• 0

Vanuit ww bedijf starten, maar al bestaande eenmanszaak

Hallo!

 

Ik zit even met hetvolgende te puzzelen:

 

Ik heb in 2005-2009 een eenmanszaak gehad. Omdat het niet meer lekker liep, en ik nog wat onervaren was, heb ik besloten om mijn activiteiten destijds te staken. De eenmanszaak bestaat nog wel en is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. De eenmanszaak heeft nog een schuld openstaan bij de Bizner bank: Een lening die nog 1 jaar doorloopt en een kredietfaciliteit op de RekeningCourant.

 

In Augustus 2009 ben ik gaan werken voor een werkgever. Vanuit mijn salaris stort ik maandelijks vanaf mijn prive-rekening geld naar de Bizner-rekening om mijn lening af te lossen. Opzich allemaal geen probleem.

 

Bizner loopt uiteraard over in Rabobank, ik heb net met de Rabobank gesproken, dat is allemaal geen enkel probleem.

 

Op 1 Augustus 2010 loopt mijn contract af bij mijn werkgever. Mijn werkgever heeft inmiddels laten weten mijn contract niet te willen verlengen. Waarschijnlijk omdat ik me anders opstel dan een andere werknemer en teveel vragen stel waarom we bepaalde dingen doen, en tips geef. (ik werk bij een grote organisatie met veel regels, procedures en 'lagen', Meedenken vanuit werknemers wordt niet gewaardeerd).

 

Ik heb een goed idee in mijn hoofd voor een nieuw bedrijf en wil hier graag mee aan de slag. Door de bestaande regeling van het UWV, waarin je met behoud (als voorschot bij voldoende winst) van WW uitkering gedurende 26 weken een eigen zaak op mag starten, en de mogelijkheden om van de gemeente een lening te krijgen voor het financieren van mijn zakelijke activiteiten maakt het mij mogelijk mijn droom te verwezelijken.

 

Klinkt allemaal prachtig, maar nu komt het probleem:

 

Om in aanmerking te komen van de steun van het UWV moet je nog niet gestart zijn met het bedrijf. In feite ben ik dat ook niet. Ik heb echter nog wel mijn lopende eenmanszaak, die geen activiteiten verricht. Ik kan mijn eenmanszaak niet uitschrijven omdat de Bizner bank dan de lopende lening ineens opeisbaar kan maken, en dat geld heb ik niet elders beschikbaar.

 

Als oplossing had ik zelf al bedacht dat de Rabobank mij in prive de zakelijke schuld wil lenen, waarmee ik de zakelijke schuld meteen aflos. Dit willen ze helaas niet omdat ze dan borgstellingen nodig hebben, en die zijn er niet. Vreemd, want of ik nou zakelijk of prive schuld heb, zou toch weinig uit moeten maken. Mijn eenmanszaak heeft destijds geen enkele zekerheid afgegeven.

 

Zouden jullie met mij mee willen denken?

 

Thnx, Coen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Tja, ik kan me niet indenken dat het de bank wat uit zal maken. je doet toch al niets met die onderneming nu.....

 

 

Ik heb het gevraagt aan de Rabobank in het gesprek, en die vertelde mij dat het verplicht is om als bedrijf bij de KvK ingeschreven te staan, en zodra dat niet zo is hun de klantrelatie kunnen beeindigen, en de lening direct opeisbaar kunnen stellen...

 

Ik heb het gevoel dat ik weinig keuze heb: Of het risico lopen dat Bizner er niet achterkomt, of geluk hebben dat het UWV het bestaan van mijn eenmanszaak accepteert.

Link naar reactie
  • 1

Er is wat meer duidelijkheid, ik heb met het UWV gebeld:

 

- De ww wordt verschaft op de werkuren bij mijn werkgever (fulltime). Dat ik daarnaast nog een inschrijving heb bij de Kamer van Koophandel, waarin ik geen werkzaamheden verricht, doet er eigenlijk niet toe.

 

- Het starterskrediet wordt enkel door het UWV verschaft indien het gaat om een WAO of ziektewet uitkering. UWV verschaft geen kredieten als het gaat om een WW uitkering. Hiervoor kan Qredits of de gemeente iets betekenen.

 

 

Ik kan me niet voorstellen dat de gemeente het uitmaakt of ik wel of niet eerder ingeschreven ben.

 

Ik houd de KvK inschrijving dus voor de zekerheid aan.

 

Mocht ik dingen over het hoofd hebben gezien, just let me know!

Link naar reactie
  • 0

Ik zou het echt zwart op wit vragen want ik kwam daardoor bijna in de problemen.

