• 0

BV - DGA woonachtig in Belgie

Hi,

 

Hoe gaat de belastingdienst om met een BV waarvan een (1) DGA niet woonachtig is in Nederland (in dit geval Belgie).

 

De werkzaamheden voor de BV worden deels in Belgie en deels in Nederland uitgevoerd. Waar betaal je de loonbelastingen als DGA en wat zijn de verplichtingen van de BV. Weet iemand hier misschien meer over?

 

Bedankt

Jamie

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Voor een semi-werknemer zoals een dga is het van belang waar hij zijn loon genereert. Zijn loon genereert hij in de BV. Waar is de BV gevestigd? In NL? Dan is hij Nederlandse Inkomstenbelasting verschuldigd. Loon wordt door een in Nederland gevestigd bedrijf uitbetaald dus ook in Nederland afgedragen aan de fiscus.

 

Dat de BV ook winst behaalt in Belgie heeft slechts gevolgen voor Vennootschapsbelasting. De Dga heeft slechts te maken met de Inkomstenbelasting zowel voor de inkomsten uit dienstbetrekking(box 1), als inkomsten uit aanmerkelijk belang(box 2, belasting van meer dan 5% aandelen in een BV).

 

Nog meer concrete vragen?

Link naar reactie
  • 0

Hallo, ik weet niet of dit allemaal waarheden zijn. Even voor de duidelijkheid. Een nederlandse rechtspersoon kan zich ook in Belgie vestigen op het adres van de dga. De rechtpersoon heeft dan een vaste inrichting in Belgie. Dit kan de hoofdvestiging zijn maar ook de nevenvestiging.

 

En ik denk dat in Belgie, zie de btw problemen rond de dga in nederland, dat in Belgie een directuer het loon bruto bruto als ondernemer naar zich toehaalt en dat het belgische regime van af dan van toepassing is.

 

En ik weet dat in Belgie prettige aftrek forfait systemen bestaan voor auto en representatiekosten als ondernemer, zonder bonnen.

 

Hoe het precies zit, loop naar de betere boekhandel, maar het vorige antwoord bevat niet uitsluitend goede antwoorden.

 

Met groet, Raoul

Link naar reactie
  • 0

Zijn vraag was wat de fiscale consequenties zijn als de DGA in Belgie woont, en niet de BV. Dat is dan toch een wezenlijk verschil. Ik ga er in mijn antwoord vanuit dat de BV in NL is gevestigd, Mocht hij een Niet-zelfstandige bedrijfsonderdeel in Belgie hebben (vase inrichting) dan wordt de winst tot de gehele winst berekend inclusief die van de hoofdvestiging.

 

Indien ik een fout hebt gemaakt, zou ik dat graag willen weten.

Link naar reactie
  • 0

Als ik je reacties lees is het bijna alsof een naar nederlands recht opgericht rechtspersoon per definitie nederlands belastingplichtig is. En dat is dus niet zo, dat zou beatrix willen.

 

Bij grensoverschrijdend verkeer van goederen en prestaties is het van de praktijk afhankelijk wat van toepassing is en wie het recht tot heffen heeft. Een onmogelijkheid om dat zo even te stellen. Dus goed of fout, geen idee. Maar een bepaalde vorm van stelligheid op basis van bepaalde informatie in fiscale onzekere tijden kan daarbij niet.

 

De EU gedachte is dat een dga een zelfstandige ondernemer is, als ware self employed. En dat geeft mogelijk heel andere invalshoeken en rechtsgronden dan wat je hier nu presenteert.

 

Ook voor de omzetbelasting als dga moet maar worden bedacht of deze dga een nederlands ob nummer moet aanvragen, of liever een belgisch heeft toegekent.

 

Zeg het maar, zo makkelijk zal het niet zijn. En de structuur zal in elk geval goed met contracten worden vastgelegd en de structuur moet in de praktijk ook toetsbaar zijn om houdbaar te blijven.

 

Bijna alle nederlandse ambtelijke richtlijnen en belastinwetten zijn binnen EU verband behoorlijk in beweging en steeds meer blijkt dat de nederlandse wetgeving op belangrijke punten niet klopt. En dat het daarom dus loont om de situatie aan de hand van een belgische kluwer na te lopen is waarschijnlijk. Zeker weten dat deze meent dat belgie recht heeft op gelden die in jouw reactie al aan de nederlandse staat worden vergeven.

 

Als de vrager besluit een en ander uit te zoeken wil ik graag horen wat de gevonden mogelijkheden zijn.

 

Groet Raoul

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 129 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.