• 0

holdingstructuur

Beste lezers,

 

Vorig jaar is mijn EMZ omgezet in een BV met holding structuur. Ik heb een adviseur ingehuurd en de holding opgestart. Mij werd geadviseerd om de volgende opzet de maken.

 

Holding

|

OG bv

|

werk bv

 

Je ziet het goed de OG bv zit tussen de holding en de werk bv.

Nu blijkt achteraf dat dit erg dom was. De bv is opgericht met als doel risico afdekking op claims. Echter inventaris, auto, enz zitten allemaal in de werk bv en mijn kantoor in de OG bv met alles risico's van dien.

Ik krijg nu veel adviezen: "Je kunt niet rechtstreeks van de werk bv naar de holding management fee boeken" "Deze constructie is zeer gevaarlijk", enz.

Wat is nu waar en wat vinden jullie van deze constructie?

 

Alvast bedankt

Peter

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Wellicht mijn beperkte kennis, maar ik vind het een prima constructie.

Voordeel hiervan is dat je op enig moment de werk bv kan verkopen met een nog geldig huurovereenkomst tussen werk bv en og bv. De og bv kan dan in bezit van beheer bv blijven.

 

De management fee volgt een managementovereenkomst, daar zie ik geen enkel probleem in dat er een stap tussen zit.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie.

Het probleem zou hem zitten in het feit dat als er een claim komt op de werk bv, men gaat doorgaat procederen om slecht bestuur aannemelijk te maken en zo beslag op het kantoor laat leggen.

Is het normaal dat alle activa op de werk bv blijft staan?

 

groet Peter

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Peter

 

Als er een claim komt dan is het nog maar zeer de vraag of er wel een reden is om onbehoorlijk bestuur te claimen!

 

Heel kort door de bocht:

Aansprakelijkheid die volgt uit gewone bedrijfsvoering:

Als er schadeclaim of een opeisbare schuld de werk BV in de problemen brengt, dan is dat doorgaans geen grond voor onbehoorlijk bestuur. De problemen komen voort uit de gewone werkzaamheden van de BV. De aansprakelijkheid houdt doorgaans op bij de werk BV zelf.

Aansprakelijkheid wegens onbehoorlijk bestuur:

Verzaak je je taken als bestuurder, dan kan wel verhaal gezocht worden bij de BV´s boven de werk BV of zelfs privé. Hieronder vallen zaken als: te laat deponeren bij de KvK, belastingen onbetaald laten, bepalingen in de statuten van de BV niet naleven, etc.

 

Zo ver komt het vaak niet. Wel heeft o.a. de fiscus een makkelijkere ingang naar onbehoorlijk bestuur omdat bij hen het 'vermoeden' van onbehoorlijk bestuur al ontstaat als je te laat (buiten 2 weken) meldt dat de BV de belastingen niet meer kan voldoen (melding betalingsonmacht). Uiteraard kun je een dergelijk vermoeden weer trachten te weerleggen.

 

Voor de gangbare bedrijfsvoering is het zaak dat je goede algemene voorwaarden hanteert i.c.m. met een beroeps/bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering.

 

groet en succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie. Ik heb tot nu toe altijd op mijn accountant en adviseur vertrouwd, maar dat brokkelt af. Vandaar dat ik zelf bezig ben te onderzoeken hoe en wat.

Ik heb goede voorwaarden en een aanspraakelijkheidsverzekering die maar weinig dekt trouwens. Onbehoorljk bestuur is dus ook een zaak van een boekhouder die op tijd zijn spullen klaar heeft. Daar wringt de schoen.

 

groet Peter

 

Link naar reactie
  • 0
Onbehoorljk bestuur is dus ook een zaak van een boekhouder die op tijd zijn spullen klaar heeft. Daar wringt de schoen.

Nee sorry, dat gaat er bij mij niet in. Je hebt na afsluiting boekjaar 13 maanden de tijd om je stukken te deponeren. Als het een boekhouder niet lukt om die info binnen 13 maanden af te ronden is dat in in misschien 5% van de situaties omdat het een ongelofelijke kluns is, die je direct morgen moet vervangen - en uiteraard aansprakelijk stellen voor eventuele schade. In de overige 95% is sprake van niet volledig en/of niet tijdig aanleveren van de gegevens van de klant aan de boekhouder.

