• 0

Moment uitkering winst

Gast Verwijderd account

Goedemiddag,

 

Ik ben bezig met het oprichten van een online bedrijf. Omdat ik weinig vermogen heb om te investeren, wil ik een partnership aangaan met een webdeveloper. Ik wil hem voor 10% laten delen in de winst. Echter, hoe werkt dat met uitkering hiervan? Kun je dit vanaf het moment dat je winst gaat draaien maandelijks doen zodat iemand dat ook als een soort salaris kan gebruiken (persoon in kwestie studeert nog). Of gebeurt winstuitkering eigenlijk altijd op jaarbasis?

Stel: ik spreek een looptijd af van drie jaar. In die periode zal ik veel van de winst willen herinvesteren. Ik neem aan dat ik zijn deel standaard zal moeten uitkeren en ik het overige deel kan aanwenden zoals ik dat zelf wens? Of kan ik ook alles herinvesteren? Dit komt de winst op langere termijn (ook voor hem) natuurlijk ten goede.

 

Ik hoor het graag! Alvast hartelijk bedankt voor de reactie(s).

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 1

Beste ondernemer in spé

 

Op zich ben je volledig vrij om af te spreken hoe en wanneer de beloning zal zijn.

Als de webdeveloper helemaal niets betaald krijgt voor zijn diensten behalve de 10% van de winst, dan lijkt mij maandelijkse betaling wel zo redelijk.. (als het in het begin om 10 euro per maand gaat kun je ook afspreken dat je bijv per kwartaal uit betaald ofzo.. )

 

Uitbetaling per jaar zie je vooral bij grotere investeerders, die willen dan wel vaak tussentijdse cijfers zien.

Voor wat betreft 3 jaar alles herinvesteren en dan pas uitbetalen daar zou ik in deze situatie geen genoegen mee nemen. welke garantie heeft de webdeveloper dat hij over 3 jaar uberhaupt iets krijgt. ik vind het al bijzonder dat hij je zo op weg wil helpen (ook al is het een student) dus maandelijkse of kwartaal uitkeringen lijkt mij het meest reeël en het dwingt jou ook om je zaakjes goed op orde te hebben want elke maand moet je weten wat er overgebleven is om 10% daarvan uit te betalen.

 

Als je het jezelf iets makkelijker wil maken dan kun je ook kijken naar een (kleiner) percentage van de omzet..

 

Ik zou ook nadenken over hoeveel je hem maximaal wil gaan betalen. stel dat je onderneming ineens heel succesvol word na 1,5 jaar. Wil je hem dan nog steeds 10% van de hoge winst betalen of spreek je af dat het 3 jaar 10% is met een maximum van X euro. waarbij die x euro dan wel een factor 2 of 3 hoger ligt dan de normale kosten van de website want de webdeveloper neemt natuurlijk ook een risico dat het niet succesvol word en voor dat risico moet hij ook beloont worden als het wel goed gaat. maar wel binnen redelijke grenzen.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

@ Roel:

 

Bedankt voor deze reactie!! Erg fijn dat mensen hier bereid zijn om je op weg te helpen, het is soms erg lastig om via andere wegen informatie in te winnen over specifieke vraagstukken... Top :)

 

Ik zal de developer in een eerste fase wel gewoon betalen maar wil daarna dan een langere termijn samenwerking met hem aangaan in de vorm van betaling dmv winstuitkering (mits samenwerking goed verloopt). Maandelijkse uitkering lijkt mij dan idd ook een goed idee! Afspraken over een maximumbedrag had ik nog niet over nagedacht, ga ik nu dus doen ;)

 

Wat bedoel je verder met 'het jezelf iets makkelijker maken door te kijken naar een kleiner percentage vd omzet'?

 

Is een looptijd van drie jaar overigens redelijk?

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

En bedenk nu ook nog het volgende:

 

Hoe ga je dat doen met het overige deel van de winst? Als ik het overige deel wil herinvesteren en hem maandelijks uitbetaal dan stijgt de winst dus ook maandelijks met een cumulatieve factor, mede in zijn voordeel. Dat kan dan misschien wel érg voordelig uitpakken voor een andere partij, of zal dat wel meevallen? Het lijkt nu alsof hij dan mogelijk dubbelop profiteert...

Met een maximumbedrag kan ik dat misschien deels opvangen? Of moet ik dat maximumbedrag daarom dan zelfs ook met een factor X gaan aangeven (misschien een maximumstijging vd winstuitkering per maand)?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 115 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.