• 0

Telefoon zowel zakelijk als prive gebruiken

Voordat ik begin: als het lijkt alsof ik niet gezocht heb is dat allerminst het geval. Ik heb de afgelopen dagen al een paar keer op HL gezocht naar een sluitend antwoord op mijn vraag, maar kon het niet vinden. Dat kan aan mij liggen natuurlijk ;)

 

Mijn situatie is volgens mij een situatie die tegenwoordig steeds meer voorkomt: ik heb 1 telefoonnummer, een 06 voor zowel zakelijk als privé gebruik. Dat vind ik zelf het prettigst, omdat ik in de tijd dat ik 2 nummers had nog wel eens zakelijk gebeld werd terwijl ik privé al aan de telefoon hing. Erg vervelend.

 

Het wordt nu echter tijd voor een nieuw abonnement en een nieuw toestel (het vorige is al twee maanden kapot) en dat alles wil ik graag zakelijk doen als dat kan. Vooral omdat mijn ervaring is dat je als zakelijke klant bij een helpdesk meestal meer gedaan krijgt. Maar ook omdat ik graag mijn telefoonkosten zou aftrekken.

 

Nu heb ik een nieuw toestel gevonden dat aan mijn eisen voldoet en een abonnement waarvoor hetzelfde geldt. Ik vraag me echter af wat de fiscale voorwaarden zijn: mag ik de telefoon los kopen en zowel privé als zakelijk gebruiken terwijl ik de kosten volledig aftrek? En hoe zit dat met het abonnement? De telefoon kost (excl. BTW) een kleine 400 euro en het abonnement zit rond de 16 euro per maand. Ik heb wel eens gehoord dat je minimaal 10% zakelijk moet bellen om alles volledig zakelijk af te trekken. Klopt dat? Dat haal ik makkelijk, maar moet je dat ook hard kunnen maken? En hoe?

 

Alvast bedankt.

Ruby on Rails fanaat

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

23 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hmmm ok, dat maakt het verhaal al een stuk minder aantrekkelijk. Privé kopen en afsluiten dus. Bedankt :)

Die conclusie snap ik niet helemaal..

Als je de telefoon zakelijk aanschaft, kan je de telefoon, het abonnement en de gesprekskosten aftrekken waarop je een correctie toepast op het privé gebruik. Die correctie op het privé gebruik geldt ook voor de BTW. Als je de telefoon privé aanschaft, kan je in principe alleen de zakelijke gesprekskosten aftrekken. (al wordt er hier en daar nog wel eens een oogje dichtgeknepen)

Marije Miggiels

ZaakM, Zelfstandig Administratie Advies Kantoor Miggiels te Den Bosch

Uw bedrijfsmatige administratie goed geregeld!

http://www.zaakm.nl

Link naar reactie
  • 0

Hmmm ok, dat maakt het verhaal al een stuk minder aantrekkelijk. Privé kopen en afsluiten dus. Bedankt :)

Die conclusie snap ik niet helemaal..

Ik kan onmogelijk een onderscheid maken tussen mijn zakelijke en privé kosten. De tijd die daar in gaat zitten besteed ik liever aan mijn bedrijf. Ik heb al een hekel aan het bijhouden van een urenadministratie, maar dat is een noodzakelijk kwaad.

Ruby on Rails fanaat

Link naar reactie
  • 0

In de tijd dat ik een eenmanszaak had belde ik ook zowel zakelijk als privé. De rekening ging naar de boekhouder maar heb hem nog nooit gehoord over het aantal zakelijk of privé minuten. Werd gewoon 100% zakelijk geboekt.

Kops Incassodiensten & Debiteurenbeheer!;

Aan de door mij gegeven adviezen op HL kunnen geen rechten worden ontleend.

 

Money2Day.nl; Kopen of een leuk idee voor deze website? PM mij dan direct!

Link naar reactie
  • 0

Als je de telefoon zakelijk aanschaft, kan je de telefoon, het abonnement en de gesprekskosten aftrekken waarop je een correctie toepast op het privé gebruik. Die correctie op het privé gebruik geldt ook voor de BTW. Als je de telefoon privé aanschaft, kan je in principe alleen de zakelijke gesprekskosten aftrekken. (al wordt er hier en daar nog wel eens een oogje dichtgeknepen)

Kan het ipv met correctie achteraf niet ook 'direct'? Dus van een via prive-rek. betaalde telefoon/belkosten alleen dat deel opvoeren dat zakelijk is, zowel de kosten als daardoor ook de btw beide voor b.v. 50% ?

Of is dat dan weer te simpel gedacht om op een dichtgeknepen oogje te mogen rekenen..

Link naar reactie
  • 0

Wij hanteren voor privé gebruik telefoon gewoon een vast bedrag. Dit is gebaseerd op de bijtelling voor werknemers met een "telefoon van de zaak", zoals die tot voor enkele jaren geleden in de loonbelasting gold. Een praktische oplossing die tot nu toe nooit tot problemen met de fiscus heeft geleid.

 

Eigenlijk zou je ook kunnen beargumenteren dat een ondernemer die zijn telefoon voor meer dan 10% zakelijk gebruikt op dezelfde fiscaal vriendelijke wijze moet worden behandeld als een werknemer. Wie stapt hiervoor naar de rechter ;D?

Link naar reactie
  • 0

Ik niet ;) Kun je misschien wel een linkje plaatsen over die "oude" regels waar je het over had? Ik heb het abonnement nu uit praktische overwegingen (betere ingangen bij klantenservice en goedkoper bellen buiten de bundel) toch zakelijk afgesloten, dus als ik daar ook nog wat fiscaal voordeel uit kan halen zou dat fijn zijn :)

Ruby on Rails fanaat

Link naar reactie
  • 0

Ik doe elk jaar een bedrag van 150 euro privegebruik boeken (is circa 10% van de tel kosten), en daar de btw ook op corrigeren. Is al 25 jaar goed gegaan ook na diverse belastingcontroles. Ik wil hiermee niet zeggen dat het voor iedereen geldt.

Link naar reactie
  • 0

Als je de telefoon zakelijk aanschaft, kan je de telefoon, het abonnement en de gesprekskosten aftrekken waarop je een correctie toepast op het privé gebruik. Die correctie op het privé gebruik geldt ook voor de BTW. Als je de telefoon privé aanschaft, kan je in principe alleen de zakelijke gesprekskosten aftrekken. (al wordt er hier en daar nog wel eens een oogje dichtgeknepen)

Kan het ipv met correctie achteraf niet ook 'direct'? Dus van een via prive-rek. betaalde telefoon/belkosten alleen dat deel opvoeren dat zakelijk is, zowel de kosten als daardoor ook de btw beide voor b.v. 50% ?

Of is dat dan weer te simpel gedacht om op een dichtgeknepen oogje te mogen rekenen..

Je moet de (zakelijke) factuur wel in z'n geheel boeken, maar je kan wel direct de privé-correctie toepassen (je moet dan dus een extra regel toevoegen).

 

Marije Miggiels

ZaakM, Zelfstandig Administratie Advies Kantoor Miggiels te Den Bosch

Uw bedrijfsmatige administratie goed geregeld!

http://www.zaakm.nl

Link naar reactie
  • 0

Je kunt het vrij simpel oplossen door met twe etelefoons te werken, maar dat wil natuurlijk niemand. Maar een telefoon waar 2 simkaarten in kunnen waarmee je zakelijk en prive scheidt zou wel een oplossing kunnen zijn. Eén abonnement gebruik je puur zakelijk en weg is alle administratieve rompslomp.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 238 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.