• 0

copyrights voor muziek

Hallo allemaal.

 

Allereerst de beste wensen voor 2004,

 

Ik ben een muzikant die op mijn eigen site, eigen composities laat horen.

Natuurlijk wil ik wel graag dat de rechten hiervan goed geregeld zijn.

Ik weet dat ik automatisch het auteursrecht heb, maar aangezien ik zeer veel bezoekers van buiten europa krijg weet ik niet of het nederlandse auteursrecht nog enig invloed heeft. Ik zie wel eens bij cd's staan dat muzikanten een soort bedrijfje hebben, er staat dan bijv:

All songs published by Queen Music ( of iets dergelijks ), kan iemand mij vertellen wat het nut van zoiets is ?? andere info over het veilig stellen van mijn muziek is ook zeer welkom

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik ben een muzikant die op mijn eigen site, eigen composities laat horen.

Natuurlijk wil ik wel graag dat de rechten hiervan goed geregeld zijn.

Uitgebreid advies hierover vind je op

Ik weet dat ik automatisch het auteursrecht heb, maar aangezien ik zeer veel bezoekers van buiten europa krijg weet ik niet of het nederlandse auteursrecht nog enig invloed heeft.

Auteursrecht wordt internationaal in vrijwel alle landen ter wereld erkend, op basis van de Berner Conventie. Zie

http://www.iusmentis.com/auteursrecht/spoedcursus/

 

Ik zie wel eens bij cd's staan dat muzikanten een soort bedrijfje hebben, er staat dan bijv:

All songs published by Queen Music ( of iets dergelijks ), kan iemand mij vertellen wat het nut van zoiets is ?? andere info over het veilig stellen van mijn muziek is ook zeer welkom

Het maakt in principe geen verschil of de rechten bij een bedrijf of bij een natuurlijk persoon liggen. In de muziek-industrie is het gebruikelijk dat artiesten hun rechten aan de platenmaatschappij afstaan, daarom zie je meestal bedrijven als rechthebbende vermeld. Ook is het handiger als je internationaal wilt opereren, omdat je als bedrijf makkelijker een vertegenwoordiger naar de VS kunt sturen die namens het bedrijf een licentie-contract kan afsluiten.

 

Groeten,

 

Arnoud

 

--

Speaking only for myself.

Link naar reactie
  • 0

zover is duidelijk :)

 

maar hoe kan ik de copyrights het beste laten registreren :

 

Via een notaris ( liijkt me nogal duur voor een arme muzikant :( )

Via het belastingkantoor,

via een aangetekend pakketje naar mezelf ( poormans copyright )

Of is de daum waarop ik mijn liedjes up-load ook al goed ( er wordt namelijk een automatisch logfile inclusief datum en tijd aangemaakt )

Link naar reactie
  • 0

maar hoe kan ik de copyrights het beste laten registreren :

Dat is niet verplicht. Als je je werk uitbrengt, wordt aangenomen dat degene wiens naam er op staat, de auteursrechthebbende is. Zorg er dus voor dat op je CD'tjes duidelijk staat dat het auteursrecht bij jou ligt, en je hebt keurig bewijs.

 

In een andere draad hier is al een hoop gezegd over nut en onnut van dateringsdiensten.

 

Ik heb nog nooit gehoord van zaken die gewonnen zijn door een aan jezelf geadresseerde envelop. Het komt regelmatig naar voren in juridische nieuwsgroepen, maar ik heb het idee dat het een typisch broodje aap verhaal is...

 

Groeten,

 

Arnoud

 

 

--

Speaking only for myself.

Link naar reactie
  • 0

Dank je voor je reacties.

 

In diverse internationale muziekanten forums waar ik in zit, adviseren ze om toch te laen registreren.In geval van problemen kun je aantonen dat je op een bepaalde datum een nummer geschreven had.

Aangezien ik geen cd's vekoop zal ik het maar op mijn site zetten :)

Link naar reactie
  • 0
In diverse internationale muziekanten forums waar ik in zit, adviseren ze om toch te laen registreren.In geval van problemen kun je aantonen dat je op een bepaalde datum een nummer geschreven had.

Het kan. Ik heb alleen nog nooit gehoord van een geval waarin zo'n registratie de doorslag gaf.

 

Wat je in rechtszaken wel ziet, zijn de schetsen, voorontwerpen en eerste versies. Als je dat hebt, heb je het waarschijnlijk ook echt zelf gemaakt, is de gedachte.

 

Groeten,

 

Arnoud

 

--

Speaking only for myself.

Link naar reactie
  • 0

Niet panisch zijn. Zorg er gewoon voor dat iedereen die download weet en terug kan vinden dat jij de auteur bent; bijvoorbeeld vul bij artiest in 'copyright Ad | www.ad-copy.nl' of zoiets creatiefs. Dan werkt het als een soort reclame. Vergeet niet dat de verspreiding van je muziek erg belangrijk voor je is.

Pim de Bokx

www.pioneerz.com | managing the risk to dramatically improve

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 226 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.