• 0

Tekenbevoegdheid enig aandeelhouder

Beste mensen,

 

Op dit moment ben ik enig aandeelhouder van een BV, vorige week ben ik afgetreden als Algemeen Directeur.

Nog wel eerst een nieuwe directeur aangenomen die het bedijf gaat voorzetten.

 

De bedoeling is dat deze directeur binnen 6 maanden tot 1 jaar ( afhankelijk van zijn finaciele prestaties) de aandelen overneemt. Dan wel met een stichting of andere rechtsvorm.

 

Omdat ik totaal geen tijd meer heb en zin heb om mij verder met dit bedrijf te bemoeien ben ik dus alleen enig aandeelhouder.

 

De nieuwe directeur heeft een aantal nieuwe dingen doorgevoerd waaronder een nieuwe handelsnaam.

 

Hij is met het nieuwe KVK uitreksel naar de ING gegaan en een rekening getracht aan te vragen voor deze handelsnaam

 

Echter weigeren ze hem een rekening. Dit omdat ik enig aandeelhouder ben en ook mee moet tekenen.

 

Klopt dit ? en zo ja kan ik de nieuwe directeur geen volmacht geven dat hij de zaken van de BV behartigt. En ik niet verder bij de bank hoef te komen. Hij is zelfstandig bevoegd.

 

Alvast bedankt ieder die de moeite neemt om dit te lezen en mij te adviseren.

 

Mvg. Sanne

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Sanne

 

Waarom zou je in vredesnaam alle bevoegdheden uit handen willen geven? Ik ken iemand die zo zijn bedrijf van 20 miljoen in rook heeft op zien gaan omdat de algemeen directeur met de commissarissen er een janboel van maakten...

 

Niet mee willen bemoeien, a la, maar geen rechten meer hebben? Ik zou toch in willen kunnen grijpen!

 

groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Wil de bank dat je meetekent omdat ze willen dat je je privé aansprakelijk stelt, of omdat jij aandeelhouder bent en ze vinden dat die de BV moet vertegenwoordigen?

 

Het eerste is een vaak voorkomende reden, maar dat mogen ze dan wel even wat duidelijker uitleggen. Het tweede is pure kolder, het is de bestuurder die de BV vertegenwoordigt. De aandeelhouder heeft daar niets mee te maken, die is slechts eigenaar van de aandelen. Als Philips een nieuwe bankrekening opent, hoeven de aandeelhouders ook niet mee te tekenen...

 

Doorgaans is bij 'kleine' BV's de aandeelhouder ook directeur (vandaar de term DGA), maar dat hoeft niet. En dat blijkt uit de KvK-inschrijving.

 

Even navragen wat de bank dus precies bedoelt.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 194 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.