• 0

Tips voor een leek??

Ik heb al een tijdje mee zitten lezen op dit forum over partner worden, bv en holding etc. Nu mijn eerste bericht.

 

Sinds 1,5 jaar ben ik algemeen manager bij een kinderopvangorganisatie (KDV en BSO). Ik ben hier vanaf de eerste dag van het bedrijf werkzaam en heb het samen met mijn werkgeefster behoorlijk succesvol gemaakt. We hebben nu 26 man in dienst en zo'n 220 kinderen per week en zijn nog steeds hard aan het groeien.

 

Nu heeft mijn werkgeefster gevraagd of ik partner wil worden. Ik heb totaal geen verstand van ondernemen, des te meer ervaring en kennis heb ik op pedagogisch gebied. Zij kan en wil het niet meer alleen en aangezien mijn inzet zo groot is geweest vind ze het wel zo fair dat ik partner kan worden ipv een andere partner aan te trekken. Bovendien hebben wij ook nog een hele goede band met elkaar! (maar dat zegt zakelijk gezien waarschijnlijk niet zo veel?)

 

Ik heb echt geen idee hoe te starten...

 

Ik moet mij inkopen. Finaciering is in principe geen probleem, maar moet dit prive of kan dat zakelijk. Ik heb de bank gebeld en daar konden ze mij niet echt een antwoord geven omdat ze het zelf niet zo goed wisten.

 

Ik ben van plan om een adviseur te laten kijken naar de organisatie en die mij daarin adviseert, maar misschien kan ik hier al een paar tips krijgen.

Is het inkopen in een bv (we worden dan beiden directeur) aan te raden of zou het op een andere manier moeten?

 

Wat is de beste manier om je prive zoveel mogelijk apart te houden en de risico's te beperken. Ik ben niet bang voor risico's, maar probeer ze wel te beperken aangezien ik verantwoordelijkheden heb (ik heb 3 autistische kinderen en wil wel een thuis voor hen houden).

 

Ik las op het forum ook over het zelf starten van een holding in combinatie met partner worden in een bv ? (of heb ik dat verkeerd begrepen?)

 

In ieder geval heb ik veel stof tot nadenken en zeer veel te lezen en op te zoeken op dit forum. Ik hoop dat ik over een tijdje net zo kan schrijven als menigeen hier dat doet in hun berichten,...(betekent dat ik er dan ook een beetje verstand van heb gekregen...)

groetjes,

 

Estelle

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik wil zeker ondernemen! Dat is iets waar ik niet over na hoef te denken, maar ik ben me er wel van bewust dat ik er geen verstand van heb.

Maar alles valt te leren, dus dat is ook het probleem niet.

 

Ik ben me nu aan het inlezen, informatie inwinnen om deze stap zo goed mogelijk te zetten. Dit forum helpt daar zeer goed bij, omdat je hier veel kunt nalezen over bepaalde zaken.

groetjes,

 

Estelle

Link naar reactie
  • 0

Dag Estelle

 

Er komt ontzettend veel bij kijken. Een goed gesprek met een adviseur is ook zeker aan te raden omdat een BV wezenlijk andere gevolgen heeft op fiscaal vlak en het inkopen in een BV een vak apart is.

 

Of de BV de juiste weg is, valt zo niet te zeggen. Dat vereist minstens inzage in de bestaande onderneming en het plan dat jullie samen hebben opgevat.

 

Tips:

 

[*]Probeer hier zoveel mogelijk te lezen over vennoot worden. Gebruik de zoekfunctie bijv. met termen als 'aandeelhouder' of 'vennoot worden' of 'holding BV'.

[*]Raadpleeg de site van de belastingdienst en download het handboek ondernemen.

[*]Lees een aantal van mijn columns eens door (zie de link in de handtekening hieronder).

 

 

Succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Misschien kom je hier nog mee verder, al is het maar om een beeld te krijgen van wat er allemaal komt kijken bij het starten van een onderneming in deze branche:

 

Branche kinderopvangcentra, bedrijf starten:

http://www.antwoordvoorbedrijven.nl/branche?branch=65&subject=163

 

Als je een stap teruggaat naar de Branchewijzer en, aan de linkerkant van de pagina, Specifiek voor uw branche, zie je allemaal linkjes voor nog meer informatie.

