• 0

Eenmanszaak voortzetten? Hypotheek + Inkomensoverweging

Goedenavond allen,

 

Even kort de achtergrond: Jong begonnen met ondernemen op IT vlak. Sinds 01-01-2008 officieel bij de KvK ingeschreven. Sinds 01-01-2010 geheel voor mezelf begonnen en geen loondienst inkomsten meer.

 

Laatste jaar: Omzet ± 80k, winst ± 60k (per jaar).

 

Zeer recente ontwikkelingen laten echter een zeer sterke groei zien in inkomsten. 50k tot 100k p/maand.

 

Mijn vriendin en ik zijn beide thuiswonend en zijn opzoek naar een koophuis, hypotheek krijgen was geen probleem.

 

Gezien ik nog steeds hoofdelijk aansprakelijk ben door te ondernemen vanuit mijn eenmanszaak lijkt het mij verstandig te overwegen om een LTD/ BV of BV-Holding structuur te nemen om in ieder geval prive en zakelijk te scheiden. Of zijn er gunstigere constructies te bedenken?

 

Uiteraard is met het verhoogde inkomen door recente ontwikkelingen ook een punt van overwegen om te zien wat fiscaal

gunstiger is. Graag lees ik mezelf goed in alvorens ik me bij een accountant de les laat lezen met moeilijke constructies ;)

 

Hoor graag wat jullie er van denken!

 

Dank,

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zeer recente ontwikkelingen laten echter een zeer sterke groei zien in inkomsten. 50k tot 100k p/maand.

Wow... je hebt vast geen behoefte om een klein tipje van de sluier op te lichten aangaande wat je daarvoor moet doen? :D

Link naar reactie
  • 0

Zeer recente ontwikkelingen laten echter een zeer sterke groei zien in inkomsten. 50k tot 100k p/maand.

Wow... je hebt vast geen behoefte om een klein tipje van de sluier op te lichten aangaande wat je daarvoor moet doen? :D

 

Dat hou ik liever voor me... :-[

 

Mensen met tips / advies ?

Link naar reactie
  • 0

tuurlijk hebben we tips en advies.

 

Een BV-structuur is niet per se zaligmakend. Je ondervangt wel een deel van het risico dat je privé nu loopt, maar het is maar de vraag of je daar vanuit fiscaal oogpunt niet te veel voor betalen gaat. Lees deze column eens over het omzetten naar een BV. Gezien de gewijzigde cijfers ten gunste van de eenmanszaak, ligt het omslagpunt voor de BV tegenwoordig op zo'n 120K winst voor salaris.

 

Maak je minder winst, dan kost de BV je alleen maar geld doordat je simpelweg minder belasting betaalt als eenmanszaak. Dat kan al snel duizenden euro's schelen.

 

Vaak volstaat het al om de zaken qua aansprakelijkheid beter te beperken: het risico verzekeren en goede algemene voorwaarden laten opstellen. En daar hebben we op HL dan weer een topper voor.

 

Ik zou dus ook voorlopig eerst eens goed laten voorrekenen of jouw winst al wel voldoende is en met de prognose 10-15% per jaar bezien wanneer je richting het omslagpunt gaat.

 

groet en succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 265 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.