• 0

oprichten nieuwe vof en overnemen FOR van oude vof

Op dit moment heb ik samen met een vennoot een VOF. De belangrijkste activa in deze vof is een bedrijfspand. Daarnaast hebben wij beiden een fiscale oudedagreserve opgebouwd in deze vof. Aangezien wij de zestigjarige leeftijd hebben bereikt hebben we besloten om de samenwerking te stoppen.

 

Ik heb gekozen om enkele activiteiten zelfstandig voor te zetten. Het bedrijfspand trachtten wij te verkopen, maar op dit moment hebben wij nog geen goede bieding voor dit pand ontvangen. Daarom hebben wij besloten om dit pand voorlopig aan te houden in de vof. Ik ben hierdoor genoodzaakt om de activiteiten door te zetten in een nieuwe vof. Ik koop vanwege onzekerheid prijs van het bedrijfspand mijn vennoot niet uit.

 

Ik vraag mij nu af hoe ik moet omgaan met mijn FOR. Ik ga er vanuit dat wij het bedrijfspand komend jaar verkopen en vervolgens zullen wij de oude vof staken. Ik zou mijn opgebouwde FOR op dit moment van de oude vof willen overzetten naar mijn nieuwe vof.

 

Graag zou ik jullie advies inwinnen hoe ik dit het beste kan aanpakken alvorens ik in gesprek ga met een adviseur. Indien ik iets over het hoofd zie hoor ik het ook graag.

 

Alvast dank!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

dan hebt u me niet goed begrepen.

 

Hoewel de FOR op de balans staat van de VOF, is de FOR geenszins gebonden aan de VOF. De FOR is gebonden aan u als ondernemer.

 

Zou u morgen een nieuwe onderneming starten als VOF of eenmanszaak, dan gaat de FOR gewoon mee.

 

Pas als u 65 wordt of twee jaar niet meer voldoet aan het urencriterium valt de FOR verplicht vrij.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 215 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.