• 0

Auto en bijtellingen

Beste allemaal,

 

Ik heb ooit een overzicht gezien, waarbij de onderscheid is gemaakt tussen btw auto en kosten, en marge auto en kosten. Wat me opvalt is de 12% correctie aan het eind van het jaar.

 

Stel:

 

Ik heb een eigen auto met een waarde van € 2000 en die label ik voor de inkomstenbelasting prive, maar voor de omzetbelasting zakelijk in.

 

De totale btw die ik als voorbelasting heb opgegeven bedraagt minder dan de 12% van 25% van de cataloguswaarde.

 

Moet ik vooralsnog 12% opgeven, of mag ik de lagere btw bedrag hierin vermelden?

 

Groet,

 

Osman

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Osman

 

Als je de auto voor de BTW zakelijk houdt EN je hebt de BTW op de aanschaf teruggevraagd, dan is de correctie voor privé inderdaad 12% x de IB bijtelling (veelal 25% vd cat. waarde).

 

Dus als dan de werkelijke privé BTW lager is, heb je toch pech. Dan is het beter die auto voor de BTW ook privé te houden. Hopelijk heb je die keuze nog (BTW op aanschaf nog niet teruggevraagd of nog de mogelijkheid om bezwaar te maken tegen de eigen aangifte waarin die BTW teruggevraagd is).

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

 

Als je de auto voor de BTW zakelijk houdt EN je hebt de BTW op de aanschaf teruggevraagd, dan is de correctie voor privé inderdaad 12% x de IB bijtelling (veelal 25% vd cat. waarde).

 

Joost,

 

Als je dus geen btw op de aanschaf heb teruggevraagd is 12% niet van toepassing? Indien je antwoord ja is heb ik vooralsnog mijn twijfels, want in het onderwerp: "auto en btw eindelijk een duidelijk overzicht" is het toch anders weergegeven.

Link naar reactie
  • 0

Joost,

 

Bedankt! Een vervolgvraag:

 

Stel:

 

Ik breng mijn eigen auto met een waarde van € 2.000 in de onderneming. Een aantal maanden later wil ik het doorverkopen, omdat ik een ander auto wil gaan kopen. Als ik voor de BTW de auto zakelijk etiketteer moet ik btw in rekening brengen, tenzij ik eerst de auto overhevel naar prive.

 

Uit de administratie blijkt of ik de auto zakelijk kenmerk (zowel voor de inkomstenbelasting: waarderen op de balans, als voor de btw: 75% als voorbelasting). De auto staat op papier en bij de belastingdienst (ivm wegenbelasting) echter op mijn naam (eenmanszaak) Maar omdat ik in dit geval de eenmanszaak vertegenwoordig hoef ik geen verdere acties te ondernemen.

 

Nou is mijn vraag:

 

Hoe moet ik mijn auto overheven naar mijn prive? Is dit te realiseren om simpelweg een overboeking naar mijn prive te maken? Dus prive tegen de boekwaarde en auto uit te balans halen, of moet ik dit op een ander manier doen? Bij de belastingdienst aangeven of zo? Reden voor de overheveling is dat ik geen btw eil betalen voor de doorverkoop.

 

Groet,

 

Osman

Link naar reactie
  • 0

Nog een vraag die bij me opkomt:

 

Indien meer dan 500 km prive wordt gereden moet je bij de IB 25% van de cat waarde optellen als winst. Als je geen priveritten maakt moet je dit kunnen bewijzen d.m.v. een rittenstaat. In sommige gevallen moet je ook bij de belastingdienst een verklaring aanvragen.

 

Bij welke soort ondernemingen is dit verplicht:

 

eenmanszaak, vof bv ???

 

Groet,

 

Osman

Link naar reactie
  • 0

Ik heb net voor de gein belastingdienst gebeld en aangegeven dat ik mijn auto die tot de ondernemingsvermogen hoor niet meer zakelijk wil gebruiken. Om de auto over te hevelen naar mijn privevermogen werd mij gevraagd een brief te schrijven met de reden waarom ik de auto niet meer zakelijk wil gebruiken.

 

Als ik aangeef dat ik de auto ga verkopen zal de belastingdienst dit niet accepteren, omdat ze BTW mislopen over de verkoopwaarde. Wat is voor de belastingdienst een acceptabele reden waarbij ik toestemming krijg de auto over te hevelen naar mijn privevermogen, waarna ik vervolgens het btw vrij kan verkopen?

Link naar reactie
  • 0

Wat nou als je er niet zou zijn Joost :)

 

Maaaaaarrr ik blijf vragen stellen, wordt je al een beetje gek van me? :)

 

Stel:

 

Ik ben mijn bedrijf in 2009 januari begonnen en heb een eigen auto als ondernemingsvermogen ingebracht. Tijdens de IB aangifte 2009 heb ik geen bijtelling voor mijn auto vermeld, omdat ik geen privekilometers rij. Ik heb echter wel alle kosten en btw van mijn ondernemingswinst afgetrokken.Door mijn kennis van toen heb ik ook geen verzoek bij de belastingdienst ingediend van vrijstelling van bijtelling.

 

Wat nu?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 277 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.