• 0

Afhaalruimte delen (webwinkel)

Zomaar een ideetje wat onstaan is in de praktijk, maar ik zou graag willen weten wat jullie ervan vinden.

 

Wij hebben een goedlopende webwinkel, ook hebben we hierbij een afhaalruimte met (kleine) showroom.

Dit is gevestigd in een winkelpand in het midden van Nederland, goed bereikbaar met de auto.

 

Zou het een idee zijn als meerdere webwinkels deze ruimte als 'hun' afhaalpunt kunnen gebruiken?

Voor ons is de ruimte eigenlijk (nog) te groot en we horen vaak dat webshops op zoek zijn naar afhaallocaties maar afschrikken door vaak de hoge huurkosten. Als de ruimte / afhaalbalie gedeeld zou worden met meerdere shops zouden de huurkosten aanmerkelijk lager liggen, denk aan 150 euro per maand?

Het zou daarbij ook mogelijk zijn voor de shop om hier voorraad op te slaan wat door ons aan de klanten meegegeven wordt.

 

-is hierin interesse bij (grotere?) webwinkels die nog geen afhaallocatie hebben of hun afhaallocaties willen uitbreiden?

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb geen ervaring en geen interesse. Wel kan ik als tip zeggen dat sommige grote webwinkels dat al doen. Bobshop heeft in Almere een ophaallocatie die ook door vele andere bedrijven gebruikt wordt, bv scheer&foppen, etc. Zie eventueel http://www.bobshop.nl/catalog/klantenservice.php?id=554 . Dan kun je iig uitzoeken wat zoal al beschikbaar is en hoe zij het aanpakken.

Link naar reactie
  • 0

Dit is niet helemaal vergelijkbaar met wat TS bedoelt. Bobshop heeft meerdere afhaalpunten in winkels.

 

Wij hebben er ook al aan gedacht om een afhaalpunt voor onze webwinkel bij een afhaalpunt voor een andere grotere webwinkel te voegen. Ik denk dat er zeker animo voor is, zeker als er ook de mogelijkheid is om gebruik te maken van de ICT structuur, PIN automaat en personeel van het bestaande afhaalpunt.

 

Als je dit doortrekt heb je een businessplan voor een nieuw bedrijf. Zorg er voor dat je bij 10 grote steden een goed bereikbaar afhaalpunt hebt, dit kan ook in al bestaande winkels (misschien samenwerken met een landelijke keten??). Dan moet je nog distributie regelen van een centraal punt naar de afhaalpunten. Laat de webshops de af te halen pakketten naar het centrale punt brengen of direct naar een afhaalpunt. De afhaalpunten kunnen direct functioneren als retourpunten voor klanten. Met de juiste software en partners is dit goedkoper en betrouwbaarder dan TNT. Mij heb je alvast als klant :) (In het begin heb je wel aanloopverliezen doordat je transport niet vol zit, dus je hebt wel een startkapitaal nodig).

Link naar reactie
  • 0

Even offtopic; bobshop is van scheer & foppen, zodoende kun je daar ook je bestellingen afhalen.

 

Toen wij ons magazijn, afhaalbalie en kantoor nog op hetzelfde adres hadden toen hadden we dagelijks veel afhalers. Mensen die graag dezelfde dag nog over hun artikelen wilden beschikken en daarom kwamen afhalen. Dat kon toen prima want al onze voorraad was daadwerkelijk aanwezig bij onze afhaalbalie. Nu is ons magazijn naar 10km verderop verhuisd en hebben wij geen voorraad meer bij onze afhaalbalie. Gevolg; mensen kunnen niet direct hun bestelling afhalen maar pas op zijn vroegst de volgende dag. Nu hebben we bijna geen afhalers meer omdat verzenden naar de klant zelf net zo lang duurt als de bestelling naar onze afhaalbalie halen.

Dit zal hetzelfde zijn als je met meerdere afhaalpunten verspreid door het land gaat werken. Men kan niet direct afhalen dus is er geen direct voordeel voor de klant.

Link naar reactie
  • 0

je kan een afhaalpunt worden voor Kiala.

 

www.kiala.nl

Kan, maar dan betaal je nogsteeds verzendkosten als je een bestelling naar een Kiala punt wilt sturen.

 

Je zou ook Pakje Gemak van TNT kunnen gebruiken, TNT heeft altijd wel een balie in de buurt van jouw klant zitten.

 

Hij wil zelf toch een afhaalpunt worden.

Van Kiala krijg je een vergoeding per afhaling.

Kiala heeft voor de consument ook het nadeel dat het product er pas de volgende dag ligt. Dan kun je het in veel gevallen net zo goed thuis laten bezorgen.