 

Ik had hobbymatig een webwinkel. Door een reorganisatie kwam ook besloten geheel voor mezelf te beginnen. In een bijeenkomst vooraf dit nog een keer aangegeven maar het zou geen probleem zijn.

 

Twee weken voordat de uitkering zou starten had ik een gesprek over de toekenning van de 26 weken vrijstelling voor het starten van een eigen zaak. Toen begonnen ze ineens dat dat eigen is voor mensen die nog nooit een bedrijf hebben gehad of op het moment hebben. Door mijn werkcoach te kunnen overtuigen dat he echt hobbymatig was heb ik alsnog mijn vrijstelling gehad. Anders had ik gewoon sollicitatieplicht gehad.

 

Ik heb uiteindelijk besloten mijn 1e bedrijfje uit te schrijven om er echt zeker van te zijn dat er geen problemen kwamen.

 

Mail je verhaal naar je werkcoach en laat hen het zwart op wit zetten dat je straks geen problemen krijgt.

www.interieurinspiratie.nl de website voor inspiratie en praktisch advies voor inrichting van uw babykamer, kinderkamer, woonkamer of tuin.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb hetzelfde meegemaakt. Vanuit de WW een bedrijf starten terwijl ik een actieve EMZ heb.

 

Mijn oplossing was om een handelsnaam toe te voegen aan mijn EMZ inschrijving bij de KvK en een aparte boekhouding te voeren en een aparte bankrekening. Het UWV is hiermee akkoord gegaan.

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
  • 0

Er is wat meer duidelijkheid, ik heb met het UWV gebeld:

 

- De ww wordt verschaft op de werkuren bij mijn werkgever (fulltime). Dat ik daarnaast nog een inschrijving heb bij de Kamer van Koophandel, waarin ik geen werkzaamheden verricht, doet er eigenlijk niet toe.

 

- Het starterskrediet wordt enkel door het UWV verschaft indien het gaat om een WAO of ziektewet uitkering. UWV verschaft geen kredieten als het gaat om een WW uitkering. Hiervoor kan Qredits of de gemeente iets betekenen.

 

Ik kan me niet voorstellen dat de gemeente het uitmaakt of ik wel of niet eerder ingeschreven ben.

 

Ik houd de KvK inschrijving dus voor de zekerheid aan.

 

Mocht ik dingen over het hoofd hebben gezien, just let me know!

 

Het starterskrediet is één, maar er bestaat ook nog zoiets als een startersperiode:

Als je in de WW-zit, heb je mogelijkheid om 6 weken te onderzoeken of je wilt gaan ondernemen. Dit kan je aanvragen bij je werkcoach. In die 6 weken kan je onderzoek doen en een ondernemingsplan schrijven. Als je tot de conclusie komt dat je het ondernemerschap een kans wil geven, lever je je ondernemingsplan in bij het UWV. Zij beoordelen of er kans van slagen is (veelal doet je werkcoach dat en bij twijfel wordt er een derde partije op gezet). Als ze akkoord gaan, mag je vanaf het moment van bevestiging vol aan de bak gaan.

Ja, er is inderdaad een addertje onder het gras, want deze startersperiode is alleen een optie voor diegenen die nog geen ondernemer zijn.

Als jij jaren niet actief geweest bent met je eenmanszaak en de onderneming alleen berust op een inschrijving bij de KvK, zou ik dat gewoon voorleggen aan je werkcoach (tzt). Het is namelijk makkelijk te controleren (ze vragen gewoon de aangiften inkomstenbelasting op en dan zien ze je dat je niet voor winst bent aangeslagen). Over het algemeen ziet het UWV graag mensen aan de slag gaan, is het niet in een baan, dan graag als ondernemer. Soms zelfs te graag. Ik zie af en toe mensen het ondernemerschap in gestimuleerd worden, die het echt niet in zich hebben.

Ik vind het wel apart dat het UWV niet over de startersperiode gerept heeft.

Deze startersperiode is overigens niet gratis. Aan de hand van de aangifte inkomstenbelasting over het jaar/de jaren dat je gebruik hebt gemaakt van de startersperiode, wordt jouw winst in die periode berekend. Daarvan kan je dan 70% van de winst afdragen aan het UWV met een maximum van de genoten uitkering in die periode. Eigenlijk is het dus ook een rentevrij krediet waar je mogelijk niets van terug hoeft te betalen.

Volgens mij is hier al meer over geschreven op HL, maar mocht je meer willen weten, vragen staat vrij.

Marije Miggiels

ZaakM, Zelfstandig Administratie Advies Kantoor Miggiels te Den Bosch

Uw bedrijfsmatige administratie goed geregeld!

http://www.zaakm.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 202 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.