• 0

Ontbinding VOF + uitschrijving KvK maar wanprestatie

Allen,

 

Ik heb een korte vraag. Ik heb gezocht op internet (KvK/Beslatingdienst en Google) en hier op de site met de zoekknop. (ook mijn rechtsbijstandverzekering kon geen passend antwoord geven):

 

Casus

X heeft een VOF en levert diensten. Door omstandigheden besluit de VOF tot ontbinding over te gaan en zich uit te schrijven uit de KvK.

 

Y heeft diensten van de VOF geleverd gekregen. Echter Y vindt dat de VOF in gebreke is gebleven (slechte levering/wanprestatie).

 

X (van de inmiddels ontbonden en uit de Kvk geschreven VOF) vordert betaling.

 

Vraag:

 

Moet Y aan X betalen? De VOF bestaat immers als zodanig niet meer. Zijn hiermee ook de betalingsverplichtingen verdwenen?

 

Vraag staat overigens los van enige acties van Y aan X mbt navordering/wanprestatie.

(Jullie raden het al. Ik ben Y en X is onze aannemer geweest. Aangezien ik een goede levering van diensten van de aannemer niet meer verwacht, hij rafelt nu snel alles af om zo min mogelijk kosten te hebben, heb ik eigenlijk geen zin om een vordering tot nakoming in te stellen).

 

Ik hoor graag van jullie.

 

Thanks!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Moet Y aan X betalen? De VOF bestaat immers als zodanig niet meer. Zijn hiermee ook de betalingsverplichtingen verdwenen?

Elk van de vennoten van de voormalige VOF kan aangesproken worden voor die betaling.

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp uit het verhaal dat nog aan de VOF moet worden betaald, niet door de VOF.

 

Betalingsverplichting aan VOF blijft in beginsel ook bestaan, maar door ontbinding VOF zou je je nog wel kunnen afvragen aan welk vennoot nu betaling moet plaatsvinden. Het vermogen van de VOF is verdeeld, als het goed is, dus de vraag is wie nu de eigenaar is van de vordering op Y.

 

Indien je schade hebt geleden door de wanprestatie van X dan zou je de vorderingen met elkaar kunnen verrekenen, maar dan moet je de wanprestatie en de hoogte van de schade wel hard kunnen maken.

 

Voorlopig zou je betaling in ieder geval kunnen opschorten, zolang (1) voor jou niet duidelijk is wie eigenaar is geworden van de vordering, en (2) de hoogte van de schade nog niet bekend is. Dit zou ik wel schriftelijk aankondigen.

Advocaat contractenrecht en overnames: www.beverwijkvangilst.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp uit het verhaal dat nog aan de VOF moet worden betaald, niet door de VOF.

 

Betalingsverplichting aan VOF blijft in beginsel ook bestaan, maar door ontbinding VOF zou je je nog wel kunnen afvragen aan welk vennoot nu betaling moet plaatsvinden. Het vermogen van de VOF is verdeeld, als het goed is, dus de vraag is wie nu de eigenaar is van de vordering op Y.

 

Indien je schade hebt geleden door de wanprestatie van X dan zou je de vorderingen met elkaar kunnen verrekenen, maar dan moet je de wanprestatie en de hoogte van de schade wel hard kunnen maken.

 

Voorlopig zou je betaling in ieder geval kunnen opschorten, zolang (1) voor jou niet duidelijk is wie eigenaar is geworden van de vordering, en (2) de hoogte van de schade nog niet bekend is. Dit zou ik wel schriftelijk aankondigen.

 

Thanks voor je reactie.

 

Klopt inderdaad. De aannemer, een van de vennoten, wil inderdaad dat ik alles betaal (had al reeds een aanbetaling gedaan). Overigens las ik op de site van de belastingdienst dat het eea vereffend moet worden door de VOF.

 

Wanneer zou mijn betalingsverplichting theoretisch komen te vervallen? Maakt vereffening voor de belasting daar enig verschil in?

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 146 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.