• 0

concurrent gebruikt bijna identieke handelsnaam

een concurrent bedrijf in drachten is sinds kort gestart onder een bijna identieke handelsnaam en domeinnaam

 

onze handelsnaam : primakozijnen

hun handelsnaam : prima kozijnen

 

onze domeinnaam : www.primakozijnen.nl

hun domeinnaam : www.prima-kozijnen.nl

 

dit is erg onduidelijk voor onze klanten en niet handig voor de vindbaarheid op internet

 

wat kunnen we hier aan doen en wat zijn de stappen die we moeten nemen?

 

B.V.D.

Johann Dieteren

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Dag Johann

 

Ik denk dat de KvK hier wel een steekje heeft laten vallen. Handelsnamen (domeinnamen is een heel ander verhaal) mogen niet verwarrend werken binnen dezelfde branche. De naam die jullie hebben is uniek. Hun naam is te verwarrend. M.i. had de KvK jullie daarover moeten informeren.

 

Je kunt allereerst je beklag doen bij de KvK. Daarna meteen de ander aanmanen dat ze overgaan tot een andere bedrijfsnaam.

 

Punt van aandacht is wel: jullie zitten in Brunssum, Limburg. Zij in Drachten, Friesland. Of jullie mekaar in het vaarwater zitten betwijfel ik.

 

De domeinnaam kun je niets aan doen.

 

Je kunt er wel een positieve draai aan geven door in jullie uitingen de nadruk te leggen op jullie bedrijfs- en domeinnaam. Bijvoorbeeld door er duidelijk achter te zetten "zonder streepje"

 

Onze kozijnen hebben een streepje voor, maar onze naam (of website)heeft geen streepje

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ben ook geen specialist maar even op de criteria van de KvK inzoomen (de toelichtende teksten zijn ingekort om bericht niet te lang te maken)

 

1.De handelsnaam moet onderscheidend zijn

Zo is de naam 'wasserette' voor een wasserij niet onderscheidend genoeg.

 

De vraag is of de combinatie van Prima en kozijnen onderscheidend genoeg is om als handelsnaam te gelden.

 

2.De handelsnaam mag niet verwarrend of misleidend zijn

U kunt geen handelsnaam gebruiken die al door een andere onderneming wordt gebruikt of daarop lijkt.

 

Jij gebruikt "primakozijnen" de conculega gebruikt "prima kozijnen" verschil 1 spatie, naja die lijkt redelijk duidelijk

Er is wel de beperking dat een handelsnaam regionale werking heeft.

zoek maar eens op bakkerij Jansen, ik kwam er een stuk of 8 tegen, bij een bakkerij is meteen duidelijk dat iemand uit drachten geen brood gaat kopen bij een bakker in brunssum.

 

De vraag is dus geld dat ook voor kozijnen? Verkoop jij zulke unieke kozijnen dat er regelmatig door mensen in het Noorden van het land intresse zou kunnen zijn..

 

3.De handelsnaam mag niet in strijd zijn met bestaande merken

Dit wordt niet onderzocht door de KvK bij uw inschrijving. Het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BBIE) houdt zich bezig met merkbescherming.

 

 

Hier zie ik 2 puntjes.

1. ALs ik het goed gezien heb is jou woord merk "primakozijnen" geregistreerd op 2 juni van dit jaar, de kvk kon dus waarschijnlijk niet weten dat het merk geregistreerd was..

 

2. Jij hebt het woordmerk primakozijnen (aan elkaar) geregistreerd, is dit voldoende om ook een merk recht te claimen op "prima kozijnen" of moet je die apart claimen.

 

 

Wat ik zou doen vanwege de recente merk registratie contact opnemen met de Kamer van Koophandel om op jou verworven merkrecht te wijzen, ik zou gelijk Noord Nederland bellen omdat daar de beslissing is genomen, maar je kunt eventueel ook je eigen KvK bellen om te vragen of dit aanleiding is voor de KvK om actie te ondernemen (vooralsnog informeren) richting de andere ondernemer.

Beetje afhankelijk van de uitkomst daar kun je dan beslissen hoe dwingend je de ondernemer gaat aanschrijven.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Primaschoenen is niet hetzelfde als prima schoenen. Als je zo'n handelsnaam/merknaam kiest, loop je dit risico. Wat is het risico van verwarring en in hoeverre berokkent dat schade? Jullie zijn niet in dezelfde geografische markt actief. Of toch wel?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Prima kozijnen,

 

als ik op de Kvk kijk dan staan jullie onder een andere naam ingeschreven dan prima kozijnen terwijl de partij in drachten dit wel al bij KvK hebben geregistreerd.

 

Zou het niet zo zijn dat je wellicht niet of te laat hebt geregistreerd? nogmaals bij kvk staat alleen op jullie postcode montage sxxxxxe dxxxxxxn

 

Bij mijn weten staat registeren in kvk los van de gekozen domeinnaam,.

