• 0

Moeite met het vinden van klanten (metaal)

Hallo,

 

ik bezit een eenmanszaak in de (metaal)bewerking. Ik ben in feb.2007 begonnen bij mijn ouders thuis. Vanaf maart 2008 zit in in een eigen bedrijfspandje, en sinds september 2008 ben ik volledig zelfstandig. (daarvoor 10 jaar bij een baas gewerkt).

 

Ik heb inmiddels een site, ik ben (goed) vindbaar via google (met adwords). Ik adverteer op marktplaats, en in regionale bladen.

 

Alles lijkt goed, maar toch lukt het me maar niet om (nieuwe) klanten te vinden. De klanten die ik heb, zijn tevreden. Maar ik wil mijn klantenkring nog een heel stuk uitbreiden.

 

Ik heb eerder al mailings gestuurd naar algemene mailadressen. Hierop wordt door de bedrijven niet gereageerd. Ook heb ik een poos geleden al eens reclameblaadjes rondgestuurd naar diverse bedrijven. Ook hierop krijg je geen reacties. Directe offerteaanvragen krijg ik maar weinig binnen.

 

Ik ben eens benieuwd naar jullie meningen/ervaringen etc etc.

 

Groetend,

 

Roy

Laswerk, verspaning, plaatwerk, etc etc.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Twee tips die me meteen te binnen schieten:

 

[*]Mond tot mond reclame werkt altijd goed, maar oms moet je het een handje helpen. Vraag je tevreden klanten eens of ze misschien iemand anders kennen die ook iets voor jou zou kunnen hebben. Veel mensen gaan dan direct meedenken en willen je dan graag aanraden - alleen zelf waren ze niet direct op het idee gekomen. Dat kun je altijd vragen als je het netjes doet, zeker als je tevreden klanten hebt, en je zult merken dat veel mensen je graag actief bij anderen gaan aanbevelen!

[*]Idee 2: kun je geen (opvallende!) referentieprojecten doen, kosteloos of voor weinig? Wanneer je bij wijze van spreken voor de lokale kringloopwinkel of voetbalclub iets moois maakt en daar een leuk persberichtje met foto's over maakt en rondstuurt aan lokale media, dan heb je goede kans dat dat opgepikt wordt en dat mensen die het lezen zelf ook iets gemaakt willen hebben. Je weet nooit wat daar uitkomt. (Mijn vader is constructiebankwerker bij een metaalbedrijf en heeft tien jaar geleden in z'n vrije tijd als vriendendienst/hobbyproject een toegangsboog gemaakt voor een lokale manege, en hij wordt nu nog steeds wel gevraagd of hij iets kan maken - terwijl hij helemaal niet commercieel dat soort projecten doet).

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Roy,

 

Een aantal vragen die me tebinnen schieten:

 

1. Wie zijn je huidige klanten? Dit vraag ik omdat ik niet bekend ben met je product en je potentiele afnemers. Welke sector? Hoe groot zijn ze? Hoeveel heb je er nu?

Zou je daar iets meer over kunnen zeggen?

 

2. Hoe werkt het in jouw branche kwa klantrelaties? Gaan klanten een langdurige relatie aan of zijn het steeds eenmalige opdrachtjes? Is er een soort van raamovereenkomst dat jij bijvoorbeeld een x-aantal uur per maand dit voor ze doet?

 

3. Hoe zijn jouw huidige klanten bij je gekomen?

 

M.a.w. kan je nog iets meer info geven, zodat we je verder kunnen helpen?

 

Tim

 

Link naar reactie
  • 0

Beste RoWi,

 

welkom op Higherlevel. Ik zie een leuke website met allemaal foto's van voorbeeldproducten en projecten. Dit lijkt me prima promotie- en referentiemateriaal. Misschien kun je deze ordenen in particuliere en klein industriële/agrarische producten of particuliere en zakelijke opdrachtgevers.

 

Onder alle berichten op Higherlevel bestaat de mogelijkheid om een handtekening inclusief verwijzing naar jouw website aan te maken. Dit kun je in je profiel aanpassen.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Hoi Tim

 

1. Mijn klanten zitten in diverse sectoren. Algemene machinebouw, groenteverwerkingsmachines, collega lasbedrijven, etc etc.

2.Dit kan beide. Raamovereenkomsten zijn natuurlijk heel mooi, maar zulke aanvragen krijg ik niet. De klanten die ik heb komen terug door eerdere ervaringen. Verder heb ik ook geregeld eenmalige projectjes. (via marktplaats, particulieren of bedrijven die iets gemaakt willen hebben, en via google gaan zoeken)

3.Ook dit verschilt. Ik ben lid van de firma Quel.(soort koppelaar tussen klanten en leveranciers). Dit heeft mij wel een paar klussen opgeleverd, maar geen echte vaste klanten. Veel van die bedrijven zijn altijd op zoek naar de laagste prijs, en de kans dat ik de goedkoopste ben, is zeer klein. Verder heb ik 1 vastere klant uit de buurt (via regionale advertenties)

 

Roy

Laswerk, verspaning, plaatwerk, etc etc.

Link naar reactie
  • 0

Ik ga mee met Jeroen. Om je conversie van bezoekers op je site te vergroten zou ik bestaande tevreden klanten aan het woord laten.

 

Het mooist is het om ze er om te vragen zodat je ze ook een quote kunnen geven, maar anders een lijst met klanten op je site van de afgelopen 3 jaar zou prima zijn.

 

Als je je meer gaat richten op collega lasbedrijven, dan zou ik ook wat grotere projecten op je site tonen.

Ook zou ik, maar dat is ongevraagd advies, een ondertitel geven bij je logo. Zo zien bezoekers direct wat je doet en haken ze wellicht minder snel ten onrechte af. Een goede zou zijn: voor alle metaalwerkzaamheden of anders gewoon: lassen, draaien, frezen.

 

Op dit moment test ikzelf verkoop via freelancers. Daarvoor heb ik een post gezet op een freelance(.nl) site en daarbij gevraagd naar een partij die me 500 nieuwe gebruikers in een maand konden leveren. Daarvan heb ik de top drie (waaronder twee telemarketeers) ingeschakeld en een daarvan doet het behoorlijk goed. Dit soort partijen kan je betalen op basis van een pay per lead (of in jouw geval wellicht een pay per kennismakingsafspraak). Misschien kan je daar wat mee?

 

Succes in ieder geval! Ik wens je veel klanten.

 

Tim

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 148 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.