• 0

Een V.O.F. als vader-zoon onderneming?

Beste leden van Higherlevel.nl,

 

Aangezien het VWO diploma nagenoeg veilig gesteld is, en de studie Bedrijfseconomie eindelijk aan de horizon begint te verschijnen, ben ik mezelf aan het oriënteren wat betreft de mogelijkheden om mijn langgekoesterde ambitie te verwezenlijken; het oprichten van een eigen bedrijfje.

 

De insteek hiervan is niet om zo snel mogelijk veel geld te verdienen, de insteek is meer de verrijking die op het gebied van ervaring en zelfontplooiing opgedaan zou kunnen worden, evenals het feit dat het me gewoon heel erg leuk lijkt.

 

Nou heb ik de mogelijkheid om dit puur zelfstandig te proberen, met alle mogelijke voor- en nadelen die daarbij horen. Maar een andere mogelijkheid geniet mijn persoonlijke voorkeur, namelijk een bedrijfje samen met mijn vader.

 

Mijn vader werkt full-time als (hoofd)inkoper voor de wederverkoop van ‘’food & non-food’’ producten aan andere ondernemingen (bij een groothandel) en koestert al jaren de droom om ook voor zichzelf te beginnen, grotendeels vanwege persoonlijke ambities. Helaas is hier tot op de dag van vandaag weinig van gekomen aangezien verschillende factoren de uitvoer van zijn ambities wat dwarsliggen. De voornaamste factor hierin is het feit dat mijn vader (begrijpelijk lijkt me?) wat huiverig is vanwege concurrentiebeding t.o.v. van zijn huidige werknemer, zijn zelfstandige ambities liggen immers voor het grootste deel in dezelfde food & non-food handel.

 

Mijn vader heeft het idee opgevat om samen met mij een V.O.F. op te richten om gezamelijk als een handelsonderneming op te kunnen treden. Met als een mogelijk voordeel dat mijn naam kan dienen om problemen met mijn vaders werknemer te voorkomen.

 

Aangezien mijn kennis van zaken niet verder strekt dan de informatie die mij toegekomen is via theorieboeken en het internet zou ik graag wat informatie inwinnen van mogelijk toekomstige medeondernemers op dit gebied.

 

Een reactie zou zeer gewaardeerd worden!

 

Ps. Om misverstanden te voorkomen; mijn vader is er op geen enkel gebied op uit om te profiteren van mijn partnerschap, we dragen beide ambities die op verschillende raakvlakken elkaar raken en wat is er dan mooier dan een samenwerkingsverband?

 

Pps. Excuses als dit bericht in de verkeerde subsectie gepost is.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

beste Tieskeman

 

Naar welk soort ervaringen ben je op zoek? Het is nu zo breed omschreven dat ik niet eens zou weten welke informatie je nodig hebt. Gaat het om het hebben van een VOF in het algemeen of specifiek met je vader? Zoek je kennis over de fiscale en juridische spelregels?

 

Kortom, wees wat specifieker svp.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Van wat ik uit jouw stuk begrijp is:

 

Je vader wilt een bedrijf opstarten met V.O.F als rechtsvorm en met jouw als partner.

Alleen heb jij geen ambitie om zijn partner te zijn. Dus hij maakt alleen gebruik van jouw naam.

 

Het kan wel, alleen alle winst wordt eerlijk verdeeld tussen jullie 2. Jij de helft, je vader de helft.

Stel je vader verdient meer dan 20.000 euro NETTO per jaar. Dan gaat 10.000 euro naar jouw toe.

Alleen dan kan je ook je studiefinanciering en OV vergeten. Je mag namelijk als student niet over de 10.000 netto salaris per jaar zitten. Zit je wel daarboven, dan krijg je geen studiefinanciering en ook OV.

Wetende dat jij het geld niet krijgt, brengt dit jouw alleen maar in problemen.

 

Het is trouwens werkgever en niet werknemer. Jouw vader werkt bij iemand, en dat is zijn werkgever.

 

Link naar reactie
  • 0

@joost rietveld:

 

Specifiek zoek ik eigenlijk informatie over 2 dingen:

* Waar moeten mijn vader en ik op letten als we de v.o.f. oprichten? (zodat we niet voor verrassingen komen te staan die we van te voren hadden kunnen weten)

* In hoeverre het juridisch mogelijk is om ook in de non-food/food branche als handelsonderneming te opereren zonder dat mijn vader in problemen komt met zijn werkgever, uitgaande van een v.o.f. opgericht door mij en mijn vader.

 

@kaisz:

 

Helaas heeft u het verkeerd begrepen, ik heb namelijk juist wel de ambitie op zijn partner te zijn.

 

Bedank voor de tip van de studiefinanciering en de OV, daar zal ik me eens verder in verdiepen want dat is inderdaad een punt wat zeker van belang is!

 

En van die werkgever-werknemer, dat was een typfoutje, zal het in ieder geval verbeteren.

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

* Waar moeten mijn vader en ik op letten als we de v.o.f. oprichten? (zodat we niet voor verrassingen komen te staan die we van te voren hadden kunnen weten)

* In hoeverre het juridisch mogelijk is om ook in de non-food/food branche als handelsonderneming te opereren zonder dat mijn vader in problemen komt met zijn werkgever, uitgaande van een v.o.f. opgericht door mij en mijn vader.

 

* alles goed van tevoren afspreken!! Zie bijv: deze column en deze column

 

* een VOF gaat niet helpen tegen een non-concurrentiebeding. Of je vader daarmee wegkomt is voer voor een jurist die het beding ter inzage heeft. Mag je ook hier plaatsen natuurlijk.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 315 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.