• 0

Werkkostenregeling

Goedendag,

 

Vanaf 2011 wordt de Werkkostenregeling 2011 van kracht. Hierin worden de regels voor onkostenvergoedingen vereenvoudigd, wat op zich een goede zaak is. Ik heb begrepen dat 1,4% van het fiscaal loon gebruikt mag worden voor fiscaal vriendelijke vergoedingen en vergoedingen hierboven worden met 80% belast.

(meer informatie: http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/loonheffingen/werkkostenregeling/)

 

Aangezien ik een bedrijf heb in kerstpakketten is het voor ons wel van belang of er voldoende budget overblijft om te investeren in een kerstpakket. Als ik uitga van een gemiddeld loon van €35.000 dan zou dit betekenen dat €490 per mdw aan vergoedingen uitgekeerd mag worden, zonder extra belasting. Uiteraard zal dit van bedrijf tot bedrijf verschillen.

 

Zijn er toch mensen die iets algemeens kunnen zeggen of bedrijven met deze 1,4% uitkomen, of dat dit sowieso al een veel te krap 'budget' is? Wat geeft een bedrijf gemiddeld uit aan onkostenvergoedingen?

 

Iemand enig idee?

 

Bedankt alvast!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als ik uitga van een gemiddeld loon van €35.000 dan zou dit betekenen dat €490 per mdw aan vergoedingen uitgekeerd mag worden, zonder extra belasting. Uiteraard zal dit van bedrijf tot bedrijf verschillen.

 

Zijn er toch mensen die iets algemeens kunnen zeggen of bedrijven met deze 1,4% uitkomen, of dat dit sowieso al een veel te krap 'budget' is? Wat geeft een bedrijf gemiddeld uit aan onkostenvergoedingen?

Als je 4 parttimers in dienst hebt die samen 35000,-- verdienen wordt het 122,50 per persoon. Je kunt dus flinke verschillen per bedrijf krijgen. Beetje jammer dat ze daar geen rekening mee gehouden hebben.

 

www.cijfermanager.nl

Link naar reactie
  • 0

 

Zijn er toch mensen die iets algemeens kunnen zeggen of bedrijven met deze 1,4% uitkomen, of dat dit sowieso al een veel te krap 'budget' is? Wat geeft een bedrijf gemiddeld uit aan onkostenvergoedingen?

 

Ik denk niet dat dit mogelijk is.

 

Het enige wat vast staat is dat bij jouw voorbeeld de vrije ruimte € 1960,- per jaar is. Hoe de werkgever dit nu al heeft geregeld is niet duidelijk. Er zullen werkgevers zijn die eronder komen er zullen ook werkgevers zijn die hier niet genoeg aan hebben.

 

Iedere werkgever zal eerst moeten gaan kijken of de huidige situatie gunstiger dan wel ongunstiger is dan de nieuwe regeling, om daar vervolgens een beleid op te gaan voeren, ik persoonlijk denk wel dat kerstpaketten een beetje kind van de rekening gaan worden, en als sluitpost gaan dienen ingeval er nog ruimte is binnen de werkkostenregeling.

 

Overigens hoef je je hier toch pas volgend jaar mee bezig te houden, dit jaar is het nog zoals het is, hoe het volgend jaar gaat worden is wellicht handiger om de vraag in juni 2011 nog eens te stellen, ik neem aan dat veel werkgevers nu nog aan het beoordelen zijn wat gunstiger is.

 

groet

erik

 

Link naar reactie
  • 0

bijna Martien,

 

De werkkostenregeling werkt niet per medewerker maar over de totale loonsom. Iemand kan dus ook kiezen om de gehele belastingvrije vergoeding aan 1 werknemer uit te keren ;)

Enne, volgens mij schreef TS dat het om 35K gemiddeld loon ging en dan 4 werknemers. ::)

 

Hoe zit het dan met het gebruikelijkheidsvereiste?

 

(Samengevat komt het op het volgende neer. De omvang van de aangewezen vergoedingen mag niet dan 30% (= in belangrijke mate) afwijken van wat "gebruikelijk" is. Wat gebruikelijk is, weet niemand en hetgeen (on)gebruikelijk was, kan dat onder de werkkostenregeling niet meer zijn. De bewijslast dat iets meer dan 30% afwijkt van wat gebruikelijk is ligt bij de inspecteur. Bron: http://werkkostenregeling.net/misbruik.php)

Link naar reactie
  • 0

Overigens hoef je je hier toch pas volgend jaar mee bezig te houden, dit jaar is het nog zoals het is, hoe het volgend jaar gaat worden is wellicht handiger om de vraag in juni 2011 nog eens te stellen, ik neem aan dat veel werkgevers nu nog aan het beoordelen zijn wat gunstiger is.

