• 0

Type ondernemingsvorm bij winstdeling

Gast Verwijderd account

Goedemiddag,

 

Ik ben bezig met het opzetten van een online bedrijf waarbij ik een developer eea wil laten bouwen in ruil voor winstdeling. Betreft een freelancer / student die ik eerst een bepaald bedrag wil betalen voor het ontwikkelen van de site en daarna wil 'betalen' in de vorm van een aandeel in de winst (mits de samenwerking in de eerste fase naar wens verloopt). Dit drukt de kosten en ik denk dat het een erg fijn persoon is om langere termijn mee samen te werken en dit idee tot een succes te maken. Het aandeel in de winst dat ik hem wil geven is 10%.

 

Kan ik dit het beste in de vorm van een VOF gieten? Dat hij dus ook vennoot wordt en daarmee deel uitmaakt van het team? Op langere termijn zal ik meer personen (in dit geval: vennoten) bij mijn onderneming gaan betrekken. Heeft dit nog consequenties als ik kies voor een VOF? Wat zijn alternatieven? 'Betalen' middels winstdeling kan trouwens zeker niet vanuit een eenmanszaak?

 

Alvast hartelijk bedankt voor het antwoord!!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag

 

Een vof voor de start is een prima oplossing. Zijn winstaandeel keer je liefst periodiek uit (kan hij ook boodschappen doen). Lees vooral goed en veel over de gevolgen van een VOF op HL via de zoekfunctie.

 

Als er meer en meer vennoten bijkomen, denk dan eens aan opties als:

- BV-structuur

- Coöperatie

- Je concept franchisen

 

Wat te kiezen kunnen we daarover nu niets zeggen.

 

groet en succes

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Hoi Joost,

 

Allereerst bedankt voor je antwoord.

 

Ik heb nu bedacht dat ik de persoon in kwestie geen aandeel wil geven maar sec een percentage van de winst wil uitbetalen (winstdeling). In dat geval zou ik dus ook nog kunnen kiezen voor een eenmanszaak, is dat correct? Wellicht dat ik in de toekomst partners (vennoten) erbij wil gaan zoeken, onder meer voor sales. Dan zou ik de eenmanszaak gemakkelijk kunnen omzetten naar een vennootschap toch? Of komen hier bv veel kosten bij kijken?

Inhoudelijk zal ik mij daar tzt idd nog goed in gaan verdiepen dan en de forumberichten er mede op naslaan.

 

Zijn er nog zaken waarop ik moet letten als ik dus een percentage vd winst uitkeer en afspraken maak daaromtrent? Ik wil iig ook een maximumbedrag afspreken.

 

Alvast hartelijk bedankt voor het meedenken! :)

Link naar reactie
  • 0

Een winstdeling betekent toch dat je richting een VOF moet gaan. Anders kun je als EMZ hem nog wel een prestatiebeloning toekennen, maar als het een loondienstverband is, kom je sowieso niet onder het minimumloon uit. Tenzij hij als freelancer of ondernemer beschikt over een correcte VAR, dan kun je hem gewoon aan jou laten factureren.

 

De wijziging naar een BV heeft nogal wat voeten in de aarde. Lees bijv. deze column maar.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 133 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.