 

en een aanspraakelijkheidsverzekering die maar weinig dekt trouwens

Waar ligt dat aan? Aan het advies of aan extreem risicovolle activiteiten? Die laatste zijn doorgaans alsnog wel verzekerbaar, alleen hangt er dan een stevig(er) prijskaartje aan.

Half verzekeren lijkt me sowieso de slechtst mogelijke optie: wel premie betalen, geen dekking van schade.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik werk als arbeidsdeskundige en mensen stappen steeds vaker naar een rechter en zeker in deze tijd. Dat risico is niet af te dekken.

 

Mijn boekhouder heeft zelfs nog geen aangifte IB2008 gedaan. Toen was het nog een EMZ... Loonstrookjes komen altijd een maand te laat. Weer geen vakantiegeld er bij op, enz. Om een beetje een beeld te geven.

Het leuke is dat ik al deze shit die zij veroorzaken op een rekening krijg gepresenteerd als extra uurtjes. Vrijdag komt er een nieuw boekhouder langs.

Zij hebben me ook met de bv constructie opgezadeld. Vind de kosten nogal hoog. 1 bv was genoeg geweest en die OG had al helemaal niet gemoeten is mijn idee. Kom nooit meer van die bv af.

Link naar reactie
  • 0
Ik werk als arbeidsdeskundige en mensen stappen steeds vaker naar een rechter en zeker in deze tijd. Dat risico is niet af te dekken.

Vreemd ::), één van de marktleiders op beroepsaansprakelijkheidgebied (zowel in Nederland als wereldwijd) heeft juist een bedrijfs-en beroepsaansprakelijkheidsverzekering speciaal voor arbeidsdeskundigen met een uitgebreide dekking zonder foutenbegrip. Niet alleen zijn de juridische kosten gedekt, maar er is zelfs ook een compensatieregeling voor de dagen waarop je aanwezigheid als getuige in de rechtbank is vereist als gevolg van een gedekte oorzaak.

 

Ben je door deze verzekeraar afgewezen om een of andere reden?

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Dat is vervelend. Ik heb het laten uitzoeken omdat ik hier niet zo in thuis ben.

Alleen over arbeidsongeschiktheidsverzekeringen en verzuimverzekeringen weet ik wel redelijk veel.

Ik zal eens kijken. Bedankt.

Was goedkoper geweest dan al die bv's waarschijnlijk.

 

Link naar reactie
  • 0

Tja, ik heb dit afgedekt met een bv. Om nu ook nog eens een uitgebreide verzekering er naast te nemen...

De lasten van de bv wegen al erg zwaar.

Maar mooi om te weten dat het er wel is. Zit helaas aan de bv structuur vast vanwege de OG bv.

Bedankt voor jullie antwoorden.

Link naar reactie
  • 1

De structuur komt mij zeker niet ongebruikelijk voor. Zeker niet in het kader van een eventuele bedrijfsopvolging in de toekomst, dan kun je kiezen of het pand wel of niet mee gaat naar de overnemen. De extra BV kost doorgaans niet zoveel, want er gebeurt niet zoveel mee. Er zit 1 pand in dat binnen de groep verhuurd wordt, dus administratief stelt het niet zoveel voor. Voor de vennootschapsbelasting zal er een fiscale eenheid zijn, zodat die BV niet eens wordt gezien.

 

De OG-BV is overigens heel eenvoudig en zonder belastingheffing weg te fuseren, ik zou het pand dan wel in de holding stoppen en niet in de werkmij. Dan heb je de bij mijn weten meest voorkomende situatie. Een terugkeer van de hele onderneming naar de IB (eenmanszaak) is ook (fiscaal gefacilieerd) mogelijk, als je dat wil. Beide opties kosten uiteraard (eenmalig) wat aan advisering en uitvoering, dus je zal wel moeten beoordelen of die kosten tegen de (uitgesmeerde) baten opwegen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie.

 

De holding BV heeft mij aan administratie 1800 euro gekost en daar komen de oprichtingskosten, notariskosten en adviseurskosten voor het geheel nog bij.

 

Ik heb overwogen de holding weg te halen omdat ik had begrepen dat ik overdrachtsbelasting moet betalen als het onroerendgoed naar een andere bv gaat (de holding) Klopt dat?

