• 0

zakenreis en vakantie

Beste Forum,

 

Ik heb onlangs een zakenreis met vakantie gecombineerd. Ik had 2 specifieke data voor de zakenreis in Azie en de tussenliggende dagen gebruikt als vakantie. Het gaat om 2 dagen in een periode van 13 dagen. De reden van de reis is primaire zakelijk, maar uiteindelijk slechts 2 dagen van de 13 dagen zakelijk besteed.

 

Ik ging ervanuit dat alleen de specifieke (entree-) kosten op deze dagen aftrekbaar zijn. Kan ik ook een deel van de algemene reiskosten zakelijk aftrekken? Bijvoorbeeld 2/13 van het vliegticket. Of is het geheel niet aftrekbaar?

 

Ik heb ook gedineerd met een zakenpartner en ik heb hier ergens gevonden dat 26.5% van de consumptie sowieso niet aftrekbaar is. Is dat correct?

 

Wellicht gebruik ik niet de juiste zoekwoorden maar ik kan bovenstaande antwoorden niet vinden op KvK, belastingdienst, etc.

Alvast bedankt voor jullie input!

 

Groetjes,

Nicole

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

24 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Nicole

 

Goed bumpje, ik had deze vraag destijds helemaal niet gezien.

 

Als je de reis ook zonder tussenvakantie gemaakt had, dan vind ik het aannemelijk dat de vliegkosten en de verblijfskosten voor die 2 dagen geheel zakelijke kosten zijn.

 

Van de dinerkosten (=representatie) is inderdaad 26,5% niet aftrekbaar. Dit zijn zgn. beperkt aftrekbare kosten.

 

Let wel: (nu je schrijft over entreegeld) kosten voor studiereizen, en toegang tot symposia, congressen en seminars vallen ook onder de beperking van 26,5%.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de topic, ik had al vermoeden dat het dan gewoon 100% aftrekbaar is maar bevestiging is altijd fijn. Stel de overige kosten (eten, lokale vervoer) zijn erg beperkt, moet je dan toch nog voor alles een bonnetje hebben? Ik dacht dat je tot een bepaald bedrag per dag standaard mag aftrekken maar heb het niet kunnen vinden op de belastingdienst site...

 

Link naar reactie
  • 0

Sorry voor de onduidelijkheid, dat van de tussenliggende dagen begrijp ik wel. Ik bedoel de dagen van de zakenreis zelf. Bv uit eten met leverancier, lokale vervoer, kortom alles wat nodig was voor het zakenreis zelf. Ik vraag me af in hoeverre dat ook allemaal op de officiele manier met bonnetjes moet, vooral als het om paar tientjes per dag gaat....

Link naar reactie
  • 0

Dankjewel Joost!

 

Ik begrijp je reactie niet helemaal. Vind je het aannemelijk dat ik 2/13 van het vliegticket en 2 dagen hotelovernachting als kosten inaftrek neem? Of dat ik het gehele vliegticket in aftrek neem en 2 dagen hotelovernachting?

De kosten voor de beurs waar ik naar toe ben gegaan is dus voor 26.5% prive en deels niet aftrekbaar?

 

Groetjes,

Nicole

 

Hoi Nicole

 

Goed bumpje, ik had deze vraag destijds helemaal niet gezien.

 

Als je de reis ook zonder tussenvakantie gemaakt had, dan vind ik het aannemelijk dat de vliegkosten en de verblijfskosten voor die 2 dagen geheel zakelijke kosten zijn.

 

Van de dinerkosten (=representatie) is inderdaad 26,5% niet aftrekbaar. Dit zijn zgn. beperkt aftrekbare kosten.

 

Let wel: (nu je schrijft over entreegeld) kosten voor studiereizen, en toegang tot symposia, congressen en seminars vallen ook onder de beperking van 26,5%.

 

groet

Joost

Link naar reactie
  • 0

En ga je op die reis ook nog privé vakantie houden?

 

Bij dit soort zaken zal de fiscus wellicht beoordelen of een weldenkend ondernemer deze kosten ook zou maken. Daar zijn in het verleden al beroemde arresten over geweest inzake een man die de paardenrensport bekostigde via zijn BV en een arts die een Cessna aanhield om 4 maal per jaar naar Frankrijk te vliegen voor zijn bedrijf.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Duidelijk dat er grensen zijn aan billijkheid. Echter gegeven blijft dat ik promotie aan het maken ben voor mijn merk en daarvoor ook zakelijke contacten wil opzoeken.

