• 0

Zakenpartner heeft problemen, hoe verder met de BV

Hallo forumleden,

 

Huidige situatie:

Mijn zakenpartner heeft 50% aandelen & is de directeur in onze BV.

Ik heb 50% aandelen, ben wel medewerker & gevolmachtigde maar ben geen directeur.

 

Nu wordt mijn zakenpartner achtervolgt door een failissement van enkele jaren terug.

Hij was op papier directeur van die BV, en nu word hem wanbestuur verweten met een schadeclaim van de schuldeisers.

Erg vervelend voor hem, maar ik probeer me te orienteren op de risico's van onze huidige BV.

 

Mocht hij veroordeelt worden voor wanbestuur in de vorige BV, dan moet hij waarschijnlijk zijn 50% aandeel verkopen in de huidige BV (dat lijkt mij tenminste).

Maar kunnen de schuldeisers ook verdere assets in de huidige BV claimen?

Wie weet hoever de schuldeisers kunnen gaan?

 

We overwegen, om de huidige BV veilig te stellen, dat mijn zakenpartner zijn aandeel verkoopt en zijn directeurschap opgeeft.

Eventueel blijft hij wel als medewerker aan.

 

In dat geval zou ik alle aandelen kunnen kopen & DGA worden, of we zouden een derde partij hiervoor kunnen betrekken.

Ik ben er nog niet uit wat hierin het beste zou zijn.

 

Nu doemt er een ander probleem op:

Ik woon in Belgie, en werk tot nu toe bij Belgische klanten.

Hoewel mijn salaris vanuit de NL BV betaald wordt, ben ik dus in Belgie belastingplichtig.

 

Kan ik wel zomaar DGA van een NL BV worden?

 

Alvast bedankt, Jan

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Mocht hij veroordeelt worden voor wanbestuur in de vorige BV, dan moet hij waarschijnlijk zijn 50% aandeel verkopen in de huidige BV (dat lijkt mij tenminste).

Die aandelen zijn bezit en kunnen dus uitgewonnen worden; waarschijnlijk is er een aanbiedingsplicht en zullen ze aan jou aangeboden moeten worden.

Maar kunnen de schuldeisers ook verdere assets in de huidige BV claimen?

Nee.

We overwegen, om de huidige BV veilig te stellen, dat mijn zakenpartner zijn aandeel verkoopt en zijn directeurschap opgeeft.

Eventueel blijft hij wel als medewerker aan.

Slecht plan, tenzij de waarde die voor de aandelen wordt betaald redelijk is.

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de snelle reactie.

zullen ze aan jou aangeboden moeten worden.

Slecht plan, tenzij de waarde die voor de aandelen wordt betaald redelijk is.

 

Stel dat ik de aandelen koop, kunnen we dan zelf een verkoopprijs vaststellen?

Of is dat de waarde die er enkele jaren terug voor betaald is (50% van het volgestorte kapitaal)?

 

Kan me voorstellen dat dit verschillend is wanneer de aandelen op voorhand van eigenaar wisselen, of dat dit gebeurt op last van de rechtbank bij het 'uitwinnen'.

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de reacties tot zover!

 

Heeft eventueel nog iemand ervaring met een DGA van een NL BV maar die in Belgie woont?

Zag op andere posts dat het wel vaker gebeurd, maar het is mij nog niet duidelijk welke complicaties dit met zich meebrengt.

 

Jan

Link naar reactie
  • 0

Hou er rekening mee dat een officiele taxatie (door een Registered Valuator) niet goedkoop is.

 

Als de aandelen weinig waard zijn op dit moment en je wilt contole houden, dan is overdracht goede oplossing. Als aandelen behoorlijke waarde hebben, zijn er ook nadelen. Je moet de aankoop kunnen financieren, en de opbrengst van de aandelen blijft in het vermogen van de directeur, dus die zal daar dan toch de schuldeisers van moeten betalen, of moeten verantwoorden wat hij met de opbrengst heeft gedaan. Als er veel tijd zit tussen verkoop en eventuele acties van de schuldeisers, dan zal dat wel loslopen.

 

Alternatief zou kunnen zijn certificering (aandelen onderbrengen in stichting, die winstbewijzen uitgeeft), is ook niet goedkoop en een onbekende financier is ook niet ideaal, ook al heeft hij geen zeggenschap.

 

Verpanding van de aandelen door de directeur aan een bestaande schuldeiser van hem (als die er is) is ook een optie. Verpanding in combinatie met de aanbiedingsplicht maken de aandelen wel erg oninteressant voor derden. Je moet dan wel zeker weten dat die schuldeiser niet te zomaar overgaat tot uitoefening van het pandrecht, anders heb je daar weer een probleem mee.

 

Zo, en nu weer van het zonnetje genieten :)

 

 

 

 

Advocaat contractenrecht en overnames: www.beverwijkvangilst.nl

Link naar reactie
  • 0

Maar wat je ook doet: zorg dat het bedrag dat voor de aandelen betaald wordt, een onderbouwd, reëel bedrag is. Als de marktwaarde van het bedrijf 5 ton is, dan zal er voor de 50% ook echt 2,5 ton over de brug moeten komen. Cijfers zijn geduldig, en er zijn meerdere manieren om ze te interpreteren, maar een overname voor 7.500,- gelooft niemand.

 

Het laatste dat je compagnon nu nog nodig heeft is een strafvervolging wegens paulianeus handelen...

Link naar reactie
  • 0

Kijk ook goed de statuten van je huidige BV na. Er zijn vaak clausules opgenomen voor het geval een aandeelhouder of bestuurder in de problemen komt.

