• 0

Consequenties certificering van aandelen

Na het lezen van het topic stichting administratiekantoor ben ik iets wijzer geworden, maar ik loop tegen een dilemma aan waarin ik op voor ik overleg met een accountant zelf iets meer wil verdiepen in de mogelijkheden.

 

Ik heb geld gereserveerd in een stichting voor de betaling van afdekking van bepaalde risico's. Dit is later omgezet in een kapitaalsdeelname. De stichting bied mij nu 2 mogelijkheden:

1) Situatie blijft ongewijzigd.

2) Het geld wordt gewijzigd in een certificering van aandelen en daarmede wordt een koersbepaling en dividenduitkering behaald.

 

Alhoewel optie 2 interessant lijkt (het gaat niet om grote bedragen maar toch) ken ik de fiscale gevolgen totaal niet. Eigenlijk heb ik voor optie 2 vragen:

 

Is het fiscaal verstandiger om de certificering naar prive te halen en dan het koersresultaat in box 3 te krijgen en dividend in box 1?

Wat zijn de consequenties als ik de certificering in mijn b.v. accepteer?

 

 

Ik heb nog op wikipedia gekeken, die geeft alleen aan dat het vergeleken kan worden als een beleggingsfonds (vandaar mijn conclusie naar prive)

 

Alvast bedankt voor het meedenken

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 1

Dag Alex

 

Je omschrijving is niet helemaal duidelijk.

 

Je schrijft dat je een STG hebt. Is dat een bestaande STG met een bepaald doel? En dus geen bestaande STAK? En wat bedoel je met dat het vermogen in de STG is omgezet in een kapitaalsdeelname? Waarin?

 

Koersresultaat in box 3? Dividend in box 1. Ik ben je hier even kwijt.

 

Kun je eerst eens toelichten wat de huidige STG is en welke plek de BV hierin heeft?

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo Joost,

 

Ikzelf verricht mijn werk in een b.v.. De stichting waarin ik geld geinvesteerd heb is een overkoepelde organisatie die toezicht houd en adviseert op het gebied van dierenartsen. Dit geldpotje kan op 2 manieren verdeeld worden. Laten staan of er certificering van aandelen voor krijgen. Het is geen STAK en ik kan je geen antwoord geven hoe dit geregeld is (maar dit komt dan ook niet voor mijn rekening).

 

Ik ben ervanuit gegaan dat wanneer ik ja zeg tegen de aandelen dat ik in mijn b.v. het koersresultaat van de effecten jaarlijks verwerk in de winst en verliesrekening en als ik deze naar prive haal ik geen afrekeningmoment heb (<5% aandelen). Corrigeer me als mijn inzicht onjuist is, ik probeer namelijk een beter beeld te krijgen.

Link naar reactie
  • 1

Hallo Joost,

 

Ikzelf verricht mijn werk in een b.v.. De stichting waarin ik geld geinvesteerd heb is een overkoepelde organisatie die toezicht houd en adviseert op het gebied van dierenartsen. Dit geldpotje kan op 2 manieren verdeeld worden. Laten staan of er certificering van aandelen voor krijgen. Het is geen STAK en ik kan je geen antwoord geven hoe dit geregeld is (maar dit komt dan ook niet voor mijn rekening).

 

Ik ben ervanuit gegaan dat wanneer ik ja zeg tegen de aandelen dat ik in mijn b.v. het koersresultaat van de effecten jaarlijks verwerk in de winst en verliesrekening en als ik deze naar prive haal ik geen afrekeningmoment heb (<5% aandelen). Corrigeer me als mijn inzicht onjuist is, ik probeer namelijk een beter beeld te krijgen.

 

Gaat het toevallig om een deelname in AUV? Als dit zo is heb ik nog wel een notitie over de fiscale waardering. Laat maar even weten,

Link naar reactie
  • 1

Ook ter verduidelijking naar Joost toe. Het probleem is in zoverre opgelost dat ik in ieder geval een mening weet te vormen naar mijn accountant toe. Boekhouder heeft een antwoord verzonden per mail die aangeeft dat het keuzemoment vrij is van belastingen, maar de gemaakte keuzes invloed kunnen hebben op toekomstige belastingen (in de onderneming of in de b.v. houden)

 

Mijn dank is groot ook namens Joost voor de snelle reactie.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 84 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.