• 0

Hoe Harry Potter te gebruiken (auteursrecht)

Hoi,

 

Of het nu lang of kort duurt, en of ik er nu geld verdien mee of niet, ik ga een taalmethode op de markt/het internet zetten. Daarvoor heb ik kinderboeken nodig. Ik ben al jaren geleden op de bonnefooi binnengelopen bij de uitgeverij van de Harry Potter boeken in Nederland. Daar zeiden ze dat het moeilijk zou worden. Dat is mijn enige poging geweest auteursrechtelijk beschermde werken te gebruiken. Daarom gebruik ik nu (ook heel leuke) niet auteursrechtelijke beschermde boeken zoals Peter Pan en Pinocchio.

 

Maar eigenlijk wil ik gewoon Harry Potter gebruiken!

 

Ik vraag vast naar de bekende weg, maar welke manieren kunnen jullie verzinnen die het meeste kans van slagen hebben om populaire kinderboeken, zoals Harry Potter en de boeken van Roald Dahl te kunnen gebruiken?

 

Moet ik bijvoorbeeld een gedetailleerd businessplan schrijven, afnemers gevonden hebben, een zo hoog mogelijk percentage aan de uitgevers geven?

 

Wat zijn de dingen om rekening mee te houden, en hoe adviseer je me om dit aan te pakken?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo XiaoDi,

 

Wil je materiaal gebruiken waar auteursrechten op zitten, maak dan heel concreet wat je wilt doen: hoeveel materiaal wil je gebruiken (in jouw geval: hoeveel en welke pagina's), om welke aantallen gaat het, is het print of download, wat zijn je opbrengsten en hoe ga je de administratie daarvan doen. Correspondeer dat met de betreffende uitgever en zorg dat je heel overtuigend bent.

 

Mijn ervaring: soms lukt het wel en soms lukt het niet.

 

Groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

 

De uitgever van de boeken heeft beperkte rechten. De film en de characters zitten bv weer ergens anders. Je zou je speurtocht kunnen voortzetten door naar de bron te gaan, de auteur. Dan zie je vanzelf dat die verbonden is aan een charity die iets voor kinderen in tehuizen doet. Dat is wellicht een ingang.

 

In z'n algemeenheid is het af te raden meteen de wereldtop te betrekken bij je startup. Het heeft iets megalomanisch om te verwachten dat je vanuit Tjerpstrikadeel met een ideetje voor een film meteen alle aandacht van Steven Spielbergh krijgt. Eerst lopen voordat je gaat rennen. Er zijn vast ook Nederlande auteurs die iets makkelijker te benaderen zijn. Al succes geboekt met de auteursrechtvrije verhalen?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Dankje voor je reactie :)

 

Ik verwacht eerst de methode gratis via internet aan te bieden, gebruikmakende van auteursrechtvrije kinderboeken. Ik ga voor uitdaging, dus ik begin met een Chinees > Engelse of Engels > Chinese versie, waar ik een stuk of 1000 pagina's wil aanpassen. Dat is een erg grote investering in tijd die ik nu nog niet gedaan heb.

 

Ik voel er niets voor om Nederlandse auteurs te gebruiken omdat deze internationaal onbekend zijn. Als ik de methode op Nederlandse scholen aan zou bieden, zou het een goede optie zijn, maar dat ben ik nu nog niet van plan. Ik heb eigenlijk niet echt een plan.

 

Ik weet dat het moeilijk is Harry Potter te gebruiken. Maar ik vind het niet erg een beetje megalomaan te zijn. Nederlandse schrijvers vervelen me. Heeft iemand dus nog meer adviezen?

Link naar reactie
  • 0

Als je geen Nederlandse boeken gebruikt, heeft het ook niet zoveel zin bij de Nederlandse uitgever van Harry Potter aan te kloppen. Wat zijn de resultaten van Peter Pan? Als je kan aantonen dat je methode aanslaat, heb je al een betere gespreksbasis.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

In de meeste westerse landen verloopt het copyright 70 jaar na de dood van de auteur, in veel andere landen 50 jaar na de dood van de auteur. In enkele landen, zoals Afghanistan en Laos, is er geen copyright. (Zie Wikipedia)

 

Ik moet toch rekening houden met de copyrightwet in het land waar ik het boek ga uitgeven, en niet met de copyrightwet in het land waar het boek is geschreven?

 

Ik ga het niet doen, maar ik zou dus bijvoorbeeld mijn methode gebruikmakende van Harry Potter op een server in Laos kunnen zetten?

 

Of ik zou de boeken van Roald Dahl (overleden in 1990), in veel landen al in 2041 kunnen gebruiken, in plaats van 2061?

Link naar reactie
  • 0
Ik ga het niet doen, maar ik zou dus bijvoorbeeld mijn methode gebruikmakende van Harry Potter op een server in Laos kunnen zetten?

wishful thinking heet dat...

Denk eens vanuit de positie van de auteur en van de wet die vooral bedoeld is om de rechten van de auteur te beschermen.

Link naar reactie
  • 0

Ik ga het niet doen, maar ik zou dus bijvoorbeeld mijn methode gebruikmakende van Harry Potter op een server in Laos kunnen zetten?

Als je gelijk zou hebben, dan zou in Laos inmiddels een enorm serverpark staan met alle auteursrechtelijk beschermde werken van de hele wereld erop, die gratis door iedereen gedownload zouden kunnen worden.

 

Als Nederlands staatsburger - ik neem voor het gemak maar even aan dat je dat bent - is voor jou de Nederlandse Auteurswet van toepassing, niet die van Laos. En voor jouw klanten is de auteurswet van toepassing van het land waarvan zij ingezetene zijn.

Link naar reactie
  • 0

Dan is de auteurswet anders dan andere wetten? Als ik in Washington een jointje rook buiten het politiestation maak ik kans op een gevangenisstraf, in Amsterdam niet ...

 

Analoog zal de houder van auteursrechtelijke beschermde werken geen wettelijke middelen hebben om bezwaar te maken tegen de aanbieder als die het vanuit Laos aanbiedt?

Link naar reactie
  • 0

 

Aan de ene kant wil je meeliften op de meest succesvolle verhalen die beschikbaar zijn, aan de andere kant speel je met gedachten om daar zo min mogelijk voor te betalen. Suggestie is om je een beetje in de materie te verdiepen en dan met serieuze vragen terug te komen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik probeer mijn beslissingen te baseren op een zo compleet en accuraat mogelijk beeld van de werkelijkheid. Deze vragen mogen onsympathiek overkomen, maar is een onderdeel van deze zoektocht.

 

Zoals ik al zei ga ik niet vanuit Laos opereren, maar het is goed mogelijk dat ik materiaal aan ga bieden vanuit landen met een wettelijk auteursrecht van 50, i.p.v. 70, jaar na de dood van de auteur.

 

Ik speel niet met het idee zo min mogelijk te betalen. Ik speel met de idee-en om de kans zo groot mogelijk te laten zijn dat ik de materialen kan gebruiken, omdat Harry Potter (en andere moderne kinderboeken) voor mijn doel gewoon superieur is.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 75 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.