• 0

Vakantiewoning in spanje

Ik overweeg om een vakantiewoning in spanje aan te kopen. De prijzen lijken me nu weer aantrekkelijk. Doel is de woning aan te kopen als investering en tevens om te verhuren, waarbij ik zelf ook graag enkele weken van de woning gebruik wil maken.

Na wat zoekwerk zijn lijken er mij zowel voor als nadelen te zitten aan het aankopen via

1) prive,

2) dan wel via mijn personal holding,

3) dan wel een "bv" op te richten in spanje die de woning koopt waarvan mijn hoding dan de aandeelhouder is.

 

Mijn vraag is of iemand weet hoe de nederlandse en eventuele spaanse fiscus omgaat met de 2 en 3e constructie.

 

Ik kan me voorstellen dat met name in de 2e constructie de nederlandse fiscus problemen zal hebben dat ik er ook prive gebruik van wil maken terwijl de woning dan zakelijk gekocht is. Het 1aantal weken dat ik er prive gebruik van maak is door de fiscus nagenoeg niet te controleren en maakt het vermoed ik zo dat ze de bewijslast bij mij neerleggen, maar dat lijkt me ook lastig.

 

Elke tip en of advies is zeer welkom.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

1. Spanje mag heffen over de inkomsten, Nederland geeft voorkoming van dubbele belasting (in box 3, want het zal geen onderneming vormen).

 

2. + 3. Zit geen verschil tussen. Spanje heft over de inkomsten, Nederland geeft voorkoming van dubbele belasting aan de BV, omdat de vakantiewoning in Spanje ligt. Privégebruik wordt in Nederland gecorrigeerd, hetzij als loon, hetzij als winstuitdeling. In de administratie zal opgenomen zijn wie wanneer van het huis gebruik heeft gemaakt. Waarschijnlijk zul je de verhuur uitbesteden, dan zul je aan moeten geven wanneer je er zelf in wil en het dus niet verhuurd kan worden. Bij de bemiddelaar zul je netjes een jaaroverzicht hiervan kunnen krijgen, dus heel lastig is het niet.

 

Hoe Spanje daadwerkelijk heft zou ik niet weten.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 171 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.