 

Dat is niet bepaald verstandig. Als je onder het overgangsrecht kiest voor toepassing van de oude regeling, kun je daar nog wel mee weg komen. Als je per 1 januari 2011 gebruik wilt maken van de nieuwe regeling, kun je maar beter zorgen dat je je zaken voor die tijd op orde hebt. Denk dan aan arbeidsovereenkomsten die wellicht moeten worden aangepast en personeelshandboeken/afspraken over vergoedingen die niet meer up to date zijn. De invoering van deze regeling geeft geen wettelijke grondslag om afspraken zomaar eenzijdig aan te passen als de werknemer er door die aanpassing op achteruit gaat en zeker niet met terugwerkende kracht: de fiscale regeling is geen verbod om méér te betalen, maar leidt ertoe dat je eindheffing toe moet passen op eventuele bovenmatige vergoedingen.

 

Dus nu tijd voor actie!

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

 

[knip] Dat is niet bepaald verstandig. Als je onder het overgangsrecht kiest voor toepassing van de oude regeling, kun je daar nog wel mee weg komen. Als je per 1 januari 2011 gebruik wilt maken van de nieuwe regeling, kun je maar beter zorgen dat je je zaken voor die tijd op orde hebt. Denk dan aan arbeidsovereenkomsten die wellicht moeten worden aangepast en personeelshandboeken/afspraken over vergoedingen die niet meer up to date zijn. De invoering van deze regeling geeft geen wettelijke grondslag om afspraken zomaar eenzijdig aan te passen als de werknemer er door die aanpassing op achteruit gaat en zeker niet met terugwerkende kracht: de fiscale regeling is geen verbod om méér te betalen, maar leidt ertoe dat je eindheffing toe moet passen op eventuele bovenmatige vergoedingen.

 

Dus nu tijd voor actie!

 

Het feit dat de werkkostenregeling tot en met 2013 een keuze regeling is en het feit dat jij noemt dat arbeidsovereenkomsten niet eenzijdig gewijzigd gaan worden doet mij vermoeden dat in 2011 nog heel weinig bedrijven gebruik zullen maken van de werkkostenregeling. Ik denk dat dat ook een bewuste keuze is om die invoering zo te spreiden waardoor de sociale partners de gelegenheid hebben het in de eerstvolgende CAO te verwerken en om andere ondernemers (zonder CAO) de kans te geven te wennen aan de nieuwe regels en door de praktijk te laten uitvinden hoe het ingepast kan worden.

 

Zoals met elke (ingrijpende) wijziging moet een deel van de regeling zich vormen in de praktijk, dus 2011 wart indat opzicht een pilot jaar.. er zullen ongetwijfeld een aantal aanpassingen op de regels worden doorgevoerd.

 

Persoonlijk denk ik wel dat de nieuwe regeling uiteindelijk een vooruitgang zal zijn omdat er minder op werknemer niveau moet worden bijgehouden.

Link naar reactie
  • 0

Roel, jij weet best hoe het zit ;)

Op administratie- en controleniveau zou het een verbetering moeten zijn. Looncontroles leiden nu vaak tot uitgebreide discussies over (vaste) kostenvergoedingen die slecht onderbouwd zijn. Dat zou straks over moeten zijn, ware het niet dat er behoorlijk wat uitzonderingen zijn, die straks feitelijk gewoon volgens de oude manier worden belast.

 

Het is belangrijk om na te gaan wat de beste keuze is, zowel vanuit administratief als vanuit fiscaal oogpunt. Dat kan nu al, op basis van de huidige vergoedingen en salarissen. Daarvoor hoef je echt niet te wachten tot volgend jaar. De overgangsregeling is formeel ingevoerd in verband met de langlopende CAO's, maar oorspronkelijk was er geen overgangsregeling, totdat de markt riep van dat gaan we nooit redden (ondanks dat de wet al eind 2009 is ingevoerd en men dus al een jaar heeft gehad om zich voor te bereiden, zonder rekening houden met het voortraject). Maar zelfs tot voor kort (en misschien nog steeds wel) werden er nieuwe CAO's afgesloten waarin geen rekening is gehouden met de werkkostenregeling. "Het geldt pas vanaf 2011, dus waarom zouden we er nu al naar kijken," is een vaak gehoorde reactie. Ik ben benieuwd hoeveel problemen er in 2014 gaan ontstaan! :(

 

;) Af en toe kun je beter iemand even wakker schudden. Zeker met dit soort dingen, waarbij de algemene gedachte is dat het ook straks nog wel te regelen is. Op het laatste moment regelen kan echter duur uitvallen, vandaar.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Overigens hoef je je hier toch pas volgend jaar mee bezig te houden, dit jaar is het nog zoals het is, hoe het volgend jaar gaat worden is wellicht handiger om de vraag in juni 2011 nog eens te stellen, ik neem aan dat veel werkgevers nu nog aan het beoordelen zijn wat gunstiger is.

