• 0

eenmanszaak naar BV met huurcontract

Een vriend heeft een pand te huur staan. Nu heeft hij dat 4 jaar geleden verhuurd aan een 5 jaar contract. Echter de huurder zegt het huurbedrag niet meer te kunnen betalen. Nu heeft de huurder een eenmanszaak en dient dus nog eigenlijk een jaar te blijven zitten in het pand.

 

Echter ik ben er via achter gekomen dat de huurder alles verkocht heeft aan een vriend, welke het als aandeelhouder in een BV heeft geplaatst. De vriend van de huurder is nu dus aandeelhouder en de eigenaar van de eenmanszaak is bestuurder.

Nu heeft de eenmanszaak zover ik weet geen directe schulden en wil de eenmanszaak gewoon uit het pand kunnen vertrekken. Alleen nu zit ik samen met die vriend van me te kijken wat we hier tegen zouden kunnen gaan doen.

 

Stel de eenmanszaak stopt als bedrijf en de ondernemer gaat gewoon het pand uit. Dan kan ik de huurder privé ervoor aansprakelijk stellen. Maar meneer heeft alles aan de bv verkocht en heeft dus eigenlijk geen rooie cent meer over. Kun je als meneer maar een beperkt aantal uren in loondienst is toch geld laten invorderen voor het komende jaar huur? Ook als mn vriend enigste schuldeiser is?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ja dat had ik dus ook al gedacht. Maar stel het is een kale kip, waar je dus niks van kan gaan plukken?

Is het dan zinvol om zo iemand voor een jaar huur te blijven achtervolgen?

De nieuwe BV zal namelijk verhuizen en niet meer in het pand blijven zitten.

 

Als er niks te halen valt bij de eenmanszaak, lijkt het mij toch zinloos of niet?

Link naar reactie
  • 0

Het is nu nog niet direct het geval, maar ik krijg deze signalen door via een andere vriend welke weer bevriend is met de huurder. Maar zover ik weet als iemand aandeelhouder is en iemand anders de bestuurder en de bestuurder is in loondienst van de BV. Dan kan je de bestuurder daar toch weer niet op pakken en de aandeelhouder kun je ook weer niks maken.

 

Trouwens het huurcontract word niet overgenomen, dat is juist het punt.

Geloof dat het nog ontzettend moeilijk gaat worden dit verhaal.

Link naar reactie
  • 1

Het wordt inderdaad een lastig verhaal.

 

Als de BV het huurcontract niet heeft overgenomen, heb je alleen tegen de privé-huurder een harde vordering voor de resterende duur van het contract. Deze vordering kun je bij een incassoburo neerleggen, en eventueel zou je loonbeslag kunnen leggen, als de huurder een beetje inkomen heeft. Ook zou je beslag kunnen leggen op een bedrag dat de huurder wellicht nog te goed heeft van de BV voor de verkoop van de activa, zoals ook al door Joost opgemerkt.

 

De enige juridische mogelijkheid die ik zie tegen de BV is de actio pauliana (latijns, maar wordt in spraakgebruik altijd zo genoemd). Dit wil zeggen dat je de transactie kan vernietigen indien koper en verkoper jou bewust hebben benadeeld door de activa voor niets of een te laag bedrag te verkopen. Transactie wordt dan teruggedraaid, dus activa is weer van huurder en vatbaar voor verhaal van de huurschuld.

 

Dit is meestal een actie van een curator, maar kan ook buiten faillissement. Dan zul je wel meer informatie moeten achterhalen en waarschijnlijk juridische kosten moeten maken. Alternatief is faillissement aanvragen en de curator dit laten uitzoeken, maar zijn tijd gaat ook af van een eventuele opbrengst. En als er maar één vordering is kun je geen faillissement aanvragen, maar het lijkt me eigenlijk sterk dat deze man niet nog meer schulden heeft.

 

Als de huurder nog niet verhuisd is, dan bevinden die zaken zich nog in het pand, neem ik aan? Ik zou dan de verhuizing proberen te frustreren, om in ieder geval een onderhandelingspositie te creeren. Als de boel weg is wordt het allemaal een stuk ingewikkelder. De juridisch correcte weg is inroepen actio pauliana en beslag laten leggen door deurwaarder, maar heb ook wel meegemaakt dat de verhuurder gewoon ander slot op de deur zette. Waarschijnlijk eigenrichting en meestal niet toegestaan, maar het hielp wel! Voordat jouw vriend dat doet moet hij zich wel goed laten informeren over de risico's.

 

Hoe zit het eigenlijk met de bankgarantie van het hhurcontract?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Advocaat contractenrecht en overnames: www.beverwijkvangilst.nl

Link naar reactie
  • 0

Richard bedankt voor je informatie.

 

Nou hij heeft wel een bedrag als borg natuurlijk, maar dat volstaat niet als 1 jaar huur.

Ja kijk hoe het natuurlijk verder geregeld is hoe zij die BV opzetten weet ik weer niks van.

Dus of zij daar een redelijk bedrag voor betalen of juist niet, dus een actio pauliana aanvragen is misschien nog wel een optie. Helaas weet ik dat van te voren natuurlijk niet aangezien ik niet bij ze in de boeken kan kijken voor welk bedrag de BV de eenmanszaak overneemt.

 

Een faillissement aanvragen is een optie tegen die tijd, maar daar is dan een steunvordering voor nodig.

Maar of die er is weet ik nu natuurlijk niet, ik durf daar eerlijk gezegd geen antwoord op te geven.

Het nadeel van een faillissement is weer dat het zo lang duurt en dan nog mag je een kaarsje laten branden in de hoop dat je er wat van terug gaat krijgen.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

De huurpenningen moeten betaald worden, ook al maak hij geen gebruik meer van de ruimte. Hoe zit het met de opzegging van de huur? Is het niet 5 + 5 jaar? Anders moet je straks ook nog via het gerecht de huurder op straat zetten.

Kops Incassodiensten & Debiteurenbeheer!;

Aan de door mij gegeven adviezen op HL kunnen geen rechten worden ontleend.

 

Money2Day.nl; Kopen of een leuk idee voor deze website? PM mij dan direct!

Link naar reactie
  • 0

Even een reactie na aanleiding van de kneus:

 

@Kneus(zengever)

Waar dient deze forum voor als TS al de antwoorden weet? Ik zie nergens iets over de 5 optie jaren of dat er opgezegd is. Dus kneus(zengever), wat heb je daarop te zeggen?

 

EDIT: Ik vind het niet erg als je bang bent om je zelf bekend te maken maar vraag dan ook niets. Zo weet ik natuurlijk niet aan wie ik moet antwoorden. Staat niet erg beleefd.

Kops Incassodiensten & Debiteurenbeheer!;

Aan de door mij gegeven adviezen op HL kunnen geen rechten worden ontleend.

 

Money2Day.nl; Kopen of een leuk idee voor deze website? PM mij dan direct!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 304 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.