• 0

Lening kwijtschelden

Allen,

 

Ik heb privé geld geleend aan een bedrijf van familie om er voor te zorgen dat het bedrijf "gezond" zou kunnen blijven. De lening "beschreven" bij de notaris met daarin een clausule dat bij faillissement de lening over gaat naar privé. Helaas is het bedrijf een aantal jaren geleden failliet gegaan en werd er een lange periode geen rente / aflossing betaald. Ook privé is er niets afgelost. Omdat het familie is het ook lastig om op je strepen te gaan staan, want wij zagen natuurlijk dat er geen geld was en dat er niets betaald kon worden. We zijn nu dus een aantal jaren verder; de b.v. met onze lening is blijven bestaan, er is een doorstart gemaakt met het bedrijf en het lijkt nu allemaal weer redelijk goed te gaan. Wij overwegen echter om de schuld kwijt te schelden, om er voor te zorgen dat het bedrijf wat meer lucht en ruimte krijgt. Heeft dit consequenties voor het betreffende bedrijf?

 

Alvast bedankt voor uw reactie.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Inderdaad, kwijtschelden is fiscaal onaantrekkelijk.

 

Het aanhouden van de lening is het handigste. Wordt er op termijn winst gemaakt, dan kan het geld alsnog worden uitgekeerd. Het bedrag kan ook omgezet worden in een aandeel van het bedrijf. Bij voorkeur aandelen verwerken (minderheid) tegen nominale waarde en de rest storten op agio. Deze "agio reserve" kan later, zonder fiscale gevolgen, teruggegeven worden aan de verstrekker.

 

Mijn advies aan u, als financier van familileden: U mag best vriendelijk zijn tegen familileden, maar afspraken zijn afspraken. U doet niemand een plezier door de ondernemers de ruimte geven gemaakte afspraken niet na te komen. Ik neem aan dat u ze destijds niet het mes op de keel heeft gezet, dus zijn ze de overeenkomst vrijwillig aangegegaan. U kunt ze gerust wat meer tijd geven om aan hun verplichtingen te voldoen, maar de lening kwijtschelden zou ik niet doen.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 170 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.