 

Via de site van de Kamer van koophandel vind je een overzicht van alle rechtsvormen:

http://www.kvk.nl/wetten_en_regels/rechtsvormen/overzicht_rechtsvormen/

 

Je kunt ook een afspraak maken met een adviseur van de Kvk in jouw regio, dat schijnt niet zo duur te zijn, zo'n spreekuur, zie ook:

http://www.kvk.nl/over_de_kvk/contact/contact/

 

Succes met het ondernemersschap!

 

Groeten,

Lindy

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Estelle, allereerst welkom op Higher Level!

 

Een grote stap! Leuk, spannend en stressvol tegelijk. Kan me voorstellen dat je het aan de ene kant een geweldige kans vindt en aan de andere kant een beetje op ziet tegen de risico's. Zoals Joost al schrijft, is het absoluut nuttig om te praten met een fiscaal adviseur op het moment dat je zelf enigzins een beeld hebt van wat je wilt. (Ik kan je Joost trouwens aanraden, is een praktische meedenker).

 

Om alvast wat input te geven op jouw vragen en opmerkingen:

 

des te meer ervaring en kennis heb ik op pedagogisch gebied. Zij kan en wil het niet meer alleen en aangezien mijn inzet zo groot is geweest vind ze het wel zo fair dat ik partner kan worden ipv een andere partner aan te trekken. Bovendien hebben wij ook nog een hele goede band met elkaar! (maar dat zegt zakelijk gezien waarschijnlijk niet zo veel?)

 

Jullie hebben een goede persoonlijke band en daarnaast vullen jullie elkaar qua werk goed aan. In ieder geval een goede uitgangspositie. Hobbeltje waar je over na kunt denken is dat je zometeen in een situatie komt waarin je een discussie krijgt over hoe en voor hoeveel jij je gaat inkopen. Daarin zijn jullie belangen misschien niet helemaal gelijk. Jouw partner wil jou natuurlijk graag behouden voor de onderneming en tegelijkertijd zal zij het deel van de onderneming dat naar jou gaat niet voor een te lage prijs willen overdragen waarschijnlijk.

 

Dus (niet om te preken voor eigen parochie) is het aan te bevelen iemand anders in te schakelen die een beeld kan geven van de waarde van de onderneming. Dan staan jullie daarin misschien wat minder tegenover elkaar. Als jullie het samen eens zijn over de toekomstprognoses dan heb je daarmee de input al paraat en kun je daar naar laten kijken. Ook wanneer jullie het al eens zijn over de waarde, is het denk ik prettig om er iemand bij te hebben om als buffer te dienen indien nodig. Jullie werken nu intensief samen, op een prettige manier en het is fijn als dat zo blijft en er niet te grote strubbelingen ontstaan in dit proces.

 

Ik moet mij inkopen. Financiering is in principe geen probleem, maar moet dit prive of kan dat zakelijk. Ik heb de bank gebeld en daar konden ze mij niet echt een antwoord geven omdat ze het zelf niet zo goed wisten.

 

Je schrijft dat financiering geen probleem is en je schrijft over een bank. Bedoel je hiermee dat je via de bank een lening wilt waarbij je voldoende eigen geld erin kan stoppen om die lening te krijgen? Als dat zo is dan zou de bank toch wel moeten kunnen aangeven hoe zij de financiering zien. Een bank wil altijd zekerheid en zal zeker proberen om jou ook privé hierbij te betrekken. Ook al stop je er holdings etc tussen. Dit is een kwestie van onderhandelen en op basis van de situatie inschatten wat de risico's zijn voor de bank. Maar misschien is de situatie heel anders en kun je dat nog even toelichten.

 

Is het inkopen in een bv (we worden dan beiden directeur) aan te raden of zou het op een andere manier moeten?

Fiscaal gezien zou ik dus samen met een fiscalist kijken wat het handigste is maar als de onderneming nu al een BV is, dan is het inkopen (waarschijnlijk vanuit een holding) het handigste.

 

Wat is de beste manier om je prive zoveel mogelijk apart te houden en de risico's te beperken. Ik ben niet bang voor risico's, maar probeer ze wel te beperken aangezien ik verantwoordelijkheden heb (ik heb 3 autistische kinderen en wil wel een thuis voor hen houden).

