• 0

Samenwerkingsovereenkomst met een payroll bedrijf.

Ik ben in overleg met een bedrijf dat graag onze payroll wil gaan doen. Nu staat er een contractsduur van 2 jaar in, in deze 2 jaar moet ik al mijn payroll betalingen bij hun onderbrengen. Er staat geen boete clausule in.

 

Ik heb hier weinig trek in, als het bedrijf mji niet bevalt wil ik weg kunnen.

 

Is dit een gebruikelijke punt in de overeenkomsten?

 

Opdrachtgever zal gedurende de looptijd van deze overeenkomst alle bij opdrachtgever voorkomende payroll

werkzaamheden als beschreven in deze overeenkomst ten behoeve van de bij opdrachtgever werkzame

medewerkers laten uitvoeren door *.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb er (nog) geen ervaring mee maar ben wel met onderzoek bezig of payroll voor ons interessant is. M.i. is een verplichte contractduur van 2 jaar absurd. Zelf geef je aan dat je hier niet voor wenst te kiezen.

 

Mijn stelling in dit soort zaken is: Bij twijfel, niet doen!

 

Ik heb in het (ook recente) verleden te vaak dat gevoel genegeerd en dat heeft me te veel hoofdpijn gekost. Heb je geen offertes opgevraagd bij andere payroll bedrijven?

Link naar reactie
  • 0

Ja heb er een aantal liggen, maar deze was het best gecertificeerd en gaf ook nog eens een goede prijs een factor van 1.55 voor scholieren/studenten.

KLonk allemaal erg goed, totdat ik de overeenkomst las. In de Alg voorwaarden kwam ik ook nog wat rare dingen tegen.

 

Zo mag ik personeel niet zelf aannemen:

 

Artikel 15: Aangaan rechtstreekse arbeidsverhouding

a) Zolang de opdracht niet door rechtsgeldige opzegging is geëindigd, is de opdrachtgever niet

gerechtigd (al dan niet aanvullend op de payroll-overeenkomst) een rechtstreeks

dienstverband aan de te gaan met de werknemer.

b) In geval dat opdrachtgever en de medewerker een rechtstreeks dienstverband willen

aangaan in plaats van de payroll overeenkomst, zal * medewerking verlenen

aan het tussentijds beëindigen van de opdracht indien en voor zover:

het verzoek tot het tussentijds beëindigingen van de opdracht plaatsvindt op verzoek

van zowel de opdrachtgever als de medewerker en;

* uiterlijk 10 dagen vóór de beoogde ingangsdatum van het

rechtstreekse dienstverband schriftelijk wordt geïnformeerd en;

de opdrachtgever een, voor beëindiging van de opdracht te betalen, vergoeding

betaalt gelijk aan de vergoeding als bedoeld in artikel 8 f) van deze algemene

voorwaarden.

c) De opdrachtgever is niet gerechtigd na het einde van de opdracht een rechtstreeks

dienstverband met de werknemer aan te gaan indien de opdracht op initiatief van * is beëindigd.

 

Ook hun stuk over automatische incasso vind ik raar:

Artikel 29: Automatische incasso

a) Op eerste verzoek van * draagt de opdrachtgever zorg voor betaling middels

automatische incasso. De opdrachtgever is alsdan gehouden een zodanig saldo op de

betreffende rekening aan te houden, zodat de verschuldigde bedragen middels incasso ook

daadwerkelijk kunnen worden afgeschreven.

b) Door verstrekking van een machtiging tot automatische incasso verplicht de opdrachtgever

zich af te zien van terugboeking, storneren of het op andere wijze ongedaan maken van

incassering door *.

c) Gaat een opdrachtgever in weerwil van het vorenstaande toch over tot terugboeking,

storneren of het ongedaan maken van een automatische incassering door *,

dan is zij dientengevolge in verzuim en is zij verplicht alle schade die dientengevolge zijdens

* ontstaat te vergoeden. Die schadevergoeding wordt vastgesteld op minimaal

€ 150,00 per dag onverminderd het recht volledige schadevergoeding te vorderen indien de

schade meer bedraagt dan genoemd minimum.

 

terwijl eerder wordt gesproken van 14 dagen betalingstermijn, waarbij men minimaal 500 euro in rekening brengt bij het niet op tijd betalen zonder een ingebrekenstelling.

Bij niet betaling binnen de termijn als genoemd in artikel 26 b) is * zonder

nadere ingebrekestelling gerechtigd alle kosten van incasso, waaronder begrepen de

volledige kosten van rechtsbijstand, zowel in als buiten rechte — door wie dan ook verleend

— bij de opdrachtgever in rekening te brengen. De vergoeding ter zake van

buitengerechtelijke kosten worden gefixeerd op 15% van de verschuldigde hoofdsom

nclusief rente met een minimum van € 500,- per vordering. Deze vergoeding zal steeds,

zodra rechtsbijstand door * is ingeroepen respectievelijk de vordering door

* ter incasso uit handen is gegeven, zonder enig nader bewijs in rekening

worden gebracht en door de opdrachtgever verschuldigd zijn.

 

 

IS er trouwens een manier om dit soort voorwaardes door te nemen met iemand met meer verstand van dit soort zaken, zonder een advocaat te moeten inhuren?

Mijn rechtsbijstand ondersteunt dit niet.

Link naar reactie
  • 0

Ik vind het ook een erg vreemde gang van zaken.

Ik werk al 3 jaar uitsluitend met payroll en in die 3 jaar heb ik gebruik gemaakt van 2 verschillende payroll-bedrijven.

Bij geen van die 2 hebben ze zo'n voorwaarden, anders zou ik ook nooit met hen in zee zijn gegaan!

Ik kon bij beide bedrijven op elk moment de samenwerking stopzetten, zonder gevolgen.

Ik zou zelf ook nooit akkoord gaan met hun artikel 15! Bij een uitzendkantoor vind ik dit normaal, maar bij payroll???

 

Ook over de automatische incasso: als je hier niks voor voelt, dan zou ik dat niet doen.

Ik betaal ook niet via automatische incasso, en dit is bij beide bedrijven nooit een issue geweest.

 

Zoals Astron al aangaf: bij twijfel niet doen!

Er zijn zat payroll-bedrijven en er zijn er genoeg die betrouwbaar zijn en er 'normale' Algemene Voorwaarden op nahouden.

 

Tip: Maak een lijstje van voorwaarden die jij belangrijk vindt als je in zee gaat met een payroll-bedrijf. Nodig vervolgens enkele bedrijven uit voor een persoonlijk gesprek, zodat je face-to-face kan praten over wat je wil en niet wil. Dan kun je uiteindelijk degene kiezen waar je én een goed gevoel bij hebt én die je als klant tegemoet wil komen.

De doorslag voor mijn keuze was (uiteraard ;) ) de prijs én het feit dat de accountmanager écht interesse toonde in mijn bedrijf en mij tegemoet wou komen in mijn 'eisen' (betalingstermijn e.d.).

 

Veel succes!

 

Link naar reactie
  • 0

Ik schrik even want ik had je gepb-ed over eentje, dit is toch wel een andere hoop ik? De prijs is niet absurd laag, ik had zelf 3 gevonden met ongeveer dezelfde prijzen. Ik had gevraagd hoe het zit als ik de persoon uiteindelijk rechtstreeks bij me in dienst wil hebben en dat kon enig moment zonder enige gevolgen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 254 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.