• 0

Overheveling bedrijfspand

Goedendag,

 

Na lange tijd van afwezigheid eindelijk weer eens actief op Higherlevel! De aanleiding hiervoor is een vraag van mijn vader over wat hij nu het beste kan doen met zijn bedrijfspand. Voordat we gaan praten met een fiscalist wilde ik eigenlijk eens polsen of er wellicht hier iemand is die waardevolle informatie heeft m.b.t. dit onderwerp.

 

Mijn vader heeft lange tijd een middelgroot bedrijf gehad maar heeft recentelijk de bedrijfsactiviteiten verkocht. Het bedrijfspand was geen onderdeel van de transactie en is in zijn bezit. Het pand is momenteel ondergebracht in een aparte beheer bv.

 

Zelf denk ik dat overhevelen van het pand naar prive fiscaal aantrekkelijker is. Maar bij een dergelijke overheveling dienen natuurlijk ook de nodige heffingen voldaan te worden.

 

Aandachtspunten:

- verhuur vanuit box 3 is fiscaal aantrekkelijker dan verhuur vanuit de BV

- overdrachtsbelasting

- dividenbelasting

- vennootschapsbelasting over boekwinst die de BV realiseert bij overheveling naar prive

- momenteel lager gewaardeerd door slechte omstandigheden op de vastgoedmarkt (EUR 535.000)

- het pand wordt momenteel verhuurd aan de partij die de bedrijfsactiviteiten heeft overgenomen, er is geen sprake van een aanmerkelijk belang

 

 

De vraag is dus overhevelen of niet en zo ja wat is fiscaal de meest aantrekkelijke constructie. Ik zie graag jullie reactie tegemoet.

 

 

groet

Richard

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Alvast bedankt voor de reacties.

Hierbij mijn feedback:

- er rust geen hypotheek meer op het pand

- mijn vader heeft de huuropbrengsten nodig om van te leven

- zijn leeftijd is 57

- het pand is reeds 5 jaar ondergebracht in de beheer bv

- de bv/pand is niet geregeld in zijn testament

- de boekwaarde is EUR 630.000

- wat betreft de toekomst; hij is nog onzeker wat te doen met het pand, verkopen is natuurlijk een optie of is er wellicht nog een bepaalde constructie waarbij je fiscaal gunstig e.e.a. overhevelt naar de kinderen

 

 

Link naar reactie
  • 0

Alvast bedankt voor de reacties.

 

- de boekwaarde is EUR 630.000

 

Marktwaarde is 535 en de boekwaarde (na 5 jaar afschrijven) is 630K?

Weet je dit zeker en kun je dit verklaren?

 

De taxateur geeft aan dat 535K op dit moment een realistische waarde is. Dit zou dan een goed moment kunnen zijn om het pand over te hevelen naar prive. Natuurlijk is de werkelijke verkoopwaarde van het pand velen malen hoger dan 535K, zeker als de marktomstandigheden verbeteren. Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is.

Link naar reactie
  • 0

ok, duidelijker.

 

Maar dan nog wel de opmerking dat dit wel eens discussie kan opleveren met de fiscus.

 

Overbrengen naar privé moet echt beoordeeld worden op alle feiten. De kosten van de eigendomsoverdracht moeten natuurlijk binnen niet afzienbare tijd wel terugverdiend worden! Dat is een rekensom die we hier nauwelijks kunnen maken, zonder dat je vader al zijn cijfers (m.n. het verhuurresultaat) openbaar maakt. Externe facetten daarbij: overdrachtsbelasting en kosten notaris.

 

Wellicht handig dat je binnenkort het advies van de fiscalist hier op hoofdlijnen neerzet. Dat is makkelijker voor onze beeldvorming en reacties.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Waarom is de werkelijke waarde 'vele malen groter' dan de marktwaarde? In mijn beleving zijn beide hetzelfde. Je zou kunnen zeggen dat de bedrijfswaarde lager is, maar bij verhuurd vastgoed zit er doorgaans niet zoveel verschil tussen. In beide gevallen is doorgaans de huurovereenkomst de bepalende factor.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Waarom is de werkelijke waarde 'vele malen groter' dan de marktwaarde? In mijn beleving zijn beide hetzelfde. Je zou kunnen zeggen dat de bedrijfswaarde lager is, maar bij verhuurd vastgoed zit er doorgaans niet zoveel verschil tussen. In beide gevallen is doorgaans de huurovereenkomst de bepalende factor.

 

Zoals ik het begrijp is het idee van de taxateur om een zo laag mogelijk 'marktwaarde' aan het pand toe te kennen. De belastingdienst zou dit dan accepteren omdat momenteel de prijzen van vastgoed in een dip zitten. Als over 2 jaar de vastgoedprijzen weer de pan uit rijzen dan is een dergelijke truc niet meer zo makkelijk toe te passen.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 245 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.