• 0

S&O afdrachtvermindering voor B.V. of Eenmanszaak?

Hallo,

 

Ik heb zowel een eenmanszaak als een B.V. Ik heb de B.V. opgericht voor een specifieke business waarbij ik;

 

a) een scheiding tussen werk en prive wil hebben, ook in verband met hoofdelijke aansprakelijkheid

b) een professionele uitstraling wilde hebben

c) in de toekomst mogelijke vennoten wil kunnen toevoegen

 

Dit waren de redenen voor het oprichten van mijn B.V.

 

Ik ben echter ook nog actief binnen mijn eenmanszaak en ik verricht binnen mijn eenmanszaak onder andere ook werkzaamheden voor mijn B.V., die ik dan factureer aan mijn B.V.

 

Mijn eerste vraag is: is dit een fiscale constructie die geaccepteerd wordt door de fiscus?

 

Volgens de belastingdienst is het in principe mogelijk om tegelijkertijd een B.V. en een eenmanszaak te drijven. Over de voorwaarden kunnen ze echter niet adviseren.

 

Aanleiding om naast de B.V. mijn eenmanszaak aan te houden is o.a. de ondernemers aftrek. Aangezien ik innovatieve software ontwikkel kom ik in aanmerking voor S&O afdrachtvermindering.

 

Mijn volgende vraag is: Kan ik de S&O afdrachtvermindering voor speur- en ontwikkelingswerk dat ik (namens mijn eenmanszaak, voor mijn B.V.) uitvoer, verrekenen met de inkomstenbelasting die ik namens mijn eenmanszaak moet afdragen?

 

Ik kan zowel voor mijn B.V. als voor mijn eenmanszaak een S&O verklaring aanvragen, maar het komt mij financieel gezien beter uit om het te verrekenen via mijn eenmanszaak ipv mijn B.V.

 

Het lijkt me dat andere ondernemers met gelijke vragen zitten, maar ik kon geen passend antwoord vinden op deze site.

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Gert-Jan

 

Het hebben van een EMZ en een BV naast elkaar is geen probleem. Namens de EMZ voor de BV werken en dat factureren kan echter wel stuiten op weerstand. De fiscus kan stellen dat dit geen zakelijk handelen is omdat je in dienst van de BV bent en het niet logisch is dat de BV extern kennis inkoopt, die intern aanwezig is bij een en dezelfde persoon....

 

Dat beeld zal alleen maar versterkt worden als je de regels van het fictief loon in de BV niet (helemaal) nakomt door een (te) laag fictief loon en/of als de EMZ feitelijk maar een of twee opdrachtgevers heeft. Ook het feit dat je voor de 1.225 uren per jaar mede afhankelijk bent van de uren gefactureerd aan de BV is een slecht voorteken.

 

De S&O heb je als het goed is aangevraagd. Daarin staat voor welke onderneming die aftrek verleend wordt. Als je in de EMZ de aftrek wilt, maar de BV is de houder van hetgeen ontwikkeld wordt, dan voorzie ik ook daarin een probleem. Dan had immers de BV de S&O moeten aanvragen!

 

Kortom: hier gaat e.e.a. niet goed. Je loopt een drietal risico's:

1. het recht op zelfstandigenaftrek in de EMZ wordt teruggenomen +

2. in de BV wordt een hoger fictief loon nageheven met een boete +

3. de S&O aftrek wordt geschrapt in de verkeerde onderneming (en waarschijnlijk ben je dan ook te laat om het in de juiste onderneming alsnog te claimen)!

 

Op basis van de cijfers van de BV en EMZ samen adviseer ik je om na te gaan hoe je dit dient te herstellen. Wellicht is het fiscale nadeel van alles in de BV houden niet eens zo groot. En dan hopen dat de geschiedenis niet gecontroleerd wordt door de fiscus. Get help, zou ik zeggen ;)

 

Succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Voor de (WB)SO maakt het niet uit waar in deze constructie het voordeel wordt genoten.

De eenmanszaak mag best in opdracht van de BV software ontwikkelen en daarbij WBSO gebruiken.

 

 

Voor het aanvragen maakt het inderdaad niet uit, je kunt ook voor beide entiteiten een verklaring aanvragen.

Voor het verrekenen maakt het wel uit. Je kunt de aftrek alleen toepassen als je ook recht hebt op zelfstandigenaftrek.

Er blijft dus nog wel een risico bij deze constructie.

 

 

--

M 06-41626727

http://parnassa.nl/

Link naar reactie
  • 0

Hartelijk bedankt voor alle reacties!

 

Wellicht is het goed om te verduidelijken waarom ik deze constructie via de EMZ gekozen heb. Je mag namelijk de toegekende afdrachtsvermindering verrekenen met de afgedragen inkomstenbelasting in de afgelopen 3 jaar en toen had ik een baan in loondienst, aangezien ik toen nog niet met mijn B.V. bezig was. Dat betekent dus dat ik in dat geval de destijds afgedragen inkomstenbelasting met terugwerkende kracht kan terugkrijgen.

 

Dit is de reden voor de constructie via de EMZ. In werkelijkheid hoeft de EMZ natuurlijk nooit een factuur te sturen aan de B.V., dus eigenlijk het werk "gratis" doen. Dat zou het door joost aangedragen punt dat het niet logisch is dat de B.V. kennis extern inkoopt die reeds aanwezig is binnen het bedrijf, op moeten lossen.

 

Is dit, mede met het ook op gerard aangedragen punt, een acceptabele constructie?

 

Nogmaals bedankt voor de reacties, het wordt zeer gewaardeerd!

Link naar reactie
  • 0

 

 

Dit is de reden voor de constructie via de EMZ. In werkelijkheid hoeft de EMZ natuurlijk nooit een factuur te sturen aan de B.V., dus eigenlijk het werk "gratis" doen. Dat zou het door joost aangedragen punt dat het niet logisch is dat de B.V. kennis extern inkoopt die reeds aanwezig is binnen het bedrijf, op moeten lossen.

 

Is dit, mede met het ook op gerard aangedragen punt, een acceptabele constructie?

 

 

Dan komt de vraag op: hoe ga je bewijzen dat je in de EMZ die uren gemaakt hebt en voldoet aan de 1.225 uur?

Temeer als de EMZ verder weinig om handen heeft (vraag die nog openstaat)

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

maar kan het werk voor de B.V. dan niet bijdragen aan die 1.225, ook al wordt er niet gefactureerd? Het is toch aan de ondernemer om de prijs van zijn diensten vast te stellen?

 

In beginsel niet. Welke weldenkende ondernemer gaat nu omzetloos zitten werken voor een andere onderneming?

 

je moet de verhouding tussen jouw EMZ en de BV echt bezien alsof het gaat om twee ongebonden ondernemingen. Oftewel: denk zoals een willekeurig denkende ondernemer ook zou handelen.

 

groet

joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 207 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.