• 0

publicatie van foto's

Beste mensen,

 

Via de zoekmachine ben ik op deze site terecht gekomen en heb met veel interesse reacties op allerlei onderwerpen gelezen. Ik hoop dat er mensen zijn die mij een advies kunnen geven in de volgende kwestie.

 

Onlangs heb ik een bedrijf overgenomen. De oude eigenaar heeft een jaar of 4 geleden foto's gemaakt van de werkzaamheden die hij heeft verricht in de woning van een klant. Het betreft hier foto's van bijv. de keuken, deuren, lambrisering, tafels e.d. Op deze foto's is niet te zien waar dit is of van wie. Nu heb ik inmiddels een meningverschil met deze klant en deze heeft mij gesommeerd de foto's van onze site te verwijderen en niet meer te gebruiken in bijv. advertentiemateriaal. Normaal gesproken zou ik zijn verzoek direct respecteren, maar ik heb het gevoel dat hij dit alleen maar doet omdat ik niet als een circusbeer doe wat hij wil en zegt, zoals de oude eigenaar wel deed. Dit zijn gewoon pesterijen, aangezien wij helemaal niets laten zien waaruit duidelijk zou zijn dat dit zijn huis betreft. (voor een buitenstaander uiteraard)

Destijds zijn er alleen mondelingen afspraken gemaakt en is er verder niets contractueel vastgelegd.

Kan iemand mij een advies geven hoe dat ik hiermee om moet gaan, zonder in allerlei juridische conflicten verzeild te raken.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ben het helemaal met TwaBla eens.Foto's zijn tevens van een hele oude klus.

 

Aan de andere kant ben ik wel benieuwd of je er juridisch gehoor aan moet geven. De oude eigenaar heeft de foto's gemaakt en bij hem of het bedrijf ligt copyright op deze foto's. Aan de andere kant zijn ze in de woning van die klant gemaakt, voor mijn gevoel weegt dat niet of niet zwaar. Als het zwaar zou kunnen wegen is de volgende vraag natuurlijk hoe zeer dat nog kan gelden aangezien de klant al vier jaar lang hiervan weet en nog niet eerder om verwijdering heeft gevraagd.

 

Link naar reactie
  • 0

Diep in mijn hart weet ik dat de beste oplossing zou zijn om de foto's te verwijderen, maar ik ben met deze man in confilct geraakt door een klus die we onlangs voor hem hebben uitgevoerd. Ze waren heel tevreden over de werkzaamheden die wij hebben verricht, alleen heb ik niet naar zijn pijpen gedanst toen er allerlei meerwerk moest worden verricht wat niet betaald zou worden, maar ook niet geoffereerd was. Deze mensen willen hebben dat iedereen en alles doet wat zij willen en dat stuit mij zo tegen de borst. Ik heb daarop gereageerd dmv een brief en naar aanleiding daarvan kreeg ik het verzoek om de fot's te verwijderen, pure pesterij. Daarbij komt nog dat ik ivm onze nieuwe huisstijl allerlei folders, advertenties en een nieuwe website deze foto's heb gebruikt.

Het neemt niet weg dat deze foto's inderdaad niet meer up to date zijn en toch binnen afzienbare tijd vervangen dienen te worden.

Ik was echt benieuwd in hoeverre deze klant van mij kan verwachten dat ik deze fot's niet meer gebruik. (juridisch gezien dan)

Hartelijk dank voor jullie reactie

Link naar reactie
  • 0

 

Haal ze van de website maar maak gerust de reeds gedrukte folders op. De foto's zijn gemaakt en gebruikt met toestemming van de klant; en je kan zelfs redeneren dat je gewoon foto's van je eigen werk mag maken - zolang je geen inbreuk maakt op de persoonlijke levenssfeer van je klanten. In het theoretische geval dat de zaak voor het gerecht komt. Maar verders klinkt dit als een klant die je niet meer op je nek wil hebben, dus om nou weerwraak te nemen door die foto's op je website te handhaven (lekkah puh) is kinderachtig. Teveel negatieve energie; richt je energie op aardige klanten.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Hoi Dirk,

 

Je kunt de foto's gewoon gebruiken, er is niemand die je dat kan verbieden. Ik sluit me echter aan bij Twabla. Zorg zo snel mogelijk voor vervangende foto's en zet die op je site. Je gemaakte drukwerk gewoon op maken en daarna nieuwe laten drukken en gebruik maken van andere foto's.

 

Juridisch gezien sta je volledig in je recht. Je hebt het bedrijf over genomen, en daarmee waarschijnlijk ook het copyright van de foto's. Ik neem tenminste niet aan dat dat was uitgesloten bij de overname. Het levert je te veel negatieve energie op, en zou ook nog eens negatieve reclame op kunnen leveren.

Link naar reactie
  • 0

Het gaat om foto's van een interieur. Er zou heel goed sprake kunnen zijn van auteursrechtelijke bescherming op het werk van een binnenshuisarchitect en de rechten kunnen zijn overgedragen. Het tonen van foto’s van dit interieur kan dan wellicht worden betwist.

Maar ook ik sluit me aan bij de anderen. Weghalen en nieuwe maken is veruit de beste oplossing. Wellicht eerst even vragen waar de sommering op is gebaseerd.

 

Link naar reactie
  • 0

Is weergave in sepia of zwart-wit geen haalbare compromis en goede, tijdelijke oplossing?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 284 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.