• 0

BE kenteken, NL eenmanszaak : kilometervergoeding mogelijk?

Goedemorgen,

 

Na veel lezen is mij nog niet duidelijk wat kan/mag in mijn situatie m.b.t. autokosten.

Ik wil kilometervergoeding te berekenen, maar ik wil graag weten of dat fiscaal acceptabel is.

 

Wat extra uitleg want mijn situatie is m.i. redelijk complex, maar misschien vergis ik mij daarin:

 

Ik heb een eenmanszaak gevestigd in Nederland (ouderlijk huis, wel een echt kantoortje aldaar) maar ik woon privé in België. Daar heb ik een (privé) auto (2ehands uit NL en meegenomen naar BE, kenteken omgezet, niet op balans gestaan)

Voor de IB heb ik gekozen voor Binnenlands Belastingplichtige.

 

Deze -nu Belgische- auto gebruik ik privé, maar ook voor zakelijke ritten naar NL (naar klanten en naar kantoor).

(Ik maak ook wel eens zakelijke ritten binnen België) Ik heb hiervan een kilometer registratie bijgehouden (zakelijke km, privé niet geschreven)

 

Mijn vragen:

 

- Kan ik kilometervergoeding van 19 ct aanrekenen aan mijzelf om mijn winst te drukken met een BE auto?

- Zoja, mag/kan ik mijn ritten naar mijn NL 'vestiging' zakelijk opvoeren?

- Zoja, mag/kan ik vanuit mijn privé huis rekenen als ik een zakelijke rit naar een klant doe terwijl de afstand NL-kantoortje -> klant korter is. In de praktijk rij ik uiteraard vaak vanuit huis weg ipv kantoor.

 

- Zonee, moet ik dan de percentage-regeling toepassen op mijn brandstofbonnen? Of kan ik wat met de KM registratie?

- En mag ik in dat geval de keren dat ik in België heb getankt opvoeren als kosten (zonder BTW) ?

- Kan ik (een deel van / alles) mijn Belgische verzekeringskosten / wegenbelasting op enige wijze opvoeren?

 

 

Enorm bedankt aan ieder die hier wat verduidelijking in deze materie wil scheppen!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Jeroen,

 

Zakelijke ritten mag je gewoon declareren tegen € 0,19 per km. Maakt niet uit of de auto op Nederlands of Belgisch kenteken staat. M.i. mag je ook de volledige afstand van je privé woning naar je klanten in aanmerking nemen als zakelijke kilometers.

 

Ritten van je huis naar kantoor zijn echter geen zakelijke ritten, maar woon-werkverkeer (= privérit).

 

Verzekeringskosten etc mag je niet apart opvoeren als kosten, omdat deze kosten al verdisconteerd zitten in het km-tarief.

 

Voor de BTW is het misschien verstandiger zoveel mogelijk in NL te tanken. Van de Nederlandse BTW op brandstof en onderhoudskosten mag je 75% terugvorderen.

 

Van de Belgische BTW op autokosten kun je maximaal 50% terugkrijgen. Bovendien kan de Belgische BTW niet verrekend worden met de Nederlandse BTW-aangifte, maar moet je hiervoor een apart verzoek indienen

 

Odeon

Link naar reactie
  • 0

Thanks voor het duidelijke antwoord; er is echter één ding wat ik niet goed begrijp:

 

Ik mag naast de 19 cent per kilometer ook nog eens die 75% BTW van de Nederlandse bonnen opvoeren?

Ik was onder de indruk dat dat niet meer kon wanneer je voor de 19 cent vergoeding ging?

 

En wat woon/werk verkeer betreft; Ik rij ook wel eens zakelijke ritten naar de groothandel of bijv. een beurs vanuit BE waarna ik daarna doorrij naar kantoor. Dan is het:

 

1) huis tot groothandel: 100km

2) groothandel tot kantoor 30km

3) kantoor -> huis 130km (terugreis)

 

Wat mag ik dan logischerwijs als zakelijk zien? Want ik kan mij voorstellen dat de Belastingdienst in dit voorbeeld verwacht

dat ik eerst prive naar kantoor rij en dan naar de groothandel. (dat zou overigens een omweg zijn)?

Link naar reactie
  • 0

Jeroen

 

Zie dat de IB en BTW wetgeving naast elkaar bestaan en niet overlappend zijn: column

 

groet

Joost

 

Dat geeft op zich wel een aparte situatie natuurlijk. Als je bijv voor 119 euro inc iets aan je auto laat repareren, zou je wel 14.25 euro aan voorbelasting kunnen terugvragen, maar komt het nettobedrag van 100 euro niet ten laste van je winst (cq inkomsten). Raar maar waar?

Link naar reactie
  • 0

Jeroen

 

Zie dat de IB en BTW wetgeving naast elkaar bestaan en niet overlappend zijn: column

 

groet

Joost

 

Dat geeft op zich wel een aparte situatie natuurlijk. Als je bijv voor 119 euro inc iets aan je auto laat repareren, zou je wel 14.25 euro aan voorbelasting kunnen terugvragen, maar komt het nettobedrag van 100 euro niet ten laste van je winst (cq inkomsten). Raar maar waar?

 

Ja, dat klopt. De €100 wordt geacht in de kilometervergoeding te zitten.

 

Link naar reactie
  • 1

 

Ritten van je huis naar kantoor zijn echter geen zakelijke ritten, maar woon-werkverkeer (= privérit).

 

 

Waarom ben je van mening dat dit niet zakelijk is, ik hanteer deze kilometers nl. wel altijd als zakelijk, cf. Elseviers almanak.

 

Vanmorgen even overleg gehad met de collega's. Je hebt gelijk. Woon-werk verkeer mag meegerekend worden als zakelijke kilometers :-[.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 156 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.