• 0

Wijziging prijspolitiek KPN UMTS gebruik

Afgelopen vrijdag (11 juni) heeft KPN bekend gemaakt dat ze haar UMTS prijspolitiek gaat wijzigen.

Van flatfee naar 'per gebruik' prijsbeleid.

Enerzijds schrikt dit natuurlijk de particuliere of kleinzakelijke gebruiker af, elke maand een ander bedrag op de rekening.

Maar mijn bedrijf is, met name voor de overheid, bezig met diverse UMTS gebaseerde grootzakelijke oplossing.

Daarbij praten we over een continue stream van ongeveer 1 Mb/s. Dat resulteert in vele tientallen GB's per maand.

Dat worden onbetaalbare oplossingen.

Ik ben er zelfs ten zeerste van overtuigd dat de KPN dit doet om deze toepassingen te blokkeren. Daarmee wordt innovatie (want ons product is uiterst innovatief: wereldwijd patent) geblokkeerd.

KPN is allang niet meer de leverancier van netwerkdiensten maar ook van ICT diensten en is natuurlijk ook geïnteresseerd in

deze toepassingen. Vodafone doet hetzelfde (afspraken 'achter de horizon'?).

De overheid (Economische Zaken) slaapt en is verre van alert op het veranderende karakter van KPN in het afgelopen

decennium. Als ondernemer weet je niet meer met wie je moet samenwerken of concurreren. Langzamerhand verandert KPN weer in de monopolist met wat concurrentie. Daardoor houdt men de schijn op van een geliberaliseerde markt, maar dat

is beslist niet meer aan de orde.

 

Hoe en waar kan je je beklag doen over dit soort acties van KPN. Want KPN is natuurlijk een particuliere onderneming met

veel overheidsaandeel, maar de overheid laat het toch teveel op zijn beloop.

Misschien toch maar de OPTA informeren, maar snel en adequaat valt hierop nooit te reageren, en daardoor is de markt

alweer besmet nog voor deze tot ontplooing komt.

Men maakt mij niet wijs dat KPN niet verdient aan Mobiel internet, volgens mij is dat zelfs hun grootste inkomstenbron en die

maken ze ook 'zomaar' nog meer winstgevend.

 

Wie is het hier met me eens en vindt dat hier paal en perk aan gesteld moet worden.?

Zelfkennis is de eerste stap op weg naar Wijsheid

- Confucius -

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Gevoelsmatig vind ik het een heel vervelende actie van KPN.

 

Anderzijds is betalen voor dataverkeer geen vreemd fenomeen. In nederland hebben we het geluk dat bijv bij adsl verbindingen vrijwel nergens datalimieten worden toegepast, maar in bijv belgie is dat wel het geval.

 

Op zich ben ik niet direct tegenstanden van betalen naar gebruik voor mobiel internet, maar de vraag is hoe realistisch de tarieven zijn in vergelijking met de aangeboden snelheden. Wat me het meeste stoort zijn bundels waarbij je bijvoorbeeld voor 10 euro per maand 1gb traffic krijgt, en daarna opeens 10 cent per mb af moet rekenen - wat resulteert in 10 euro voor de eerste gb, maar 100 euro voor iedere volgende. M.i. zou het goed zijn regelgeving te introduceren die verbiedt dat een extra gigabyte duurder is dan een in een bundel inbegrepen gigabite. Iets soortgelijks zou moeten gelden voor belminuten binnen en buiten een bundel.

 

Normaliter ben ik geen liefhebber van overheidsbemoeienis in de markt, maar er lijkt nu een situatie te ontstaan waarbij een feitelijk oligopolie ontstaat dat moeilijk doorbreekbaar is.

Link naar reactie
  • 0

Je kunt altijd switchen naar een andere provider, maar ik denk niet dat die betere abo's bieden.

 

Wat ik alleen niet begrijp: ik heb een flatfee/fairuse op mijn smartphone van KPN, dwz na 250 MB per maand verkeer wordt mijn snelheid afgeknepen naar GPRS of zo, en een abo voor mijn laptop, en daar gebeurt hetzelfde na 1 GB verkeer.

 

In mijn beleving geldt dat voor alle KPN abonnementen: of je wordt afgeknepen naar lage snelheid, of je gaat extreem veel per MB betalen (zoals de vorige poster stelt).