Dat ik ondertussen weleens met vriendin een dagje geniet hoeft niet de hele reis onzakelijk te maken, toch?

 

 

Link naar reactie
  • 0

nee zeker niet geheel onzakelijk. In dit soort gevallen is het verstandig om te laten zien aan de fiscus dat je weldegelijk een privé element in ogenschouw genomen hebt door niet alle kosten in aftrek te nemen. Welk deel dat is, hangt nogal af van de uiteindelijke opbouw van je reis en in hoeverre de camper een wezenlijke rol speelt bij het zakelijk element.

 

Zie ook andere discussies op HL over een camper.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dan gooi ik ook gelijk mijn vraag hier maar neer.

 

Een goede vriendin van mij woont op Bonaire en heeft daar een pedicure salon, nu bood zij mij aan om 2 weken te komen ( zij gaat op familie bezoek in NL) 1 week neem ik haar salon waar de andere week vier ik vakantie .

 

Kan ik de reiskosten aftrekken?

Of moet ik dan aantonen dat zij mij inhuurt voor die periode , mijn eigen salon zal dan gesloten zijn.

Link naar reactie
  • 0

Dan gooi ik ook gelijk mijn vraag hier maar neer.

 

Een goede vriendin van mij woont op Bonaire en heeft daar een pedicure salon, nu bood zij mij aan om 2 weken te komen ( zij gaat op familie bezoek in NL) 1 week neem ik haar salon waar de andere week vier ik vakantie .

 

Kan ik de reiskosten aftrekken?

Of moet ik dan aantonen dat zij mij inhuurt voor die periode , mijn eigen salon zal dan gesloten zijn.

 

Volgens mij is het heel moeilijk om te MOGEN werken op Bonaire als buitenlander (niet eiland bewoner)

 

Link naar reactie
  • 0

Als je gaat zwemmen, roeien, fietsen of whatever, kun je gewoon 0,19 ct per km aftrekken. Maar dan mag je geen tickets boeken natuurlijk. De overheid heeft ook zo een regeling voor ambtenaren die her en der vliegen/reizen en vergoed moeten worden.

Link naar reactie
  • 0

Dag Lilith

 

Even vriendschappelijk waarnemen voor haar zal niet voldoende zijn. Ik begrijp dat je ondernemer bent en dus zul je een zakelijk belang moeten hebben bij de waarneming van haar praktijk. Oftewel, je zult aan haar moeten factureren voor de waarneming, zodat ook evident is dat je je omzetderving in NL vervangt door omzet op Bonaire. Laten we eens aannemen dat je aan haar een factuur stuurt voor de uren van jouw waarneming.

 

Vervolgens is de vraag of de reiskosten dan aftrekbaar zijn.

 

Dat zou logischerwijs kunnen als je in die week waarneming meer verdient dan dat je in NL zou kunnen doen, ook rekening houdend met de kosten om daar te komen. Waarom zou een ondernemer anders naar Bonaire vliegen, een hotel nemen en minder verdienen dan dat ze verdiend zou hebben als ze gewoon in NL doorgewerkt had in haar eigen praktijk?

 

Oftewel: de reis zou (deels) zakelijk kunnen zijn als je op Bonaire de reis- en verblijfskosten + de inkomstenderving in NL gedurende die tijd kunt terugverdienen. Dan nog is sowieso 50/50 van toepassing wegens 1 week zakelijk en 1 week vakantie.

 

groet

Joost

 

 

 

Dan gooi ik ook gelijk mijn vraag hier maar neer.

 

Een goede vriendin van mij woont op Bonaire en heeft daar een pedicure salon, nu bood zij mij aan om 2 weken te komen ( zij gaat op familie bezoek in NL) 1 week neem ik haar salon waar de andere week vier ik vakantie .

 

Kan ik de reiskosten aftrekken?

Of moet ik dan aantonen dat zij mij inhuurt voor die periode , mijn eigen salon zal dan gesloten zijn.

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 267 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.