 

Een geruisloze terugkeer naar EMZ is mij ook geadviseerd, maar daar zitten ook weer hoge kosten aan en moet nog bijkomen van de vorige.

 

Ik heb het wel gehad met adviseurs. Ze adviseren alleen wat hen het meeste geld oplevert. Ik zal heel hard moeten werken om dit jaar het hoofd boven water te houden.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb het wel gehad met adviseurs. Ze adviseren alleen wat hen het meeste geld oplevert. Ik zal heel hard moeten werken om dit jaar het hoofd boven water te houden.

 

Grappig dat je dit stelt en toch de kennis van adviseurs zoekt op HL ;)

Zonder dollen, Ronaldinho (ook adviseur) stelt wel een mooie oplossing voor:

 

De OG-BV is overigens heel eenvoudig en zonder belastingheffing weg te fuseren, ik zou het pand dan wel in de holding stoppen en niet in de werkmij.

 

die ik niet zomaar negeren zou.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik heb overwogen de holding weg te halen omdat ik had begrepen dat ik overdrachtsbelasting moet betalen als het onroerendgoed naar een andere bv gaat (de holding) Klopt dat?

 

In de meeste gevallen is het veiliger, goedkoper en makkelijker om de middelste BV, dus de OG-BV, op te ruimen. Overdrachtsbelasting krijg je zonder problemen een vrijstelling voor, dat is een kwestie van 1 kruisje extra op de aangifte zetten. Wel zit je dan formeel nog 3 jaar aan de overblijvende structuur vast, maar in deze situatie zijn er meer dan genoeg mogelijkheden om daar geen last van te hebben.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

In eerste instantie vind ik dit helemaal geen slechte constructie, maar begrijp ik nu uit je verhaal dat je een ZZP'er bent?

 

Ik kom het meest tegen dat men de overige "dure" bedrijfsmiddelen zoals auto's ook in de tussenholding zet.

 

Een dergelijke constructie met 3 BV's is wellicht iets overdreven, dit zie je vaker bij twee vennoten. Één holding, met 2 personal holdings.

 

Een dergelijke constructie met 3 BV's is in mijn ogen helemaal overdreven als je ZZP'er bent.

 

Overigens vraag ik me ook af wat voor "claims" je je zoals zorgen overmaakt?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie.

Ik had een eenmanszaak ja. Nu dus zo'n holding. Draai erg goed daar niet van, maar vorig jaar dus niet.

Werknemers vechten hun ontslag steeds vaker aan en claimen daarbij grote bedragen. Die zouden ook wel eens mijn richting op kunnen komen. Vandaar een werk BV. Heb de kleine lettertjes van een aansprakelijkheid verzekering gelezen en daar wordt je niet vrolijk van. Die dekken helemaal niets als het er op aan komt. Vandaar.

Die holding en OG zijn mij een beetje aangepraat. (geadviseerd)

De auto, inboedel en hele meuk zit gewoon in de werkmij. Niet slim dacht ik zo, maar vertrouwde blindelings op de boekhouder en zijn schare adviseurs.

 

Groet Peter

Link naar reactie
  • 0
Heb de kleine lettertjes van een aansprakelijkheid verzekering gelezen en daar wordt je niet vrolijk van. Die dekken helemaal niets als het er op aan komt. Vandaar

 

Zolangzamerhand wordt dit vervelend. Ik snap je frustratie, maar ga geen onzin lopen verkopen. Je bent door een verkeerde adviseur een volkomen verkeerde verzekering aangepraat. Dat wil niet zeggen dat die verzekering inhoudelijk slecht is, het is gewoon het verkeerde product voor jou. Ik heb je aangegeven dat er voor jouw beroepsgroep wel passende producten zijn maar daar heb je verder geen interesse in omdat je de BV's al hebt. Prima, maar ga dan niet lopen klagen over deze verzekering: dat het het verkeerde product is is bekend, maar het is nu echt je eigen keuze - en van niemand anders - om dit verkeerde product te houden.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Inmiddels veel wijzer geworden (oa via dit forum) zou ik toch nog wat willen vragen.

Ik overweeg de holding geruisloos om te zetten naar een emz. De holding is in mei 2009 ruisend omgezet vanuit de emz.

