• 0

Belastingdienst kan naheffing niet innnen ivm software updates

Begin dit jaar heb ik met de Belastingdienst een vaststellingsovereenkomst gesloten mbt een naheffing over de bijtelling van een voertuig dat mij geheel 2008 ter beschikking stond.

 

Na het tekenen kreeg ik een telefoontje van de Belastingdienst dat de naheffing incl. rente nog niet kon worden opgelegd omdat de software nog niet was geupdated. Op mijn vraag hoelang het ging duren kreeg ik als antwoord half april. Op mijn vraag hoe het met de rentekosten zat kreeg ik als antwoord dat de teller blijft doorlopen tot de naheffing wordt opgelegd maar dat ik nu ook rente kreeg van de bank over het bedrag dat ik moet betalen (dat er een paar procent verschil inzit... ach).

 

Nu is het inmiddels half juni en die naheffing komt maar niet.

 

Wat moet ik doen? Ik kan het toch niet helpen dat de Belastingdienst geen naheffingen kan opleggen vanwege oude software?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Teunis,

 

Dat voelt inderdaad niet helemaal eerlijk.. volgens de standaard regels zal die redenatie vast kloppen.

 

De belastindienst heeft een klachtprocedure voor als je het niet eens bent met de handelswijze, dat lijkt mij het geval, Lees in elk geval de informatie in de link er staat ook iets over een dwamgsom als zij te lang over een beslissing doen, nu is een vaststellingsovereenkomst een gevalletje apart omdat de beslissing formeel al genomen is maar het uitblijven van de aanslag kan mogelijk wel "klachtwaardig" zijn

of deze klacht procedure jou nu al mogelijkheden bied kan ik lastig beoordelen.

 

Wat je nu ook "preventief" zou kunnen doen is een brief schrijven aan de inspecteur waarmee de vaststellingsovereenkomst is overeengekomen dat je het niet eens bent met het doorlopen van de rentekosten als gevolg van het gebrek aan de software bij de belastingdienst en verzoeken om hierin bij het opleggen van de aanslag rekening mee te houden.

Als je weet welk bedrag je ongeveer krijgt opgelegd en dit bedrag heb je ook beschikbaar dan zou je ook kunnen aanbieden dat je dit als voorschot betaald.

Dan heb jij alles gedaan om de extra kosten te vermijden en legt de bal bij de belastingdienst om een oplossing te zoeken.

 

Lukt dat niet dan kun je zodra de aanslag komt een berekening van het rentebedrag opvragen om en daarna bezwaar maken tegen de rente die is opgelegd als blijkt dat over de hele periode rente word gerekend.

 

globaal zijn dit je mogelijkheden, misschien dat anderen nog andere mogelijkheden zien.. of zelfs ervaring hebben met een soortgelijk probleem..

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

De heffingsrente bij het opleggen van een aanslag is beperkt tot 3 maanden na het indienen van een aangifte. Hoewel er hier geen sprake is van het indienen van een aangifte, lijkt het mij raadzaam om, na ontvangst van de aanslag bezwaar te maken tegen de rente die is berekend na de datum van vaststelling + 3 maanden, met verwijzing naar de uitspraak van de Hoge Raad (http://www.belastingdienst.nl/actueel/09110602_hoge_raad_maximaal_drie_maanden_heffingsrente.html)

 

 

Link naar reactie
  • 0

@griffioen:

 

Er staat bij:

 

Let op!

 

Bij een correctie door de inspecteur geldt de beperking van de heffingsrente niet.

 

 

Mijns inziens heeft dit betrekking op de periode tussen het doen van de aangifte en het moment van de vaststellingsovereenkomst.

Daarom schrijf ik over de periode vanaf de vaststellingsovereenkomst+3 maanden, omdat die situatie vergelijkbaar is met de situatie waarover de Hoge Raad heeft beslist.

Over de onderhavige situatie is volgens mij nog geen jurisprudentie, maar het lijkt me een pleitbaar standpunt.

Link naar reactie
  • 0

Lijkt mij helaas geen houdbaar standpunt.

 

De diverse rechtspraak op het gebied van de 3-maandstermijn ziet duidelijk op de periode die verstreken is tussen het indienen van een aangifte en het opleggen van een (voorlopige) aanslag. Daarbij wordt duidelijk van de fiscus verlangd dat ze met voortvarendheid de aangifte in behandeling nemen.

 

Nu het hier gaat om een aangekondigde aanslag, lijkt een beroep op genoemde jurisprudentie juist niet haalbaar. De fiscus heeft in beginsel 3 jaar de tijd om de aanslag op te leggen, dus het had nog wel wat jaartjes langer kunnen duren ;)

 

Als in de VSO niets afgesproken is over de heffingsrente of de datum waarop de aanslag verwacht kan worden, dan zie ik geen reden waarom de heffingsrente beperkt zou moeten worden.

 

Een klacht indienen bij bijv. de Ombudsman kan helpen.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Iedereen alvast bedankt voor de reacties.

 

Zoals ik het lees kan ik weinig doen... afwachten dus maar.

 

Iemand anders al wel te maken gehad met een aanslag over 2008 (zodat ik weet dat de BD inmiddelsover de juiste software beschikt)?

Link naar reactie
  • 0

Het feit dat de Belastingdienst 3 jaar over het opleggen van de aanslag mag doen, betekent m.i. niet dat zij ook over 3 jaar heffingsrente mag rekenen. Daarnaast zou ook hier het beleid van streven naar beperking van heffingsrente voor belastingplichtigen kunnen/moeten gelden.

 

Uiteraard geen garantie voor succes, maar aangezien het schrijven van een dergelijk bezwaarschrift niet zoveel om het lijf heeft, lijkt me dat de moeite waard.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 267 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.