Jump to content
Businezz
Verberg

Lening kwijtschelden

vraag

Allen,

Ik heb privé geld geleend aan een bedrijf van familie om er voor te zorgen dat het bedrijf "gezond" zou kunnen blijven. De lening "beschreven" bij de notaris met daarin een clausule dat bij faillissement de lening over gaat naar privé. Helaas is het bedrijf een aantal jaren geleden failliet gegaan en werd er een lange periode geen rente / aflossing betaald. Ook privé is er niets afgelost. Omdat het familie is het ook lastig om op je strepen te gaan staan, want wij zagen natuurlijk dat er geen geld was en dat er niets betaald kon worden. We zijn nu dus een aantal jaren verder; de b.v. met onze lening is blijven bestaan, er is een doorstart gemaakt met het bedrijf en het lijkt nu allemaal weer redelijk goed te gaan. Wij overwegen echter om de schuld kwijt te schelden, om er voor te zorgen dat het bedrijf wat meer lucht en ruimte krijgt. Heeft dit consequenties voor het betreffende bedrijf?

Alvast bedankt voor uw reactie.

2 answers to this question

Recommended Posts

• 0
  • Rate this answer

Dag Businezz

Als je de lening kwijtscheld dan maakt de BV een winst. Zij hoeft immers een verplichting niet langer na te komen. Die winst zal in de BV belast worden met 20 of 25,5% VPB.

groet

Joost

Denariusadvies.nl : Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

• 0
  • Rate this answer

Inderdaad, kwijtschelden is fiscaal onaantrekkelijk.

Het aanhouden van de lening is het handigste. Wordt er op termijn winst gemaakt, dan kan het geld alsnog worden uitgekeerd. Het bedrag kan ook omgezet worden in een aandeel van het bedrijf. Bij voorkeur aandelen verwerken (minderheid) tegen nominale waarde en de rest storten op agio. Deze "agio reserve" kan later, zonder fiscale gevolgen, teruggegeven worden aan de verstrekker.

Mijn advies aan u, als financier van familileden: U mag best vriendelijk zijn tegen familileden, maar afspraken zijn afspraken. U doet niemand een plezier door de ondernemers de ruimte geven gemaakte afspraken niet na te komen. Ik neem aan dat u ze destijds niet het mes op de keel heeft gezet, dus zijn ze de overeenkomst vrijwillig aangegegaan. U kunt ze gerust wat meer tijd geven om aan hun verplichtingen te voldoen, maar de lening kwijtschelden zou ik niet doen.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

Iedere vrijdag in Utrecht, gratis uurtje "sparren" met ervaren ondernemers en investeerders. www.innosquad.nl