• 0

Curator gaat érg snel, heeft weinig kennis en volgens mij de verkeerde belangen

>:( Hallo Allemaal,

 

Ik weet even niet hoe en wat, maar ik heb wat moeite met de handelwijze van mijn curator, 5 weken geleden ging mijn winkel failliet. De curator streeft er naar alles binnen een maand of 3 af te handelen.

 

Nu heb ik wat problemen met de werkwijze van de curator, ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat dit veel voorkomt.

Er wordt door de curator 1 taxateur uitgenodigd, ik kreeg als zeer ervaren boekverkoper niet het idee dat hij wist waar hij mee bezig was, zonder inzicht in inkoop/verkoopwaarde lijkt het mij moeilijk een reëel taxatie bedrag neer te leggen.

 

De curator stuurt de lijsten naar enkele "opkopers" die zij schijnbaar goed kent. Er wordt niets gepubliceerd zodat derden niets weten over het aangebodene en termijnen. Nu heb ik iemand laten komen die een bod onder voorbehoud van het verkrijgen van het pand wilde doen. De bank heeft echter de taxatie van het pand nog niet rond en "mijn mogelijkheid tot doorstart" heeft geen bieding uitgebracht. De termijn sluit vandaag, 1 week na de "kijkdag"

 

Nu diende zich vandaag een ander aan die wilde meewerken aan een doorstart en die heeft hemel en aarde moeten bewegen om bij de curator nog een bod te mogen uitbrengen. Ik heb de curator vertelt dat wij bezig zijn om de boekhandel te redden, en gevraagd om aan te geven of het bod te laag is. Zo kunnen wij eventueel nog een nieuw bod doen. Hier is zij niet toe bereid. 1 bod, de hoogste bieder krijgt het, ondanks het feit dat het tegenbod hoger kan zijn.

Ik heb dus moeite met deze gang van zaken.

 

[*]Een taxateur die zonder kennis over het product taxeert.

[*]Een curator die alleen "vriendjes" uitnodigt tenminste in mijn optiek onvoldoende geld uit de boedel haalt om het op deze wijze te verkopen.

[*]Een curator die de belangen van mij als failliet, te weten een nieuwe baan en de belangen van het dorp onvoldoende wil onderkennen.

 

Kortom, wat zijn mijn rechten in deze?

 

(Edit: titel en opmaak wat verduidelijkt)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 1

De curator is aangesteld om de belangen van de schuldeisers te behartigen. En die belangen zijn: In zo kort mogelijke tijd, zo veel mogelijk activa te liquideren. Daarbij zal de curator een afweging moeten maken of de extra uren inspanning van de curator (€180,- per uur) opwegen tegen de mogelijke meeropbrengst van de activa.

 

De curator zit er niet om de failliet aan een nieuwe baan te helpen, de dorpsbewoners van een nieuwe boekhandel te voorzien of meer van dat soort vage ideeën. De failliet heeft het beheer over zijn vermogen verloren bij het uitspreken van het faillissement. De rechten van de failliet zijn nagenoeg nihil.

 

Mocht je denken dat de curator er een tweede agenda op nahoudt of anderszins niet capabel blijkt voor deze zaak, kun je de rechter-commissaris verzoeken een andere curator aan te stellen. Als je per sé de deal met de opkoper wilt tegenhouden omdat je via derden hoe dan ook een beter bod op zak hebt, dan kun je het beste een fax sturen naar de rechter-commissaris met het verzoek de verkoop van de activa voor een aantal dagen aan te houden. Je moet er wel rekening mee houden dat je je verzoek gedetailleerd en met redenen omkleedt moet indienen. De r-c moet in één oogopslag kunnen beoordelen of hij de verkoop al dan niet laat aanhouden.

 

Aan de andere kant: Dan ìs er een keer een curator die een faillissement snel wil afwikkelen, is het wéér niet goed. Vraag jezelf goed af: Wat heb je liever, binnen een paar maanden afwikkelen met een lager boedelactief, of twee jaar postblokkade en loonbeslag?

