• 0

Klopt deze berekening voor inkomstenbelasting?

Via google vond ik de post van XiaoDi over zijn berekening belastingen. Bedankt voor die post, zeer hulpzaam omdat mijn situatie vrijwel hetzelfde is. Mijn vraag is eigenlijk alleen of ik mijn investeringen goed verwerkt heb. Ik werk in een nogal dure sector qua hardware en software, hierom zijn mijn investeringen relatief hoog vergeleken met mijn omzet. Dit is wel echt een les 1 vraag denk ik, maar hiervoor had ik eigenlijk de meeste moeite om informatie te vinden op internet. Ondernemersaftrek heb ik verreweg het meeste op gezocht, uren criterium en bedrag zelfstandigen aftrek klopt denk ik.

 

Hierbij mijn berekening voor de inkomstenbelasting;

 

Omzet € 15109,00
Investeringen € 2926,20
Winst uit onderneming € 12182,80
---
Zelfstandigen aftrek € 9427,00
Startersaftrek € 2110,00
Winst na ondernemersaftrek € 645,80
---
MKB-winstvrijstelling 12% € 77,50
Belastbare winst uit onderneming € 568,30
---
Inkomensafhankelijke bijdrage ZVW 4,95% € 28,13
Inkomstenbelasting 33,45% € 190,10
Te betalen € 218,23

 

Mocht iemand me hiermee kunnen helpen heel graag!

 

Edit: Edit: Toch nog 1 vraag; Heffingskorting kan ik niet toevoegen omdat ik als ZZPer werk, dus geen werknemer ben?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 1

Waar je "investeringen" schrijft bedoel je naar ik aanneem "kosten". Investeringen en kosten zijn 2 verschillende zaken, daar kun je het een en ander vinden op dit forum.

 

Alg. heffingskorting en arbeidskorting gelden ook voor ondernemers, dus inkomstenbelasting wordt nul. Bedragen heb ik overigens niet nagerekend/nagekeken, 't is geen school hè ;)

 

Overigens moet je o.a. wel 1225 uur in je bedrijf hebben gewerkt in je onderneming, wil je in aanmerking komen voor de zelfstandigenaftrek.

Link naar reactie
  • 0

Waar je "investeringen" schrijft bedoel je naar ik aanneem "kosten". Investeringen en kosten zijn 2 verschillende zaken, daar kun je het een en ander vinden op dit forum.

 

Als starter zou hij die nog ineens mogen afschrijven en dan klopt het wel.

 

Verder mis ik bijv. voor de hand liggende kosten als KvK, internetaansluiting, abonnementen, energiekosten, ....

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dan heb ik mijn kosten investeringen genoemd...

 

Bij investeringen rekende ik oa; Laptop, -tas, tekentablet, -tas, software en website hosting. Dat laatste zijn dan kosten neem ik aan.

 

Bij een advies gesprek met de belastingdienst hoorde ik ook dat ik als starter eventueel investeringen (hardware en software in mijn geval) direct kon aftrekken. Waar dan dus "(aanschafkosten - restwaarde) : vermoedelijke gebruiksduur" "aanschafkosten - restwaarde" wordt? Indien ik alles in 1 keer zou afschrijven.

 

KvK ben ik helemaal vergeten.. Energie, abonnementen etc wist ik niet of dat in mijn geval nut heeft omdat ik voornamelijk op locatie of vanuit huis werk. Telefoon gebruik ik bijvoorbeeld ook voor prive gebruik (laptop gebruik ik naast een andere pc dus die heb ik volledig als zakelijk gebruik beschouwd). Ik ben verreweg van een expert op dit gebied dus dat heb ik misschien mis..

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Naar aanleiding van dit topic heb ik een excel bestand toegevoegd aan mijn gerelateerde topic. Doe er je voordeel mee.

 

Je moet eerst duidelijk krijgen wat je winst uit onderneming is. Daarna pas kun je berekening maken die je in dit topic wilt doen.

 

Winst uit onderneming kun je bepalen door (correct me if I'm wrong) een ondernemingsplan te schrijven met daarin een exploitatiebegroting, investeringsbegroting, overzicht bedrijfskosten, enz. te maken. Zoek maar op deze termen.

Link naar reactie
  • 0

Bij willekeurige afschrijving kun je er ook voor kiezen om bijvoorbeeld in het betreffende jaar helemaal niet af te schrijven. Als je met je winst (voor afschrijvingen) toch al geen inkomstenbelasting betaalt (door je zelfstandigenaftrek,investeringsaftrek, MKB-vrijstelling en heffingskortingen), dan is het voordeliger de afschrijving toe te passen in een jaar waarin je wel belasting verschuldigd bent.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 176 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.