• 0

Wonen in BE, belastingplichtig in NL

Nadat ik al eerder eens een berichtje heb gepost hier en nuttige antwoorden heb gekregen, ben ik nog iets verder gaan zoeken en heb zo her en der wat adviezen gekregen.

 

Mijn huidige situatie:

- Wonen in NL en werken als zzp-er (vrij beroep) voor een belgisch bedrijf (tijdelijk als enige opdrachtgever).

- Mijn werkzamheden verricht ik voor meer dan 50% in BE, maar heb een werkplek aan huis voor de overige werkzaamheden.

- Het onderwerp van de werkzaamheden voor het BE-bedrijf liggen in NL. Het BE-bedrijf wordt betaald door NL opdrachtgevers.

 

Toekomstige situatie:

- wonen in BE (vanwege aankoop huis) en blijven werken als zzp-er voor hetzelfde bedrijf.

- aquisitie blijven plegen in NL en blijven richten op de NL markt, omdat daar mijn expertise ligt.

 

Doel:

- NL bedrijf houden vanwege aquisitie

- belastingplichtig blijven in NL, vanwege het gunstigere ondernemers klimaat en hypotheekrenteaftrek

 

Hoe te bereiken:

 

1.

Werkplek in NL huren en daar (een deel van, meer dan 50%) mijn werkzaamheden verrichten

 

2.

Een BV oprichten met een beroepsgenoot in NL en mijn werkzaamheden gewoon aan huis verrichten. Beroepsgenoot werkt 100% voor NL opdrachtgevers, waardoor we gezamenlijk 50% van onze uren in NL verrichten.

 

Weet een van jullie of dit een correcte denkrichting is? Is optie 2 ook nog een mogelijkheid als we een beheers BV oprichten en beide een werkmaatschappij daaronder hebben? Wat zijn de kansen en gevaren?

 

Vast bedankt voor de reacties!

 

Stefan

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Bauknegt,

 

Ik zou er dan eerder voor kiezen om minimaal 75% van je werkzaamheden in Nederland te verrichten. Om als "Belg" in Nederland sociaal verzekerd te zijn, moet je minimaal 75% van je werkzaamheden in Nederland verrichten.

 

De BV biedt geen oplossing voor jouw probleem als je partner 100% in Nederland werkt en jij 0%. Voor de inkomstenbelasting worden jullie uren nl niet gemiddeld. Als je in dienst bent van een Nederlandse BV, maar je verricht je werkzaamheden in België aan huis voor Belgische cliënten, dan is er in feite sprake van een BV met een vaste inrichting in België en is je inkomen belast in België. Dat je partner volledig in Nederland werkt, doet daaraan niet af.

 

Het is altijd verstandig om ieder een eigen Beheer BV op te richten. Als jij in België blijft wonen en werken, zou ik eerder denken aan een Beheer BVBA.

 

Succes,

 

Odeon

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Odeon!

 

Dat is al weer iets meer verhelderend. Maar roept ook nog wat vragen op:

 

Dien ik voor de 75% regel een urenadministratie bij te houden? Of volstaat daar mijn agenda voor?

 

Op dit moment heb ik dus een eenmanszaak. Kan ik als ik woonachtig ben in BE een eenmanszaak aanhouden in NL (met bijbehorend BTW nummer) of dien ik daarvoor een andere opzet te kiezen?

 

Bedankt vast!

Link naar reactie
  • 0

Hoi Bauknegt,

 

Voor zover mij bekend hoeft voor de 75%-regel geen urenadministratie bijgehouden te worden. In geval van twijfel kun je het best even overleggen met de Belastingdienst in welk land je sociaal verzekerd bent.

 

Je mag als Nederbelg gewoon een eenmanszaak in Nederland aanhouden. Er moet dan wel voldoende content in Nederland zijn, zoals bv een kantooradres. Zorg er ook voor dat je clièntele grotendeels Nederlands is, omdat anders de Belgische fiscus wel eens achterdocht kan krijgen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 151 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.