• 0

copyrights

Hallo allemaal.

ik ben een muzikant met een eigen website, waar ik mijn muziek op zet.

Bij Bumra stemra vertelden ze me dat het geen zin heeft om mezelf aan te melden bij hun omdat ik niets verkoop.

Natuurlijk wil ik wel mijn muziek beschermen.

Hoe kan ik dat het beste doen ???

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Ad,

 

Allereerst de beste wensen. Voor de goede orde merk ik op dat er een apart topic is voor intellectueel eigendom. Dit is een verzamelnaam van allerlei rechten, waaronder het auteursrecht. De bescherming van jou muziek is geregeld in de auteurswet. Als iemand zonder jouw toestemming jouw composities gebruikt, dan kun je hem/haar daarop aanspreken op grond de auteursrechterlijke bescherming die jouw werk geniet. Indien je over dit onderwerp vragen hebt is het raadzaam om je tot één van de expertmembers in het topic voornoemd te richten. Succes.

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

De bescherming via het auteursrecht heb je inderdaad sowieso, daarvoor hoef je geen lid te zijn van buma-stemra of een andere club. Bij inbreuk kun je zelf optreden.

 

Buma-stemra doet echter nog meer, ondermeer geld innen voor muziek uitgezonden op de radio of afgespeeld in winkels en dergelijken. Als je hiervan niet kunt profiteren, kan ik me voorstellen dat het geen nut heeft lid te worden. Ik heb me laten vertellen dat deze vergoeding alleen van nut is voor artiesten onder een (groot) platenlabel, dus waarschijnlijk voor jou niet aantrekkelijk is.

Link naar reactie
  • 0

Ik zat/zit een beetje met hetzelfde dilemma.

Ik ben wel op de hoogte van de auteursrechten. Mocht iemand mijn muziek overnemen kan ik diegene daarop aanspreken, maar nu:

Hoe bewijs je dan tegenover de rechter dat het jouw muziek is?

Het staat immers nergens geregistreerd.

Winners forget they're in the race. They just love to run.

Link naar reactie
  • 0

Ik zat/zit een beetje met hetzelfde dilemma.

Ik ben wel op de hoogte van de auteursrechten. Mocht iemand mijn muziek overnemen kan ik diegene daarop aanspreken, maar nu:

Hoe bewijs je dan tegenover de rechter dat het jouw muziek is?

Het staat immers nergens geregistreerd.

 

Ik heb hier niet echt kaas van gegeten. Maar ik ving ooit eens het volgende op:

 

Bij het postkantoor kun je een stempel halen en laten zetten op je werk. (Dit gaat zo bij papieren documenten, artikelen en boeken geloof ik.)

 

Je kan ook je werk opsturen naar jezelf. Het gaat dan om de poststempel die er op staat. Je moet ook het poststuk aan jezelf dicht laten. Dit zou bewijs moeten zijn.

 

Het idee erachter is dat de auteur diegene is die kan bewijzen dat hij het materiaal als eerste had (geloof ik).

 

Ik weet dat het vaag klinkt. Misschien kan iemand hier iets meer over vertellen. Kan iemand dit bevestigen wat ik vertel of misschien aanvullen?

 

Mvg, Nathan

Link naar reactie
  • 0

Ik heb hier niet echt kaas van gegeten. Maar ik ving ooit eens het volgende op:

 

Bij het postkantoor kun je een stempel halen en laten zetten op je werk. (Dit gaat zo bij papieren documenten, artikelen en boeken geloof ik.)

 

Dit wist ik niet. Ik weet wel dat je je spullen (muzieknoten en tekst bijv.) naar een belastingkantoor kunt sturen (niet bij alle) met een briefje erbij of ze het willen dagtekenen en dan krijg je het per post weer terug. Dat kost een paar euro (3 geloof ik...?).

 

Je kan ook je werk opsturen naar jezelf. Het gaat dan om de poststempel die er op staat. Je moet ook het poststuk aan jezelf dicht laten. Dit zou bewijs moeten zijn.

 

Dit klopt volgens mij niet. Ik heb dit wel vaker gelezen. Maar waarom het niet klopt weet ik niet.

 

Het idee erachter is dat de auteur diegene is die kan bewijzen dat hij het materiaal als eerste had (geloof ik).

 

Ik weet dat het vaag klinkt. Misschien kan iemand hier iets meer over vertellen. Kan iemand dit bevestigen wat ik vertel of misschien aanvullen?

 

Mvg, Nathan

 

In principe als je een nummer schrijft, heb je ook kladversies ervan. Zelf heb ik bijvoorbeeld altijd heel veel rotzooi en aantekening voordat ik het uiteindelijke ontwerp heb. Dat heeft de gedaagde partij dus niet.

 

Wat ik wel denk is dat je je muziek gaat verdedigen dat dat heel veel geld kost. Ik heb zelf nooit met een rechtszaak gezeten, maar dat lijkt me wel.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 190 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.