 

Dat is niet bepaald verstandig. Als je onder het overgangsrecht kiest voor toepassing van de oude regeling, kun je daar nog wel mee weg komen. Als je per 1 januari 2011 gebruik wilt maken van de nieuwe regeling, kun je maar beter zorgen dat je je zaken voor die tijd op orde hebt. Denk dan aan arbeidsovereenkomsten die wellicht moeten worden aangepast en personeelshandboeken/afspraken over vergoedingen die niet meer up to date zijn. De invoering van deze regeling geeft geen wettelijke grondslag om afspraken zomaar eenzijdig aan te passen als de werknemer er door die aanpassing op achteruit gaat en zeker niet met terugwerkende kracht: de fiscale regeling is geen verbod om méér te betalen, maar leidt ertoe dat je eindheffing toe moet passen op eventuele bovenmatige vergoedingen.

 

Dus nu tijd voor actie!

 

Volgens mij ging het TS alleen om hoe werkgevers omgingen met budgetten ivm de verkoop van zijn kerstpaketten niet hoe hij voor eventueel personeel zijn zaakjes moet gaan regelen.

 

Mijn advies om terug te komen in juni had dus meer te maken met het feit dat er dan veel meer werkgevers zouden kunnen zeggen wat voor keuze ze voor 2011 hebben gemaakt en hoe dat voor ze heeft uitgepakt, of gaat uitpakken ivm eventuele budgetten voor kerstpaketten.

 

Wat ik persoonlijk vind, over waneer je moet gaan beoordelen staat daar los van.

Link naar reactie
  • 0

Als nog vrij "nieuwe" ondernemer die zo'n beetje nu personeel begint aan te nemen heb ik besloten maar meteen de Werkkostenregeling te omarmen, om te voorkomen dat ik straks de overgang weer moet maken naar een nieuw systeem. In de onderhandelingen met werknemers merk ik wel dat het een aanzienlijk nadeel is. Ik krijg geregeld te horen: "Ik krijg bij mijn huidige werkgever 90/110 euro vaste netto onkostenvergoeding". Als ik ze dan voorreken dat ze in de nieuwe werkkostenregeling blij mogen zijn met de helft (ik houd het simpel: iedereen 1,4% van fiscaal loon) moet dat natuurlijk gecompenseerd worden in de andere arbeidsvoorwaarden (salaris).

 

Mijn accountant raadde me derhalve aan toch de oude opzet te hanteren. Ik heb besloten dit niet te doen, puur omdat ik niet een hele administratieve aanpassing en bijbehorende onderhandelingen wilde over 3 jaar als ik dat nu kan vermijden. Bovendien gaf hij aan dat ik bij de oude opzet wel met een steekproef onder enkele werknemers (en ik heb er niet veel, dus dat zijn ze al snel allemaal als het er meerdere moeten zijn.. ;) ) moest aantonen dat een bedrag van 90/100/110 gemiddeld gerechtvaardigd was. Daar zat ik uiteraard ook niet op te wachten..

 

Twee vragen:

 

1) heb ik hier verstandig aan gedaan in jullie ogen?

2) zijn hier op het forum al andere 'early adaptors' van de WKR?

Link naar reactie
  • 0

Vanuit niet-fiscale overwegingen doe je er m.i. goed aan om in dit geval gelijk met de werkkostenregeling te starten. Het is namelijk niet zo makkelijk om arbeidsvoorwaarden ten nadele van de werknemer aan te passen, dus als je al weet dat die aanpassing er aan zit te komen, zou ik daar zeker al op inspelen. Overigens mag je natuurlijk ook meer geven, maar dan is het niet onbelast.

 

Bedenk echter wel dat er naast die 1,4% inmiddels een heel arsenaal aan extra, vrije vergoedingen te betalen. In de Tweede Kamer wordt overigens nog druk gesproken over welke extra vrijstellingen er nu wel of niet moeten komen (varierend van de fiets van Kamerlid Aptroot tot en met de opmerking "wij vragen de vrouw van de zeeman -- die heeft immers in elke haven een andere vrouw, nemen wij aan -- om vooraf voor zo'n zestig dagen aan boterhammen te smeren en om die netjes in broodtrommeltjes te doen" - bron (.doc) voor de liefhebber), dus er kan nog het een en ander wijzigen. Daar kun je nog wel wat mee doen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Deze regeling heeft, ook voor de nieuwe werkgever die meteen kiest zeker een aantal voordelen op het arbeidsrechtelijke vlak, mits hij niet te maken heeft met CAO bepalingen die een hogere vergoeding geven dan de ruimte van 1,4% over de fiscale loonsom.

en daar zit ook meteen het venijn voor de nieuwe werkgever. hij MOET kijken naar het loon van het loontijdvak in 2011 en daarop de 1,4% loslaten. Zijn de vergoedingen bovenmatig, dan moet hij het meerdere met 80% belasten en kan daar in een volgend loontijdvak niet op terugkomen.

