik van aanbestedingen meer verstand ... ;-) www.vbjconsulting.nl

Link naar reactie
  • 0
Als de BV opgericht is kan je met de Belastingdienst in overleg gaan en de situatie uitleggen dat een salaris van € 41.000,- niet reeel is in jouw situatie. Je kan dan een voorstel doen om tot een lager salaris te komen, dit kan in toekomst discussie voorkomen met de Belastingdienst. Het verschilt namelijk per inspectie hoe ze hiermee omgaan is mijn ervaring

 

@Boekhouder: het minimum DGA salaris van € 41.000,- geldt bij een full time ondernemersverband.

Daar is hier geen sprake van. In dit geval kan - naast een loondienstverband van 30 uur - makkelijk een part time DGA-salaris van 25% aangehouden worden, € 10.250,- dus. Dat is circa 70% van de winst ex salaris en sluit dus ook nog eens naadloos aan bij de gebruikelijk loon-regeling (die zowel naar beneden als naar boven kan worden bijgesteld).

M.i. hoeft een part timeDGA salaris niet vooraf te worden afgestemd met de BD.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

De keuze voor een BV in jouw geval kan ik wel plaatsen.

 

Een accountant is niet verplicht (zie een andere column van mij).

 

Notariskosten voor een BV bedragen veelal zo'n 500 - 700 euro. Als je zelf in staat bent om de zaken eromheen te regelen, dan is het oprichten van de BV niet eens zo duur.

 

Bedankt voor je reactie. Ik zal denk ik het plan eens goed moeten doorrekenen. Welke 'opslag' ga ik betalen voor die extra zekerheid, en heb ik dat er dan wel voor over...

 

Als de BV opgericht is kan je met de Belastingdienst in overleg gaan en de situatie uitleggen dat een salaris van € 41.000,- niet reeel is in jouw situatie. Je kan dan een voorstel doen om tot een lager salaris te komen, dit kan in toekomst discussie voorkomen met de Belastingdienst. Het verschilt namelijk per inspectie hoe ze hiermee omgaan is mijn ervaring

Ik heb een naast familielid werken bij de blauwe enveloppenfabriek. Ik zal eens vragen hoe ik dit het beste aan kan pakken als ik voor deze oplossing ga kiezen. Bedankt in ieder geval!

 

Wellicht een beetje offtopic, maar ik maak van dichtbij een nare situatie mee; vandaar mijn volgende opmerking:

Weet je huidige werkgever van je plannen af en kom je niet in de knel met een eventueel concurrentiebeding?

Offtopic zeker niet. Mijn huidige werkgever weet nog niet van de plannen, maar dit zal op een bepaald moment natuurlijk wel ter sprake gebracht moeten worden. Een concurrentiebeding heb ik niet, noch een relatiebeding. Verder heeft mijn werk inhoudelijk slechts kleine raakvlakken met de taken van de nieuwe onderneming, dus dat zal niet zo'n probleem worden. Mijn contract en CAO zeggen verder niks over het verbieden van het uitvoeren van ander werk naast de baan. Ik werk bij een semi-overheid, dus zakelijke belangen staan sowieso niet in de weg.

 

Ik denk dat dat dus niet zal leiden tot veel problemen, daar gezien ik een andere collega heb die ook namens zijn onderneming wat free-lance klussen deed (wel in het zelfde werkgebied overigens). Ik heb een contract voor onbepaalde tijd, en ik geloof dat je dan mag vragen om arbeidsduurvermindering, waarbij ze in mijn geval wel zullen moeten honoreren (heb de voorwaarden hiervan uitgezocht, daar voldoe ik wel aan (grote organisatie en ik ben niet onmisbaar)).

 

@Norbert en Joost:

Een grove rekensom (om te bekijken of ik de fiscaliteit rondom een BV een beetje begrijp):

 

Eenmanszaak:

Winst: 15.000

MKB-winstvrijstelling 12% : 1.800 -/-

Belastbare winst: 13.200

IB (42%): 5.544

Netto: 7.656

 

BV:

Winst: 15.000

Salaris: 10.000 -/-

Resultaat: 5.000

VPB 20%: 1.000 -/-

Dividend: 4.000

AB 25%: 1.000 -/-

Restant: 3.000

Netto salaris: 5.800 +/+

Totaal netto: 8.800

 

Iets zegt mij dat dit niet geheel klopt, of wel? En als ik de dividenden helemaal niet laat uitbetalen zou het netto resultaat nog groter zijn? Ik maak vast een denkfout?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Zit toch een foutje in. Je moet het bedrag van de MKB-winstvrijstelling wel weer optellen bij het bedrag dat je netto overhoudt. Dat is een extra aftrekpost, maar levert natuurlijk geen uitgave op.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 113 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.