 

Dat betekent dat ook op dit moment er geen abonnement is dat de door jou gewenste 10-tallen GB's aan kan. Je hebt dus al van het begin van je onderneming een bom onder het plan liggen.

 

Of maak ik een denkfout?

Link naar reactie
  • 0

persoonlijk heb ik ook liever flatfee situaties, maar ik kan me de wijziging wel voorstellen. Blijkbaar wordt de het mobiele netwerk anders gebruikt dan KPN voorzien heeft. Overigens is dit een trend die we internationaal ook zien. Vodafone UK stopt met flatfee, AT&T heeft last van de iPhone gebruikers, T-Mobile in Nederland ook. Zou je op die netwerken eigenlijk je doorvoersnelheid wel halen?

 

ik ben het niet zo met je eens dat KPN haar "macht" misbruikt en dit alleen maar doet om jouw innovatieve idee de grond in te boren. Als ze het zelfde wel aan zouden bieden voor de huidige prijs is het een ander verhaal (maar je had er toch een patent op?).

 

en uiteindelijk denk ik dat je met KPN (of een andere operator) vast wel afspraken kan maken over een flatfee. Alleen, die prijzen zullen wat hoger gaan liggen; de zakelijke website op dit moment heeft maar 1 onbeperkt data abonnement en dat kost 50 euro per maand.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik denk niet dat hier sprake is van machtsmisbruik van KPN.

ik meen gelezen te hebben dat een klein deel van de klanten een zeer groot deel van de bandbreedte voor hun rekening namen. Op deze klanten is nauwelijks winst te maken, wat KPN de prijzen doet verhogen. Niet leuk, maar geef ze eens ongelijk.

 

Ik weet niet goed wat voor toepassing het is, maar als je een continue, snelle verbinding nodig hebt betwijfel ik of je wel onder de doelgroep valt waarvoor zulke internetbundels bedoeld zijn. Waarschijnlijk valt dit onder wholesale, waarbij je capaciteit op het netwerk koopt. PM me maar als je meer info wil hierover.

Link naar reactie
  • 0

Anderzijds is betalen voor dataverkeer geen vreemd fenomeen. In nederland hebben we het geluk dat bijv bij adsl verbindingen vrijwel nergens datalimieten worden toegepast, maar in bijv belgie is dat wel het geval.

Ik heb al eens eerder gezegd dat dat een heel onnatuurlijke prijspolitiek is. Als het gaat om de datamarkt is niet het dataverkeer zelf de resource, maar de beschikbare bandbreedte. Dataverkeer zelf kan namelijk niet "op" en brengt geen werkelijke kosten met zich mee. De echte resource is beschikbare bandbreedte. De cap op dataverkeer is in het leven geroepen omdat het afknijpen van de bandbreedte een oplossing is die als vervelend ervaren wordt.

 

De toekomst voor bedrijven zit hem dan ook in oplossingen die lijken op de oplossing die voor ADSL in het leven is geroepen: SDSL. Een gegarandeerde bandbreedte die je altijd tot je beschikking hebt. Neem je een "normaal" particulier flat-fee abonnement, dan krijg je bijvoorbeeld een gegarandeerde bandbreedte van 64 Kbps. Is iedereen op hetzelfde moment data aan het binnentrekken, dan heeft iedereen toch 64 Kbit/s tot z'n beschikking. Dat moet mogelijk zijn voor het tientje per maand dat je nu al betaalt. Dan krijg je namelijk ook hele andere mogelijkheden. Geschakelde bundels bijvoorbeeld. Een gegarandeerde snelheid van 1 Mbps voor een heel kantoor, maar individueel kunnen bursten tot 4 Mbps. Dat soort werk.

 

Waarom? Simpel, over een paar jaar zijn vaste verbindingen steeds minder nodig. Iedereen kan dan mobiel werken en zal dat ook willen. Koppelen van je laptop aan je mobiel is dan ook geen probleem meer en iedereen is altijd bereikbaar. Die kant willen we op en dat moet en zal gefaciliteerd worden.

 

Het laten betalen voor gebruik is een stap achteruit en KPN zal dat ook gaan merken. T-Mobile is met de recente problemen een van de eerste providers die echt heeft kunnen ervaren wat de toekomst is en zal daar ook oplossingen voor gaan aftasten. Die zullen nu ook doorhebben dat een datalimiet nog steeds de netwerkbombarderende pieken niet uitsluit. Laten we hopen dat er meer volgen.

Ruby on Rails fanaat

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 167 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.