• 0

Payroll of zelf doen

Tot nu toe deden wij onze salaris administratie altijd via een Payroll bedrijf, maar ik ben behoorlijk ontevreden over het bedrijf waar we nu zitten, slechte communicatie, laat uitbetalen (wel snel afschrijven bij opdrachtgever) en een slechte online website (voor het doorgeven van uren)

 

Nu ben ik aan het kijken ofik het niet zelf kan doen.

 

Softwarepakketten zijn vanaf 160 euro per jaar, dan komt er nog een deel werkgevers lasten bij. BEn ik dan klaar? Ik werk alleen maar met oproepkrachten (0 uren contracten) Moet ik dan ook voor een pensioen gaan zorgen?

 

Ik heb uitgerekend dat wanneer ik het zelf doe en een medewerker krijgt 12 euro bruto per uur en werkt 10 uur per dag dan scheelt het mij 16 euro per dag.

Op zich wel interessant zo op het eerste gezicht, maar de risico's zijn ook voor mij. Weet iemand welke risico's ik zou moeten indekken?

Mijn aansprakelijkheidsverzekering dekt zowiezo alle handelingen tot 8 personen per dag.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik persoonlijk zou het niet allemaal zelf gaan doen....er komt veel bij kijken, de kans lijkt me groot dat je bepaalde regels (bv als ze net nieuw zijn) niet weet en daardoor per ongeluk vergeet. Je kan het wel uitbesteden aan je fiscalist of aan een bedrijf die de uitbetaling van salaris voor je regelt. Of je zoekt naar een betere payrollbedrijf...Hoe groot is de marge nu? Ik heb meerdere gevonden waarbij de marge rond de 1,66 is van bruto uurloon. Dat is inclusied de vakantiegeld, vakantiedagen, etc. Als je wil kan ik wel wat adressen doorgeven.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Jasper,

 

In eerste instantie lijkt het makkelijk om zelf de salarisadministratie te gaan voeren. Je hebt direct toegang tot alle mutaties, invoeren, salaris draaien en klaar..... lijkt het.

 

Zoals gezegd door Sandra.... weet je alle regels en wetgeving? Hoe ga je de veranderingen bijhouden en toepassen (denk daarbij aan de komende nieuwe regeling inzake de onbelaste vergoedingen)? Het invoeren van de mutaties, het controleren van de mutaties en het toepassen van de juiste wet en regelgeving kan een tijdrovende klus zijn. Tijd die je dan niet meer aan andere activiteiten kan besteden.

 

Naast payrolling kan je het ook anders aanpakken. Je kan namelijk ook gewoon een servicebureau in de hand nemen, die jouw mutaties gaat verwerken. Dit bureau is op de hoogte van de regels en veraderingen en vragen vaak een vast bedrag per loonstrook of per maand. De kosten zijn dan dus niet uur afhankelijk, maar gebaseerd op hoeveel werknemers je aan het werk hebt gehad en daardoor vaak voordeliger voor je. Het enige wat je dan moet doen, zijn de uren en dagen van je werknemers doorgeven. Het servicebureau verwerkt deze gegevens en zorgt er voor dat alle instanties (belastingdienst, pensioenfonds) de juiste gegevens krijgt. Jij moet alleen nog zorgen voor de uitbetaling van de netto lonen en de betaling aan de instellingen.

 

Deze optie levert wel een ander aspect op. Via payrolling ben je niet de werkgever maar inlener van de werknemer. Dat houdt in dat je dus niet aanpsprakelijk bent voor de instroom in WW of WIA. Als je via een servicebureau gaat werken, wordt je wel de werkgever en ben je verantwoordelijk voor de werkgeverslasten. Je aansprakelijkheidsverzekering dekt deze risico's zeker niet af. Bij instroom in deze wetten kan het gebeuren dat de premies van je onderneming stijgen, dus stijgen van de kosten van het personeel.

 

Gezien je profiel kan ik me voorstellen dat je naast je nul-uren medewerkers ook te maken hebt met artiesten en dergelijke. Dit kan er wel voor zorgen dat goed moeten worden bepaald of de artietsenregeling van toepassing is of juist niet.

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Hoi Jasper,

 

Een accountantskantoor, een administratiekantoor of een bureau gespecialiseerd alleen in het verwerken van salarissen en misschien zelf ook wel fiscale adviseurs. Je kan kiezen. Ik denk dat als je even op het forum rondkijkt, je een aantal HL-leden tegenkomt die je graag willen helpen en adviseren.

 

Groeten,

 

Sander

 

PS... zoek je ook zzp-ers voor het helpen bouwen van podia en dergelijke?

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Bedankt, alleen voor de hele drukke tijden zijn wij op zoek naar freelancers (zzper is zo een onnozele benamin ;)).

 

Omdat ik het podium verhuur nog niet heel lang doe, weet ik nog niet wat de drukke maanden gaan worden. Verlopig weet ik dat Juni en December extreme druk zijn. Maar Juni is verlopig nog ingedekt.

Link naar reactie
  • -1

Bedoel je dat je minder positieve ervaringen over payrollplaats.nl hebt gelezen/? dat lijkt me stug.

Ik werk nl voor dit bedrijf en de mensen zijn super betrouwbaar dragen alle premies af en houden zich aan alle regeltjes.

Als je serieus in zee wilt gaan met dit berdrijf zul je ervaren dat het wel op een goede en eerlijke manier kan.

Referenties te over.

Link naar reactie
  • 0

Hoezo lijkt het je stug, zelfs over de beste bedrijven kunnen klachten ontstaan.

 

Maar ik dacht dat je een gebruiker was, maar je bent dus een medewerker. Wel logisch dat je dan positief bent.

 

Ik wil liever geen risico meer nemen op dit gebied, dus wil in zee gaan met een wat groter bedrijf of met iemand die al enige ervaring hier op het forum heeft.

 

Wel bedankt voor het attenderen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 224 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.