 

als ik bij kvk prima kozijnen opvraag komt alleen je concurrent naar voren

Link naar reactie
  • 0

Je hebt nog helemaal geen merk laten vastleggen, er is alleen een aanvraag ontvangen. Wie was als eerste onder deze handelsnaam actief? Ik ben wel benieuwd of een dergelijke aanvraag bijvoeglijk naamwoord + zelfstandig naamwoord nog geaccepteerd wordt als woordmerk.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ja, en daarom mijn opmerking over de status en tijdspaden. Het handelsregister geeft zo geen datuminformatie van bijgeschreven handelsnamen, en daarnaast zijn niet alle handelsnamen geregistreerd.

 

Brunssum en Drachten, hoe ver kun je van elkaar verwijderd zijn om je hier druk over te maken? Maak beter afspraken over geografische marktverdeling of onderscheidende huisstijlen.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

ik sta geregistreerd bij kvk sinds 2005 als montage service dieteren en heb in 2007 de handelsnaam primakozijnen eraan toe laten voegen.

de concurrent is pas sinds maart dit jaar ingeschreven.

 

het is idd zo dat we qwa afstand niet in elkaars vaarwater zitten maar ik ben van mening dat door werken met internet het verhaal anders word.

het word nu heel onduidelijk voor mijn klanten als ze bijvoorbeeld negative berichten in een forum tegen komen en daarnaast word het een gevecht zonder einde als je de vindbaarheid wil garanderen

daar zijn de verschillen te klein voor

Link naar reactie
  • 0

ik sta geregistreerd bij kvk sinds 2005 als montage service dieteren en heb in 2007 de handelsnaam primakozijnen eraan toe laten voegen.

de concurrent is pas sinds maart dit jaar ingeschreven.

 

 

crap, heb ik daar 5 euro voor betaald :-\

 

Je liefde voor HL gaat wel heel ver :p

Kops Incassodiensten & Debiteurenbeheer!;

Aan de door mij gegeven adviezen op HL kunnen geen rechten worden ontleend.

 

Money2Day.nl; Kopen of een leuk idee voor deze website? PM mij dan direct!

Link naar reactie
  • 1
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Registratie of niet boeit - in juridische zin - niet echt, het gaat om de vraag wie de naam als eerste is gaan gebruiken. Gebruik van de domeinnaam van de handelsnaam geldt, in beginsel, als landelijk gebruik.

 

primakozijnen.nl is op 24 november 2007 geregistreerd, prima-kozijnen.nl op 11 maart 2010. Daarbij komt nog eens dat de naam louter beschrijvend is, waardoor de bescherming van zowel merk- als handelsnaam beperkt is.

 

Ik denk dat je hier geen juridische stappen moet zoeken, maar eerder de - al geboden - creatieve...

 

Link naar reactie
  • 0

 

De kans op verwarring is minimaal. Iemand die kozijnen wil laten zetten, zoekt regionaal op een leverancier. Niet op de handelsnaam, want die kent een oriënterende zoeker nog niet. Als leverancier in Limburg moet je dus je vindbaarheid op de categorie en de regio optimaliseren; niet op je merknaam. Dan heb je amper last van een vrijwel gelijknamige leverancier in Friesland.

 

Al kun je wellicht snel nog bezwaar maken bij het handelsregister - als dat uberhaupt mogelijk is.

 

Maar restaurant De Chinese Muur in Maastricht heeft net zoveel/weinig last van een gelijknamige concurrent uit Leeuwarden.

 

Aanmelden bij Google Maps is beter bestede energie!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 1

De meeste zaken die door iedereen genoemd worden komen voorbij in deze uitspraak.

 

In dit geval lukte het Thuisbezorgd.nl met succes om thuisbezorgen.nl te verbieden op grond van de handelsnaamwet.

 

Het is een uitspraak in hoger beroep, leest niet heel gemakkelijk, maar als je zoekt op internet dan kom je veel commentaar/toelichting op deze uitspraak tegen door allerlei deskundigen. Als je de uitspraak wilt lezen begin dan bij 5.1, dan wordt het interessant;

 

- domeinnaam kan als handelsnaam worden beschouwd

- weinig onderscheidend vermogen betekent minder bescherming, maar niet dat er helemaal geen bescherming is

- geografische afstand speelt geen rol als internetgebruikers in heel Nederland klant kunnen zijn.

- geen strijd met merkrecht, puur op basis van handelsnaam.

 

 

 

 

 

Advocaat contractenrecht en overnames: www.beverwijkvangilst.nl

Link naar reactie
  • 0

Sluit me helemaal aan bij Steven. Dit is al de zoveelste keer dat men de inschrijving KvK belangrijk vind terwijl feitelijk en intensief gebruik van de handelsnaam veel belangrijker is.