 

Dit is ook behoorlijk afhankelijk van de constructie die je kiest. Binnen een BV ben je niet snel persoonlijk aansprakelijk zolang je er voor zorgt dat je fiscaal en administratief aan je verplichtingen voldoet en zolang je geen gekke dingen doet. Als je echter leent bij een bank en privé meetekent, loop je natuurlijk meer risico. Het is goed om de hele transactie te overzien en te bekijken wat de risico's en mogelijkheden zijn. Als ik het zo lees, ben je er heel realistisch in. Het brengt sowieso risico's met zich mee maar beperken is altijd goed.

 

Ik las op het forum ook over het zelf starten van een holding in combinatie met partner worden in een bv ? (of heb ik dat verkeerd begrepen?)

 

Dat heb je goed begrepen en is waarschijnlijk de meest logische optie. Je kunt ook in privé aandeelhouder zijn maar dit heeft fiscaal mogelijk andere gevolgen. Zeker dus advies over vragen!

 

Als je nog vragen hebt, plaats ze dan gewoon, het is altijd leuk om mee te denken!

 

Groetjes, Manon

Link naar reactie
  • 0

Allemaal erg bedankt voor de adviezen en tips! Ik ben druk bezig geweest om ze allemaal uit te pluizen.

 

Jullie hebben een goede persoonlijke band en daarnaast vullen jullie elkaar qua werk goed aan. In ieder geval een goede uitgangspositie. Hobbeltje waar je over na kunt denken is dat je zometeen in een situatie komt waarin je een discussie krijgt over hoe en voor hoeveel jij je gaat inkopen. Daarin zijn jullie belangen misschien niet helemaal gelijk. Jouw partner wil jou natuurlijk graag behouden voor de onderneming en tegelijkertijd zal zij het deel van de onderneming dat naar jou gaat niet voor een te lage prijs willen overdragen waarschijnlijk.

 

We hebben een goede band, zowel zakelijk als privé, maar dit zien we wel strikt zakelijk. We bestaan nog niet zo lang, maar groeien erg snel. Het bedrag waarvoor ik me kan inkopen is relatief laag, maar wel reëel.

 

Dus (niet om te preken voor eigen parochie) is het aan te bevelen iemand anders in te schakelen die een beeld kan geven van de waarde van de onderneming.

 

Een onafhankelijke accountant is ingeschakeld om de waarde van de onderneming te bepalen. Ik laat dit in ieder geval ook nog door mijn eigen adviseur nakijken.

 

Een afspraak met de KvK is gemaakt, dus daar laat ik mij ook adviseren.

 

Hoe het er nu in feite uitziet is als volgt:

De onderneming is nu een V.O.F. op naam van mijn werkgeefster en haar man. De onderneming wordt straks een BV, waar het KDV en BSO onderdeel van zijn. Ik kan mij ws inkopen voor 40% in de BSO en 10% in het KDV. Maar dat wordt allemaal uitgezocht. Daarbij starten we nog een andere tak van de opvang. Dat ben ik nu aan het opzetten. Ik ben nu aan het uitzoeken of dat een andere BV kan worden. Daar ben ik nog niet helemaal achter.

 

In ieder geval bedankt voor de reacties..ik heb er veel aan!

groetjes,

 

Estelle

Link naar reactie
  • 0

In ieder geval succes! In het algemeen (generaliserend) waarderen accountants lager dan register valuators omdat zij vaak de toekomstprognoses niet of minder betrekken, dus dat is wat jou betreft een goede keuze :-)

Link naar reactie
  • 0

En even een complimentje ook, je geeft zelf aan dat je geen verstand van ondernemen hebt, maar als ik het zo lees pak je het juist erg zorgvuldig, weloverwogen en ondernemend aan :-) Ondernemen is ook zakelijk zijn en doordat je nu al helder voor ogen hebt hoe eea eruit moet gaan zien denk ik dat je het als toekomstig ondernemer al heel goed doet

 

Dank je wel, fijn om te horen dat ik op de goede weg ben. Ik heb trouwens jullie site al eerder gezien (op mijn zoektocht naar een logeeropvang voor mijn 2 oudste kinderen) en die is heel helder! Jullie hebben een mooi concept.

 

groetjes,

 

Estelle

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 108 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.