Er is goodwill afgeschreven in 2009 en er is een lijfrentepolis vanuit de bv aangemaakt op mijn naam. Het OG zou zonder overdrachtsbelasting weer terug op mijn naam kunnen komen te staan.

Kan ik de holding wel geruisloos terug brengen? Zo ja, wat zouden de kosten van een dergelijke actie zijn?

 

Alvast bedankt voor jullie antwoord.

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Peter

 

De terugkeer uit de BV is fiscaal complex, zeker als daar OG in zit en lijfrente die van oude stakingswinst afkomt. Een alternatief zou zijn om de Holding BV te laten bestaan en de activa en passiva uit de dochter BV te verkopen aan een nieuwe eenmanszaak.

 

Hoe dan ook: er zal eerst goed geoordeeld moeten worden o.b.v. de cijfers van de BV en de voorgeschiedenis.

 

Qua advieskosten? Hangt heel erg af van de route die geadviseerd wordt. Activa/passiva transactie geeft wellicht € 1.500 tot € 3.000 aan advieskosten. Geruisloze terugkeer uit de BV zal veelal behoorlijk duurder uitpakken door alle fiscale voorwaarden waaraan voldaan moet worden.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoi Joost,

 

Bedankt voor je antwoord. Moet ik afrekenen als de activa en passiva weer terug naar een emz gaat?

Is het nou erg dom geweest om als zzp'er met een goedlopende zaak en een mooie winst een holdingstructuur aan te gaan?

Ik zal ooit nog een keer belasting moeten betalen over de lijfrentepolis en de rest als het weer naar prive moet.

Dus betaal ik toch dubbel belasting?

Ik heb 4 boekhouders bezocht en allen zeggen dat dit nooit zo had gemoeten. Mijn eerste idee was ook gewoon een bv naast de emz en de risicovolle taken vanuit de bv uitoefenen. Dat was toch veel beter geweest?

Dit jaar heb ik 1000 euro vennootschapsbelasting betaald, dus nauwelijks winst. Alles is via de holding ingebracht naar OG en werk bv. Verder niets bijzonders eigenlijk.

 

groet Peter

Link naar reactie
  • 0

Heeft u al een besparing op uw administratiekosten kunnen regelen.

Als ik enkele prijzen goed heb gezien, lijkt me dat zeer zeker goed mogelijk.

 

Naar mijn mening lijkt het me weggegooid werk om deze constructie weer overboord te gooien.

 

Ik doe de administratie weer even zelf. Zoveel nota's heb ik niet. 50 posten per kwartaal.

Vroeger deed ik de administratie ook altijd zelf en ik kan het nog steeds. Voor de jaarverslagen en VpB huur ik een accountant in.

Het is inderdaad zonde van het geld, maar ik wil niet nog een keer belasting betalen over een lijfrente uitkering terwijl ik dat al heb gedaan. Het is een behoorlijk bedrag.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb ze even genummerd:

 

1. als er stille reserves in de activa zitten, dan zal bij een activa/passiva transactie de BV de boekwinst moeten aangeven;

2. kan ik vanaf hier niet zeggen zonder de exacte feiten.

3. Waarom meen je al belasting betaald te hebben over de bij de BV bedongen lijfrente? Langs deze weg kan dubbele heffing niet optreden, mits de aangifte goed ingevuld zijn.

4. zie antwoord op 2

5. Tja, ook hieruit kan ik weinig opmaken. Is de onderneming dan veel slechter gaan lopen dan voor de inbreng in de BV?

 

groet

Joost

 

1. Moet ik afrekenen als de activa en passiva weer terug naar een emz gaat?

2. Is het nou erg dom geweest om als zzp'er met een goedlopende zaak en een mooie winst een holdingstructuur aan te gaan?

3. Ik zal ooit nog een keer belasting moeten betalen over de lijfrentepolis en de rest als het weer naar prive moet.

Dus betaal ik toch dubbel belasting?

4. Ik heb 4 boekhouders bezocht en allen zeggen dat dit nooit zo had gemoeten. Mijn eerste idee was ook gewoon een bv naast de emz en de risicovolle taken vanuit de bv uitoefenen. Dat was toch veel beter geweest?

5. Dit jaar heb ik 1000 euro vennootschapsbelasting betaald, dus nauwelijks winst. Alles is via de holding ingebracht naar OG en werk bv. Verder niets bijzonders eigenlijk.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 136 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.