Een bestaande werkgever kan gebruik maken van een schatting over het loon 2010 en definitief afrekenen aan het eind van 2011.

Het is dus voor nieuwe werkgever heel belangrijk de afspraken dan ook zodanig te maken (als dat kan) dat je onder de 1,4% regeling van het fiscale maand/4-wekenloon blijft.

Tenslotte zorg dat je je administratie voor 2011 zodanig aanpast dat je de vergoedingen en verstrekkingen gemakkelijk bij elkaar hebt, zodat je eind 2011 opnieuw kan kijken welke regeling gunstiger is "oud of nieuw".

 

Iedereen succes nu en in de toekomst met de uitvoering van deze "vereenvoudiging"

Fred Londema - Administratiekantoor Frelo

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

Ik zie iedereen hier praten over 1,4% vrije ruimte, maar dat is toch al verhoogd naar 1,5%?

 

Er is inderdaad wat verwarring. Het juiste percentage is 1,4% berekend over het fiscale loon (kolom 14 van de loonstaat).

mogelijkheid 1 is 1,4% over het loon 2010 en definitief afrekenen op basis van het loon 2011 in de aangifte januari 2012

mogelijkheid 2 is 1,4% over 1/12 van het loon 2010 en definitief afrekenen op basis van het loon 2011 in de aangifte januari 2012

mogelijkheid 3 (die dus verplicht is voor ondernemers die in 2011 starten en kiezen voor de WKR) loon per loontijdvak 2011 en geen herekeningsmogelijk over eerdere tijdvakken (de ongunstigste regeling).

Wel mag een startende ondernemer in 2011 kiezen voor de oude regeling en dan in 2012 kiezen voor de nieuwe regeling en dan zijn ook opties 1 en 2 dus mogelijk.

 

Dan nog even een korte opmerking over wat een werkplek is. De werkplek is de plaats waar arbeid wordt verricht EN de arbo regelingen moet van toepassing zijn. Een werkplek in de eigen woning voldoet dus NIET aan de regeling voor een werkplek. Dit is dus, zeker voor nogal wat Dga's van eenmans BV's het toepassen van deze regeling.

 

voor de intermediairs zijn er een aantal bijeenkomsten geweest. De presentaties komen binnenkort op de website van de belastingdienst te, inclusief de vragen en antwoorden uit de diverse sessies.

 

Nogmaals iedereen succes Fred Londema

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

Beste Fred,

 

Dan nog even een korte opmerking over wat een werkplek is. De werkplek is de plaats waar arbeid wordt verricht EN de arbo regelingen [/b]moet van toepassing zijn. Een werkplek in de eigen woning voldoet dus NIET aan de regeling voor een werkplek. Dit is dus, zeker voor nogal wat Dga's van eenmans BV's het toepassen van deze regeling.

Ik weet niet precies wat je hiermee bedoelt aan te geven, maar voor de zekerheid even een paar opmerkingen.

Binnen de WKR gelden een aantal nihilwaarderingen, dus dat zijn zaken die wel vallen binnen de 1,4% vrije ruimte, maar waarvan de waarde op nul gesteld wordt. Faciliteiten die achterblijven op de werkplek vallen onder de nihil-waarderingen. Om als werkplek te kwalificeren gelden 2 voorwaarden, er moet arbeid verricht worden en de arbo moet van toepassing zijn. De werplek thuis (in zijn algemeenheid) is uitgezonderd van deze nihil-waardering.

Een uitzondering op deze uitzondering vormt weer het arbomeubilair op de werkplek thuis, deze kosten vallen weer onder de algemene nihil-waardering die voor arboverstrekkingen geldt. Daar valt ook het arbomeubilair van de werkplek van de DGA thuis onder. Dit laatste is nadrukkelijk als zodanig medegedeeld op de intermediairdagen.

 

De kosten van de werplek thuis van de DGA kunnen uiteraard wel belastingvrij vergoed worden binnen de 1,4% vrije ruimte van de WKR, zolang de gebruikelijkheidstoets doorstaan kan worden.

 

Groeten,

 

Louis

www.visservaneck.nl.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 232 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.