 

Wat opvalt in het thuisbezorgd.nl arrest is dat de rechtbank de .nl een onderscheidend element vindt omdat dit in de reclame uitingen was gebruikt. Prima kozijnen (geen .nl in reclame gebruikt) geeft m.i. geen of een minimale bescherming tenzij er een enorme marketinginspanning is geweest waardoor de op zich generieke naam er bij het publiek in is geramd zoals bijvoorbeeld Beter Bed.

 

Prima Kozijnen zal als woordmerk niet gaan lukken en een inschrijving (240 euro) lijkt mij weggegooid geld. Een beeldmerk kan wel maar is veel gemakkelijker te omzeilen.

 

Link naar reactie
  • 0

In het geval van primakozijnen zijn domeinnaam en handelsnaam gelijk, dus het gaat, anders dan in de uitspraak, niet alleen om gebruik van .nl variant, maar om alle manieren waarop de naam wordt gebruikt.

 

Voor de juridische kansen zal het antwoord op de vraag of verwarringsgevaar bestaat doorslaggevend zijn. Naamsbekendheid/marketing zal daarbij rol spelen, maar ik denk dat veel belangrijker is of er klanten zijn die bij beide bedrijven terecht zouden kunnen. Kortom, welke klanten kunnen de beide bedrijven bereiken?

 

Hier nog een uitspraak.

Advocaat contractenrecht en overnames: www.beverwijkvangilst.nl

Link naar reactie
  • 1

Op het domein (de domeinen) is (zijn) in ieder geval geen webshop(s) of portaal (portalen) met landelijke verzending of dienstverlening actief. Het is een summier online visitekaartje/brochure waar wat werk, contactinformatie en een vestigingsplaats genoemd wordt. Van grootschalige marketingactiviteiten of landelijke naamsbekendheid lijkt geen sprake. Jullie zitten driehonderd kilometer uit elkaar, ik zou me eerder bezighouden met lokale profilering en me willen meten met regionale concurrenten.

 

Online en offline mag iedereen zijn producten aanprijzen als prima kozijnen met kleine letters, dus ik weet niet wat je met een dergelijke handelsnaam i.c.m. internet wil bereiken.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

In het geval van primakozijnen zijn domeinnaam en handelsnaam gelijk, dus het gaat, anders dan in de uitspraak, niet alleen om gebruik van .nl variant, maar om alle manieren waarop de naam wordt gebruikt.

 

Voor de juridische kansen zal het antwoord op de vraag of verwarringsgevaar bestaat doorslaggevend zijn. Naamsbekendheid/marketing zal daarbij rol spelen, maar ik denk dat veel belangrijker is of er klanten zijn die bij beide bedrijven terecht zouden kunnen. Kortom, welke klanten kunnen de beide bedrijven bereiken?

 

Hier nog een uitspraak.

 

Voor iemand die prima kozijnen intikt in de url regel met of zonder - is er direct verwarmingsgevaar maar dan ga je er van uit dat één of beide handelsnamen een zekere bekendheid hebben verkregen waardoor de consument in verwarring gebracht kunnen worden. Voor Google geldt hetzelfde.

 

Zoals Higio aangeeft lijkt het er op dat er weinig mensen de handelsnaam Prima Kozijnen kennen dus dan kan er ook geen sprake zijn van verwarring. Iemand die "prima kozijnen intikt is dus niet op zoek naar het bedrijf "prima kozijnen" maar naar een bedrijf dat prima kozijnen levert.

Als je daarbij optelt dat de handelsnaam zeer zwak is lijkt mij een juridische procedure weggegooid geld.

.

Link naar reactie
  • 0

Het is voor TS mosterd na de maaltijd maar wellicht komt er iemand op deze discussie zie zijn/haar domeinnaam nog gaat vastleggen.

 

Ik adviseerde mijn klanten altijd om zo veel mogelijk varianten vast te leggen. Zowel .nl als .eu als .com.

Bij meerdere woorden zoals hier met en zonder koppelteken(s) maar ook meervoud en enkelvoud (primakozijn)en eventuele spelfouten (prima-kozein bijvoorbeeld). Deze vervolgens allemaal doorverwijzen naar het hoofd domein.

Het zal je verbazen hoeveel mensen de foute URL gebruiken en alleen daarom al zijn geld waard, maar je voorkomt ook dit soort geneuzel.

 

Het kan overigens maar zo zijn dat prima-kozijn niet van het bestaan van primakozijn wist of weet. Wellicht wil hij ook die verwarring niet en kan misschien nu nog kiezen voor een andere handelsnaam. Heeft hij al drukwerk, kan je natuurlijk ook in overleg treden dat je beide naar elkaar verwijst op de websites. Aangezien je niet zozeer concurrenten bent maar collega's creëer je een win-win situatie.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 224 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.