• 0

toekomstige kosten patent

Beste forumbezoekers,

 

In verband met de financiële planning van volgend jaar en het afwegen van onze investeringen zou ik wel een beeld willen hebben van de te verwachten kosten mbt ons patent. Het internationaal onderzoek is bijna afgerond en eind dit jaar maken wij een landenkeuze, afhankelijk van de kosten willen we dit voorlopig wereldwijd aanvragen, of anders in ieder geval europa en de v.s.

Is er iemand die een globaal beeld kan geven van de nog te verwachten kosten voor 2011 en evt daarna?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 1

Beste Piet,

 

Als je een en ander door een octrooigemachtigde moet je rekening houden met ongeveer de volgende kosten:

 

Indiening van een Europese octrooiaanvraag op basis van een eerdere aanvraag (NL neem ik aan, maar dat maakt op zich weinig uit) EUR 3300,- a EUR 5000,- ex. BTW (de variatie in kosten is met name afhankelijk van het kantoor, dat je kiest)

 

Vervolgens moet je een jaar later in de EP procedure een request for examination indienen. Kosten EUR 2200,- a EUR 4000,- (opnieuw afhankelijk van het kantoor)

 

Daarna gaat een inhoudelijke procedure lopen. Dit neemt ongeveeer 2 a 3 jaar en in die tijd wordt er geargumenteerd met het Europees Octrooibureau. Kosten zijn vooral afhankelijk van de tijd die er ingestoken wordt. Over deze periode moet je voor een gemiddeld geval rekening houden met ongeveer EUR 2000,- a EUR 5000,- (opnieuw....je begrijpt het wel denk ik)

 

Tenslotte zul je het verleende octrooi moeten gaan registreren in de Europese landen. Dit kan in 37 landen op het moment. Registratie is het indienen van een vertaling en het betalen van een taks aan de nationale octrooiraad. Mocht je in alle landen willen registreren en je hebt een octrooi van gemiddelde lengte, dan ben je ruwweg EUR 25000,- a EUR 35000,- aan kosten kwijt. Je kunt natuurlijk ook een selectie maken van de landen, waardoor de kosten lager zijn.

 

Ook zul je de aanvraag of later het patent in stand moeten houden. Zolang het een aanvraag is, gaat het slechts om enkele honderden Euro's per jaar. Na verlening van het patent, moet je in elk land waar geregistreerd is betalen. Dan gaat het om enkele honderden Euro's per jaar per land !

 

De wereldwijde aanvraag (ook wel PCT aanvraag) is slechts een uitstelprocedure voor de beslissing in welke landen je bescherming wilt. Nu moet je binnen een jaar beslissen, met een PCT aanvraag rek je dat jaar op naar 2 1/2 jaar. De kosten voor een PCT aanvraag liggen rond de EUR 5000,- (e.a. afhankelijk van het kantoor)

 

Tenslotte: De genoemde bedragen zijn ex. BTW.

Patenten en merken op een eigentijdse, helder en snelle wijze.No-nonsense en wars van moeilijkdoenerij. Omdat ik vind dat dat zo hoort.

www.inaday.eu

Link naar reactie
  • 0

Dit is wat mijn octrooigemachtigde mij opgaf voor De PCT route.

 

PCT

Indiening en voortzetting: € 6200

 

Omdat de landen voor de voortzetting in de nationale fase nog niet bekend zijn, hebben wij de meest voorkomende landen gepakt om een schatting te geven.

 

China:

Filing: €3000

Examination: €1000

Prosecution: €3000

Renewal: €7500

Totaal: €14.500

 

Europa:

Filing: €3100

Examination: €2000

Prosecution: €2200

Renewal: €2500

Totaal: € 9800

 

Japan:

Filing: €6000

Examination: €2500

Prosecution: €3500

Renewal: €10.000

Totaal: € 22.000

 

USA:

Filing: €3000

Examination: €2000

Prosecution: €1700

Renewal: €4000

Totaal: € 10.700

 

Let u er alstublieft op dat dit een schatting van de kosten is.

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt, u beiden, voor de informatie. Dit geeft een aardig beeld van de verwachte kosten. Wij volgen inderdaad ook de PCT route en laten dat door een octrooigemachtigde uitvoeren.

Ik denk dat we de vs en europa in ieder geval kiezen, China lijkt me weggegooid geld:-)

 

Vr. groet,

Piet

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat we de vs en europa in ieder geval kiezen, China lijkt me weggegooid geld:-)

 

Vr. groet,

Piet

 

mijn octrooigemachtigde gaf juist aan dat china een van de belangrijkste landen is om een aanvraag in te dienen, omdat het namaken anders nauwelijks is tegen te houden.

Link naar reactie
  • 0

Internationale octrooiaanvragen zijn veel goedkoper te doen via PCT filer dat nu www.inoviaip.com heet. Die beschikken over een uitgebreid netwerk van octrooigemachtigden in allerlei landen. De kosten van internationale aanvragen worden zo met ongeveer de helft verlaagd. Zelf heb ik dit ook gedaan. En dit is mij goed bevallen.

 

Paul

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat we de vs en europa in ieder geval kiezen, China lijkt me weggegooid geld:-)

 

Vr. groet,

Piet

 

mijn octrooigemachtigde gaf juist aan dat china een van de belangrijkste landen is om een aanvraag in te dienen, omdat het namaken anders nauwelijks is tegen te houden.

 

Het probleem met China is niet, dat je daar geen patent kunt krijgen. Dat gaat op zich heel overzichtelijk, inhoudelijk vergelijkbaar met een Europese procedure. Het grootste probleem in China is het handhaven van een patent. De wetgeving, kunde van rechters en jurisprudentie staat echt nog in de kinderschoenen.

 

Een patent in China moet je met name voor de lange termijn nemen, in de hoop dat het rechtssysteem verbetert.

 

Namaak vanuit China kun je beter op je thuismarkt bestrijden. Een goed hulpmiddel, daarbij is dat je in sommige gevallen de douane kunt vragen op te letten of containers van bepaalde fabrikanten Europa binnen komen. Dit geeft je de mogelijkheid snel een rechtszaak op te starten, nog voordat de markt overspoeld wordt met Chinese namaak.

Patenten en merken op een eigentijdse, helder en snelle wijze.No-nonsense en wars van moeilijkdoenerij. Omdat ik vind dat dat zo hoort.

www.inaday.eu

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 180 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.