• 0

Freelance inhuren van personeel

Hallo!

 

Als jonge ondernemer in een VOF zit ik nu met een probleem uitdaging... Wij hebben een tijd geleden een extra man aangetrokken om ons webbureau te versterken. In principe was het plan hem toe te voegen als vennoot, maar nou heeft hij twijfels daarover gezien hij zelf ook ondernemersplannen heeft en nog niet precies weet hoe of wat.

 

Nu willen wij sowieso binnen een jaar nog iemand erbij gezien wij de drukte amper aankunnen, en komt de verloning om de hoek. Was het voorheen zo dat de "verloning" geschiedde door simpelweg een afgesproken bedrag op te nemen als ware een privéopname, wordt dat iets moeilijker wanneer je iemand in dienst neemt.

 

Ik heb her en der wat gelezen over payrolling, maar gezien wij op projectbasis werken, geen kantoor hebben en "personeel" geen vast aantal uren per week/maand kunnen bieden, zie ik dat nog niet helemaal voor me. Zijn er mensen die ervaring hebben met freelance payrolling? Ik heb al wel wat gegoogled maar ik vind het erg lastig er iets informatiefs uit te halen.

 

Met vriendelijke groet,

 

Mark

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0
" post="279927" timestamp="1275938079"]

gezien wij op projectbasis werken, geen kantoor hebben en "personeel" geen vast aantal uren per week/maand kunnen bieden

 

Dat is exact de reden waarom wij in onze eerste vijf bedrijfsjaren via payroll gewerkt hebben. Daar is dit juist een ideale oplossing voor.

Link naar reactie
  • 0

Beste Mark,

 

Payrolling is een zeer flexibele optie, maar vaak niet de meest voordelige. Behalve de extra kosten die je kwijt bent aan de payroll-onderneming die er tussen zit, moeten er ook nog premies werknemersverzekeringen betaald worden.

 

Heb je het onderstaande al overwogen?

 

1. Is er geen gezagsverhouding tussen je onderneming en de betreffende persoon? En zou deze persoon in dat geval een VAR-WUO of VAR-DGA kunnen krijgen? Dan zou hij als opdrachtnemer d.m.v. facturen te sturen uitbetaald kunnen krijgen. Ook hoeven er geen werknemersverzekeringspremies betaald te worden, wat aanzienlijk in de kosten scheelt. Het is dan wel belangrijk dat er werkelijk geen gezagsverhouding is, want als de Belastinginspecteur hier anders over oordeelt dan kunnen alsnog werknemersverzekeringspremies nageheven worden (eventueel met boete) bij de opdrachtnemer (eventueel bij opdrachtgever als deze te kwader trouw is). Tevens kan opdrachtnemer ook recht hebben op ondernemersaftrek, als hij aan de nodige criteria voldoet.

 

2.Je zou de betreffende persoon toch zelf in dienst kunnen nemen als oproepkracht. Hierbij zul je de werknemersverzekeringspremies nog wel moeten betalen, maar salarisadministratie uitbesteden voor 1 persoon is vaak vele malen voordeliger dan een payroll-constructie. Wel loop je het risico dat als hij drie maanden gewerkt heeft, er een 'rechtsvermoeden op omvang van arbeid' kan ontstaan. Hierdoor verwerft hij het 'recht' om een bepaald aantal uren te werken (en hiervoor uiteraard betaald te worden).

Luuk van Galen RPP - LinkedIn

 

http://www.easysalary.nl/ - Salarisadministratie. Bereken uw besparing direct online op onze website.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 110 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.