Ruby on Rails fanaat

Link naar reactie
  • 0

Toen wij ons magazijn, afhaalbalie en kantoor nog op hetzelfde adres hadden toen hadden we dagelijks veel afhalers. Mensen die graag dezelfde dag nog over hun artikelen wilden beschikken en daarom kwamen afhalen. Dat kon toen prima want al onze voorraad was daadwerkelijk aanwezig bij onze afhaalbalie. Nu is ons magazijn naar 10km verderop verhuisd en hebben wij geen voorraad meer bij onze afhaalbalie. Gevolg; mensen kunnen niet direct hun bestelling afhalen maar pas op zijn vroegst de volgende dag. Nu hebben we bijna geen afhalers meer omdat verzenden naar de klant zelf net zo lang duurt als de bestelling naar onze afhaalbalie halen.

Dit zal hetzelfde zijn als je met meerdere afhaalpunten verspreid door het land gaat werken. Men kan niet direct afhalen dus is er geen direct voordeel voor de klant.

Ik denk dat dit vooral geldt voor goedkopere producten. Bij duurdere producten zoals een PC of een stereo installatie vinden mensen het fijn om het product af te halen door het extra gevoel van veiligheid. Je hoeft pas te pinnen als je de producten ziet, een medewerker controleert of de levering compleet is samen met de klant en de klant hoeft niet thuis te wachten of binnen krappe openingstijden naar het postkantoor. Vooral veel mensen die anders nooit via internet bestellen trek je er mee over de streep.

Link naar reactie
  • 0

[bij duurdere producten zoals een PC of een stereo installatie vinden mensen het fijn om het product af te halen door het extra gevoel van veiligheid. Je hoeft pas te pinnen als je de producten ziet, een medewerker controleert of de levering compleet is samen met de klant en de klant hoeft niet thuis te wachten of binnen krappe openingstijden naar het postkantoor. Vooral veel mensen die anders nooit via internet bestellen trek je er mee over de streep.

neem me niet kwalijk, maar het klinkt net als het businessplan voor een winkel ;D

 

maar als je deze service wil dan ga je toch gewoon naar de It's of Media Markt om de hoek en koop je het daar?

voor de prijs hoef je het ook niet te laten, je kan overal afdingen tegenwoordig.

bij bijv de It's of de Expert kunnen ze je zelfs nog adviseren bij je keuze, op internet moet je het zelf maar uitzoeken.

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

Nadeel van It's, Expert, MM en overige winkels is het beperkte aanbod. Je moet het doen met de modellen die ze hebben of er speciaal één bestellen en dat duurt langer.

Als je je laat voorlichten in één van deze winkels proberen ze je toch echt te overtuigen (en vaak met succes) dat je één van de modellen die ze op voorraad hebben "moet" kopen. De adviezen zijn dus redelijk verwaarloosbaar omdat je niet zozeer geadviseerd wordt wat je zoekt of nodig hebt maar dat wat ze je direct mee kunnen geven.

 

Link naar reactie
  • 0

ik ben zelf verkoper, ik prik wel door de praatjes heen.

maar we gaan wel erg off-topic Astron, laten we dat bewaren voor elders. ;)

 

een dergelijke afhaalfunctie zou misschien een goed idee kunnen zijn voor de uitgebreidere pompshops,

in mijn woonplaats is er een (witte) pomp met daaraan gekoppeld een avondwinkel, ijssalon en bezorgbeer,

klinkt ook als een ideale lokatie voor een afhaalpunt.

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

Het begint al steeds meer als een concurrent voor Kiala te klinken zo :P.

 

Ik denk dat het idee wellicht meer kans van slagen heeft als een soort samenwerking tussen diverse niet (teveel) concurerende webshops door het land verspreid. Alleen is het aanbieden van afrekenen bij afhalen (wat Kiala niet heeft volgens mij) toch wel een lastig punt. Hoe ga je dat administatief goed verwerken en zit je wel te wachten op deze extra administratie?

Al die afhaalpunten voorraad laten houden lijkt me een kostbare aangelegenheid dus een dag vertraging is onvermijdelijk, als zal dat voor veel mensen geen probleem zijn. Veel van onze klanten zijn na de eerste bestelling verbaasd dat ze het de volgende dag al in huis hebben.

Link naar reactie
  • 0

Wat mij ook lastig lijkt is dat iemand de orders moet gaan picken. Mijn klanten hebben vaak 5 producten dus met alleen ruimte ben ik er dan niet. We zijn zelf wel aan het kijken naar het huren van een ruimte bij een ander bedrijf, omdat we evt 1 werknemer daar willen laten rondlopen voor orderpicking. Maar ja, alleen is ook maar alleen he, dus daarom liever bij iemand in.

Link naar reactie
  • 0

In Amerika zie je toch een vrij strikte scheiding tussen leveranciers van uitgebreide e-fulfillment services en strikte afhaalpunten. Dat lijkt me hier ook een duidelijke keuze die gemaakt dient te worden. Bekijk de hoeveelheid data en resources maar eens kritisch die je in beide gevallen nodig hebt.

 

Groet,

 

Highio

 

P.S. een 'slightly' offtopic artikel van Roman Markovski op Frankwatching.com uit een fraaie reeks voeg ik hier graag aan toe. Diverse dienstverleners worden genoemd in de reacties onder het artikel.

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 270 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.