 

Als je partner wordt aangepakt door schuldeisers, dan kunnen de aandelen van jullie BV in de boedel terecht komen. Aan het bedrijf kunnen ze niet komen, maar aan de aandelen wel. Of verkoop van de aandelen door de schuldeisers toegestaan is, hangt ook weer af van de statuten. LEZEN!

 

Verder kan ik me niet herinneren dat het voor een belg niet mogelijk is om DGA van een Nederlandse BV te zijn.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 1

Dank voor de reacties tot zover!

 

Heeft eventueel nog iemand ervaring met een DGA van een NL BV maar die in Belgie woont?

Zag op andere posts dat het wel vaker gebeurd, maar het is mij nog niet duidelijk welke complicaties dit met zich meebrengt.

 

Jan

 

Joost heeft me gevraagd je mail te beantwoorden.

 

Het is geen enkel probleem voor een Nederbelg om DGA te zijn van een NL BV. Sterker nog, in de grensstreek barst het van de DGA's :)

 

Voordelen:

1. Als je in België woont, hoef je geen aanmerkelijk belangheffing te betalen bij verkoop van je aandelen in de BV. Nederland legt een conserverende aanslag op bij emigratie van Nederland naar België, maar deze komt na 10 jaar te vervallen. Als je echter van begin af aan in België woont, heb je hier niets mee te maken. België heft voor zover mij bekend niet op verkoopwinsten bij aandelen. Wel zijn dividenduitkeringen uit de Nederlandse BV in België belast.

 

2. Als een in Nederland woonachtige DGA geld uitleent aan zijn BV, is hij over de rente inkomstenbelasting verschuldigd in box 1. Onduidelijk is of Nederland deze rente ook mag belasten als de DGA in België woont en niet heeft geopteerd voor binnenlandse belastingplicht. Heffingsrecht zou door Nederland ge-effectueerd worden moeten worden dmv het restartikel in het Belastingverdrag met België, maar de vakliteratuur is verdeeld over de vraag of dit wel kan. Andere kant van de medaille is dat afwaarderingsverliezen op de vordering dan ook niet ten laste van het NL-inkomen gebracht kunnen worden.

 

3. Het verplichte DGA-salaris van € 41k kan vermeden worden als je de aandelen niet rechtstreeks bezit, maar indirect via bv een Belgische BVBA. De DGA is dan werkzaam voor de Belgische BVBA en verhuurt zich middels een management-fee aan de Nederlandse BV. Aangezien België heffingsbevoegd is over het salaris uit de BVBA, hoeft er voor Nederland geen DGA-salaris meer in aanmerking te worden genomen. Voor zover mij bekend, kent België geen verplicht DGA-salaris en er kan dus een aanmerkelijk lager salaris in aanmerking worden genomen dan volgens Nederlandse maatstaven.

 

Let op: het vpb-tarief ligt in België wel een stuk hoger dan in Nederland, Ook kan het zo zijn dat je - door gebruik te maken van een Belgische BVBA - je niet langer sociaal verzekerd bent in Nederland.

 

Dus het blijft een kwestie van goed rekenen en de voor- en nadelen goed tegen elkaar afwegen.

 

Succes,

 

Odeon

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Odeon,

 

Dank voor uw antwoord.

 

1. Ik woonde al in Belgie toen ik de 1e 50% van de aandelen kocht.

 

2. OK, genoteerd.

 

3. Op dit moment heb ik een salaris (als bediende) in Belgie, omdat ik zowel woon als werk (bij een Belgische klant) in Belgie.

Ik ben dus ook in Belgie sociaal verzekerd.

Kortom, ik ben momenteel geen grensarbeider.

Het feit dat ik 50% aandelen in onze BV heb maakte daarvoor niet uit (heb ik indertijd begrepen).

Als ik 100% van de aandelen krijg, zou dat anders gaan worden?

Dat zou de zaak nog weer wat complexer maken.

 

 

Verder ben ik er nog niet over uit met mezelf of ik wel 100% van de aandelen wil hebben.

Puur kijkend naar de assets (vervoersmiddelen, PCs etc) zou ik zo'n 15k tot 20k moeten betalen.

(We zijn nog bezig om een behoorlijke schatting te laten maken, zoals reeds werd geadviseerd).

Maar intussen is de bankrekening van de BV wel bijna leeg, en is het nog niet duidelijk of we voldoende werk gaan binnenhalen om de 2e helft van 2010 te gaan overleven.

Koop ik alle aandelen, dan pak ik natuurlijk al het risico..

 

 

Link naar reactie
  • 0

En welk risico is dat dan? Als BV ben je toch beperkt aansprakelijk zolang er geen fraude gepleegd is? Of je nu 50% of 100% eigenaar bent, dat maakt niet uit.

 

die is wel kort door de bocht ;)

 

Bij overnames is het zo ontzettend belangrijk dat je weet wat je koopt. Zaken als niet uit de balans blijkende verplichtingen (m.n. huur- en leaseovereenkomsten), achterstanden bij de fiscus, lopende claims/rechtzaken om er maar een paar te noemen....

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

M'n investering is m'n risico, bij 100% aandelen verdubbeld (of meer) deze.

 

 

 

Koop dan iig nog 1% erbij zodat jij de hoogste stem heb :) Als de aandelen dan verkocht worden aan 3e hou jij iig de touwtje in handen. (Of zeg ik nu weer iets heel raars?)

Kops Incassodiensten & Debiteurenbeheer!;

Aan de door mij gegeven adviezen op HL kunnen geen rechten worden ontleend.

 

Money2Day.nl; Kopen of een leuk idee voor deze website? PM mij dan direct!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 237 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.