Link naar reactie
  • 0

En ik vind dat de curator die in ons belang optreedt wel te lang bezig is n.l. 6 maanden. Hij geeft aan dat volgens de recht van de gedaagde partij dat een wettelijke termijn is ingeval de gedaagde niet meewerkt met het onderzoek die hij moet verrichten.

Link naar reactie
  • 0

Is het misschien een zinvol alternatief om een internetveiling te houden?

 

Ter illustratie: vorige week heeft de curator van een prachtige muziekinstrumentenzaak (Muzikaza Roermond) met een internetveiling van (met name) de voorraad instrumenten een beduidend hogere opbrengst gehaald dan vooraf ingeschat (hij spreekt over het dubbele). Er werd in enkele gevallen zelfs meer dan de winkelprijs geboden.

 

Dat zou je met boeken toch ook kunnen doen stel ik me zo voor.

 

En vervolgens eventueel een nieuwe frisse start maken.

 

Succes.

 

Ard

Link naar reactie
  • 2

In grote lijnen ben ik het eens met Ruben, veel rechten heb je niet als je failliet bent. Wel nog een paar kanttekeningen.

 

Een curator wordt slechts zelden vervangen door de rechtbank, ik zie dat in deze situatie niet gebeuren.

 

Als je helemaal niets doet dan zal de boedel misschien wel snel worden verkocht, maar een snelle verkoop van de activa betekent niet automatisch dat het faillissement snel wordt afgewikkeld. Als het geld van de verkoop binnen is moet de curator nog een hoop dingen uitzoeken en administratieve zaken regelen, en geld op de rekening is vaak een motivatie om er juist nog wat meer tijd in te steken.

 

Een faillissement helemaal afwikkelen binnen drie maanden is vrijwel onmogelijk en lukt praktisch nooit. Klinkt als een poging om jou gunstig te stemmen en zoveel mogelijk jouw vrijwillige medewerking te krijgen. Je hebt heel weinig mogelijkheden om het tempo van de curator te beinvloeden. Maar toen ik nog curator was merkte ik (onbewust) toch dat het faillissement van degene die de curator scherp in de gaten hield, en veel op zijn strepen ging staan eerder op de nominatie stond om te worden opgeheven, dan het faillissement van de zeer cooperatieve, gehoorzame failliet waar je nooit wat van hoorde.

 

Voorlopig zit je vast aan deze curator, dus het is verstandig om een goede en zakelijke verstandhouding op te bouwen, zonder dat je volledig over je heen hoeft te laten lopen. Wees assertief.

 

Klagen bij de rechter-commissaris (RC) vind de curator niet leuk, dat is niet goed voor zijn reputatie bij de rechtbank. Een goeie curator regelt het zelf, en de RC wil niet teveel gezeik horen. Dus het inschakelen van de RC, of daarmee dreigen is zeker een middel om invloed uit te oefenen.

Kies wel je momenten om de RC te benaderen, je kunt niet met elk wissewasje bij hem terecht, werkt ook weer averechts.

 

Ik weet niet of het nog kan, maar ik zou indien mogelijk de derde toch vandaag (vrijdag) nog een bod laten uitbrengen,als jij denkt dat daardoor een hogere opbrengst kan worden gerealiseerd, desnoods onder allerlei voorbehouden. Een hogere opbrengst is in het belang van de schuldeisers, en daar moet hij dus rekening mee houden. En een cc laten sturen aan de RC. Op die manier blijf jij ook even buiten schot richting curator, want jij schakelt niet de RC in, maar de bieder.

 

Nou, hoe dan ook sterkte, er zal nog veel op je af komen, vrees ik.

 

 

 

 

Advocaat contractenrecht en overnames: www.beverwijkvangilst.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 217 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.